7. 2. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 2. 2005

Vylučování křesťanství je koncem Evropy

Vtipný Holzbachův výrok o Indiánovi, který v hodinkách vidí ducha, a stejné tvrzení o vesmíru není žádnou argumentací, která by byla neprůstřelná. Přirovnání není důkaz.

Zvlášť proto, že tento pán dál v argumentaci pokračuje tehdejšími dobovými mýty: nemožnost pozorovat ducha, věčnost hmoty, neustálý lokální pohyb, živé je jen strojem. Zcela zjevně si místo pro Boha plete s "mezerou v teorii". S optimismem své doby předpokládá, že dalším rozvojem přírodních věd tyto mezery zmizí a Bůh bude úplně vymazán z lidského vědomí.

Už o 100 let později V. I. Lenin, rozčilen nad vývojem tehdejší fyziky, nepříčetně shrnuje všechny nenormální jevy do jednoho pytle: " víly, skřítci, Bůh a katoličtí svatí".

Materialismu totiž zazvonila hrana právě v oblasti fyziky - vlivem Maxwellovy teorie pole se začala rozcházet z "biliárovým modelem světa", na kterém se ateismus mohl ještě nějak udržet, jako smyslupný výklad. Biliárový model světa je představa, že základem všeho je nějaký element, který je neměný a který má neustálý pohyb z místa na místo. Všechny změny pak jsou jen změnami dalšího uspořádání těchto elementů (Engels).

Co je předpokladem teoretického ateismu? Víra ve věčnost universa - světa. Pokud není věčný Autor, musí být věčný svět. Ve středověku sv.Tomáš ve své třetí cestě k Bohu klade tento závěr: "Musí existovat něco nutného". Nutné - něco co nemůže nebýt oproti nahodilému - to, co může být nebo může i nebýt.

Důkaz tvrzení je postaven na délce minulosti.

Pokud je něco věčného, jdeme-li do minulosti máme k dispozici nekonečné množství času. Je-li universum složeno z nahodilých věcí, přijde okamžik, kdy neexistuje nic (ať je jak je málo pravděpodobný, ale pravděpodobnost tohoto okamžiku není 0, v limitním případě musí nastat).

Ze stavu universa, kdy nic neexistuje, se nedá žádnou cestou vyvodit stav universa, kdy v něm něco existuje. Kdo má jen maturitu, si může porovnat náš pohled na universum s pohledem 18. století a vyvodit si závěr sám.

Pan Sklenář se ještě o křesťanech zmínil jako o vlastnících pravdy. Děkuji za kompliment. Osobně si myslím, že spíš měl na mysli vlastníky předsudků. Předsudek je tvrzení u něhož přeceníme jistotu o jeho pravdivosti. Zaměníme hypotezu za jisté tvrzení, atd. Jeho ateismus zcela zřetelně nese rysy předsudku a arogantnost, s jakou je pronášen ho už zařadí do příslužné škatulky.

Tvzení, že naše společnost je z 80% ateistická je dáno typem otázky. Kdo se špatně zeptá, dostane špatnou odpověď. Doteď jsem znal výzkumy, které ukazovaly, že důsledných ateistů je do 10%. Největší skupina byla religiozně nevyhranění lidé a pomalu za desetiletí přibývalo lidí, kteří existenci Boha připouštěli. Že by se tento trend tak ohromě zvrátil (o 70%), mi nepřipadá přesvědčivé. Samozřejmě dalším zjednodušením je klást rovnítko mezi religiozitou a křesťanstvím.

Negativní pohled na křesťanskou minulost je opravdu něčím smutným. Žijeme v pokřesťanské době, tedy v době, které křesťanství dalo svůj tvar.

Kdyby toho nebylo, hodně institucí daností našeho života by neexistovalo.

Předpokládám, že by mu nechyběl současný stav kulturních památek, ale to by pan Sklenář opravdu chtěl, aby existovala instituce otrokářství, nebyl žádný systém školství?

Dokonce ani česká státnost by neexistovala bez papežovy buly. Sociologové jdou dál a Max Weber spojuje vznik kapitalismu s kalvinismem a sociální situace Evropy je důsledkem požadavků katolické sociální nauky: sociální smír je možný, stanovení minimální mzdy, stát má mít sociální zákonodárství.

Jistě je možné z dějin vybrat různé elementy pro tak zvaný generační mýtus - symbol ve formě příběhu, který dává význam naší další činnosti.

To, že si při vyváření ústavy politická reprezentace Evropy vybírá antiku, osvícentví a vynechává celou křeťanskou epochu, považuji za další projev éry konce Evropy, podobně jako skončila éra Řecka a Říma

. Není to jen negace nějakého dobra ve vlastních dějinách (asi 1400 let vývoje), ale i ztráta úcty k sobě.

                 
Obsah vydání       7. 2. 2005
7. 2. 2005 Američané bojují na Blízkém východě, budoucnost je v Indii a v Číně
7. 2. 2005 Útok na španělský konzulát
7. 2. 2005 Duch Pepy z Hongkongu aneb optimismus páchne blbostí Ivan  David
7. 2. 2005 Why I don't trust some newspapers Jan  Čulík
7. 2. 2005 Směnečné variace Zdeněk  Jemelík
7. 2. 2005 Česko na úrovni Velké Británie: loňský obchodní schodek byl nejnižší v historii Štěpán  Kotrba
7. 2. 2005 Komunikace banální pravdy o premiérovi a o židovi Ladislav  Žák
5. 2. 2005 Pohádka o dobrém strýci Vikovi a kouzelníku Rodovi Fabiano  Golgo
7. 2. 2005 Michael  Marčák
5. 2. 2005 Nevěřím novinářům ani politikům Jan  Čulík
4. 2. 2005 Grossovi půjčil na byt "bývalý akcionář podniku MAFRA" Jan  Čulík
5. 2. 2005 Stereotypní kolektivní soudy?
7. 2. 2005 Je Itálie synonymem korupce? Fabiano  Golgo
7. 2. 2005 Uhl Štětinovi: Vaše postoje nejsou postoji Strany zelených Petr  Uhl
7. 2. 2005 Michael  Marčák
7. 2. 2005 Pak teče i krev a jsou mrtví; a není "v tom" jen škola... Miloš  Dokulil
7. 2. 2005 Za český ateismus nemůže KSČ, ale katolická církev Ondřej  Slačálek
7. 2. 2005 Jak tomu bylo s Pannou Marií
7. 2. 2005 Vylučování křesťanství je koncem Evropy Jan  Rajlich
7. 2. 2005 Nesnesitelná lehkost českého ateismu Boris  Cvek
6. 2. 2005 Za článek o ateismu na Kubu! Filip  Sklenář
7. 2. 2005 Michael  Marčák
6. 2. 2005 Dva zámky plný prezidentů Jiří  Jírovec
7. 2. 2005 Oznámení o zrušení nezávislosti
7. 2. 2005 Kultivujme tradici, nestavme pomníky Karel  Dolejší
7. 2. 2005 K Janu Palachovi jsem kritický Aleš  Kozelský
7. 2. 2005 Zkaženost mládeže a malé dědictví Václav  Dušek
7. 2. 2005 Prašivá doba Václav  Dušek
7. 2. 2005 Co nám schází?! Přestaňme po sobě plivat Ladislav  Žák
5. 2. 2005 Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? Karel  Sýkora
7. 2. 2005 Význam médií a nových informačních a komunikačních technologií při utváření znalostní a informační společnosti Petr  Sak
7. 2. 2005 Kdo uhlídá hlídače
7. 2. 2005 Na české univerzitě v Brně se vyučuje rakouskému právu (a německy) Zdeněk  Moravčík
6. 2. 2005 Brit z Guantánama bude žalovat britskou vládu
22. 11. 2003 Adresy redakce
22. 1. 2005 Hospodaření OSBL za prosinec 2004

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
7. 2. 2005 Za český ateismus nemůže KSČ, ale katolická církev Ondřej  Slačálek
7. 2. 2005 Vylučování křesťanství je koncem Evropy Jan  Rajlich
7. 2. 2005 Jak tomu bylo s Pannou Marií   
3. 2. 2005 Chci nového papeže, tenhle už je rozbitý Fabiano  Golgo
2. 2. 2005 Papež Jan Pavel II. byl odvezen do nemocnice   
20. 1. 2005 Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" Jan  Čulík
13. 1. 2005 Papež apeloval na lidi, aby se modlili za mrtvé v Iráku   
31. 12. 2004 Katolická církev podpoří kampaň proti kouření   
22. 12. 2004 My Evropané, naše církve a zlý islám Boris  Cvek
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?   
20. 12. 2004 A-kontra o "tak trochu jiné" ultrapravici Ondřej  Slačálek
8. 10. 2004 Slačálkův proticírkevní výlev   
8. 10. 2004 Karel I. schválil užití jedovatého plynu   
5. 10. 2004 Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? Ondřej  Slačálek
1. 10. 2004 Graham Greene -- básník trapnosti Jan  Čulík

Karol Wojtyla - papež Jan Pavel II. RSS 2.0      Historie >
7. 2. 2005 Za český ateismus nemůže KSČ, ale katolická církev Ondřej  Slačálek
7. 2. 2005 Vylučování křesťanství je koncem Evropy Jan  Rajlich
7. 2. 2005 Jak tomu bylo s Pannou Marií   
3. 2. 2005 Chci nového papeže, tenhle už je rozbitý Fabiano  Golgo
2. 2. 2005 Papež Jan Pavel II. byl odvezen do nemocnice   
20. 1. 2005 Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" Jan  Čulík
13. 1. 2005 Papež apeloval na lidi, aby se modlili za mrtvé v Iráku   
12. 1. 2005 Terry Jones: Proč se nevybírají peníze pro irácké mrtvé?   
31. 12. 2004 Katolická církev podpoří kampaň proti kouření   
22. 12. 2004 My Evropané, naše církve a zlý islám Boris  Cvek
21. 12. 2004 Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu?   
5. 10. 2004 Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? Ondřej  Slačálek
2. 8. 2004 Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán   
31. 7. 2004 Papež kritizuje feministické hnutí   
5. 6. 2004 Papež zkritizoval Bushe