7. 2. 2005
Jak tomu bylo s Pannou Marií |
Provádí se redakce článků, které vycházejí v BL? ptá se Jakub Žytek: Ondřej Slačálek dnes píše: "...lidé, kteří si zcela vážně myslí, že panna Maria porodila jako panna..." Copak nikdo neví, že spojení "Neposkvrněné početí Panny Marie" neznamená, že Marie počala jako panna, nýbrž to, že ona sama byla počata z panenského, čistého svazku (vždyť jedině tak pak mohla porodit Božího Syna, že). Jak víme, z lingvistického hlediska jde ovšem o pouhou záměnu genitivu objektového a subjektového (podobně např. "křivdy sudetských Němců") :-) Poznámka JČ: Jakub Žytek má samozřejmě pravdu, mně to uniklo. Pojem "neposkvrněného početí" - znamená, že se Panna Maria narodila bez dědičného hříchu, jímž je postiženo lidské pokolení od Adama a Evy poté, co podlehlo ďáblovu pokušení v ráji. Poznámka ŠK: V loňském prosinci uběhlo 150. let od vyhlášení dogmatu neposkvrněného početí Marie jako předpokladu nutného pro vtělení Božího Syna papežem Piem IX. ve Vatikánské basilice v encyklice "Ineffabilis Deus", 8. prosince 1854: "Učení, že nejblahoslavenější Panna Maria byla od prvního okamžiku svého početí ojedinělou výsadou milosti všemohoucího Boha se zřetelem k zásluhám Ježíše Krista, Spasitele lidského pokolení, uchráněna neporušenou od všeliké poskvrny prvotní viny, je od Boha zjeveno, a proto mu všichni věřící musí pevně a stále věřit." Celou teorii rozpracovává mariologická katedra teologické fakulty Papežské university sv. Antonína, jejíž patronem je blahoslavený Giovanni Duns Scoto. Giovanni Duns Scoto svým učením značně přispěl k vytvoření nauky o Neposkvrněném početí P. Marie, jež bylo prohlášeno papežským dogmatem. Neposkvrněné početí míní Mariinu nevinnost, tj. její nedotčenost dědičným hříchem. Tím se Maria stala protitypem hříšné Evy. Podle tradice Maria porodila Ježíše, aniž pozbyla svého tělesného panenství. S Josefem žila v panenském manželství a neměla další děti. Evangelisty zmiňovaní "bratři" a "sestry" Ježíšovy nepokládá katolická církev za tělesné sourozence, ale za příbuzné. Mariánská dogmata stavějí ekumenický proces před velké problémy. Také uvnitř římskokatolické církve jsou v nejnovější době prudké kontroverze o adekvátním mariánském chápání. Neposkvrněné početí Panny Marie katolická církev vyznávala již v prvních staletích své existence. Na "křesťanském Východě" je tento svátek doložen již v 9. století, v českých zemích se jeho oslavy ustálily až počátkem 15. století. Podrobnosti: Encyklopedie náboženství ZDE Tridentský koncil kromě toho vyhlásil, že Panna Maria zůstala dokonce bez jakéhokoli osobního hříchu. Papež Pius XII. vyhlásil r. 1950 v konstituci: "Je Bohem zjevenou pravdou víry, že neposkvrněná, vždy panenská matka Boží Maria byla po skončení svého pozemského života vzata s tělem i duší do nebeské slávy." Tentýž papež ozdobil Pannu Marii r. 1954 titulem "Královna nebe a země". O deset let později představil papež Pavel VI. Pannu Marii na 2. vatikánském koncilu jako "Matku církve". Ekumenický koncil v Efesu roku 431 vyhlásil nejstarší dogma o Mariině Božím mateřství: "Kdo nevyzná, že Emanuel je pravý Bůh a proto svatá Panna rodička Boží, protože Slovo, pocházející z Boha, které se stalo tělem, porodila v těle, ten budiž vyobcován." Od 3. stol. dosvědčují liturgická vyznání víry, že Maria při početí Ježíše z Ducha svatého byla panna. Tento názor vyzvedl ekumenický koncil v Konstantinopoli roku 381 jako článek víry. Celá historka s neposkvrněným početím navazuje na závěr první kapitoly Matoušova evangelia. 1,18 Narození Ježíšovo se událo takto: Jeho matka Maria byla zasnoubena Josefovi, ale dříve než se sešli, shledalo se, že počala z Ducha svatého. 1,19 Její muž Josef byl spravedlivý a nechtěl ji vystavit hanbě; proto se rozhodl propustit ji potají.
1,20 Ale když pojal ten úmysl, hle, anděl Páně se mu zjevil ve snu a řekl: "Josefe, synu Davidův, neboj se přijmout Marii, svou manželku; neboť co v ní bylo počato, je z Ducha svatého.
1,21 Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš; neboť on vysvobodí svůj lid z jeho hříchů."
1,22 To všechno se stalo, aby se splnilo, co řekl Hospodin ústy proroka:
1,23 'Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno Immanuel', to jest přeloženo 'Bůh s námi'.
1,24 Když se Josef probudil ze spánku, učinil, jak mu přikázal anděl Hospodinův, a přijal svou manželku k sobě.
1,25 Ale nežili spolu, dokud neporodila syna; a dal mu jméno Ježíš. Zdroj: Mat 1,18-25 |
Katolická církev | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 2. 2005 | Za český ateismus nemůže KSČ, ale katolická církev | Ondřej Slačálek | |
7. 2. 2005 | Vylučování křesťanství je koncem Evropy | Jan Rajlich | |
7. 2. 2005 | Jak tomu bylo s Pannou Marií | ||
3. 2. 2005 | Chci nového papeže, tenhle už je rozbitý | Fabiano Golgo | |
2. 2. 2005 | Papež Jan Pavel II. byl odvezen do nemocnice | ||
20. 1. 2005 | Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" | Jan Čulík | |
13. 1. 2005 | Papež apeloval na lidi, aby se modlili za mrtvé v Iráku | ||
31. 12. 2004 | Katolická církev podpoří kampaň proti kouření | ||
22. 12. 2004 | My Evropané, naše církve a zlý islám | Boris Cvek | |
21. 12. 2004 | Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu? | ||
20. 12. 2004 | A-kontra o "tak trochu jiné" ultrapravici | Ondřej Slačálek | |
8. 10. 2004 | Slačálkův proticírkevní výlev | ||
8. 10. 2004 | Karel I. schválil užití jedovatého plynu | ||
5. 10. 2004 | Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? | Ondřej Slačálek | |
1. 10. 2004 | Graham Greene -- básník trapnosti | Jan Čulík |
Karol Wojtyla - papež Jan Pavel II. | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 2. 2005 | Za český ateismus nemůže KSČ, ale katolická církev | Ondřej Slačálek | |
7. 2. 2005 | Vylučování křesťanství je koncem Evropy | Jan Rajlich | |
7. 2. 2005 | Jak tomu bylo s Pannou Marií | ||
3. 2. 2005 | Chci nového papeže, tenhle už je rozbitý | Fabiano Golgo | |
2. 2. 2005 | Papež Jan Pavel II. byl odvezen do nemocnice | ||
20. 1. 2005 | Kolektivní vina a nesnášenlivost vůči "cizím vírám a kulturám" | Jan Čulík | |
13. 1. 2005 | Papež apeloval na lidi, aby se modlili za mrtvé v Iráku | ||
12. 1. 2005 | Terry Jones: Proč se nevybírají peníze pro irácké mrtvé? | ||
31. 12. 2004 | Katolická církev podpoří kampaň proti kouření | ||
22. 12. 2004 | My Evropané, naše církve a zlý islám | Boris Cvek | |
21. 12. 2004 | Přizpůsobí se katolická církev modernímu světu? | ||
5. 10. 2004 | Blahořečí katolická církev Saddáma Husajna? | Ondřej Slačálek | |
2. 8. 2004 | Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán | ||
31. 7. 2004 | Papež kritizuje feministické hnutí | ||
5. 6. 2004 | Papež zkritizoval Bushe |