11. 2. 2004
Monitor Jana PaulaArtsemestr 2004 - a co dál?Letošní výstava semestrálních prací studentů VŠUP v Praze, pod názvem Artsemestr 2004 byla pro mě velkým zklamáním. Vysoká umělecká škola s vynikající tradicí prezentovala ve svých prostorách od 21. 1. 2004 do 29. 1. 2004 práce studentů všech svých oborů. Ponechám stranou pro tuto školu klasické disciplíny, jako je architektura, design, sklo, keramika, textil, ilustrace, typografie a fotografie, i když ani v nich se dle mého soudu kromě oboru animace nic převratného nevystavovalo. Byla zde ale patrná alespoň nějaká snaha zvládnout příslušné řemeslo, přestože některé pokusy byly již anachronismem. Nalévat si kávu z děravé konvice a nemít ji za co chytit je opravdu obtížné, a tak vlastně v mnoha případech zůstalo jen u nápadu jak oživit tradiční formy Tenhle stav ale trvá už dlouho.
|
Zaměřil jsem svoji pozornost na katedru tzv. volného umění, konkrétně ateliery malby, sochařství a nových médií, avšak nad tím, co jsem viděl, jsem nevěřícně kroutil hlavou. Všeobecně jsem postrádal osobní zaujetí, vnitřní účast, spontaneitu, naléhavost, nutkavost, radost, či prosté nadšení z možnosti tvořit. V subjektivní rovině mi chybělo TÉMA. Ve většině případů šlo jen o koncept, chladný kalkul a banální nápad. Žádná emocionalita, žádné vzrušení a účast, žádná přesvědčivost malby. A nejen to, práce nebyly začasté ani řemeslně zvládnuty, byly plytké a povrchní. Totéž se v řadě případů týkalo i obhajob, které vystavenou práci doprovázely a kterými měli studenti vysvětlit svůj záměr. Za všechny cituji alespoň obhajobu Martina Čady, studenta 5. ročníku (sic !) malby u Prof. Stanislava Diviše. Svoji semestrální práci nazval "Die Kinderbilde und die Kinderobjekten", a zde je jeho text :
Obhajoba semestrální práce:
První část tvoří Kinderobrazy a Kinderobjekty. Grafickou podobou obalů inspirovaný minimalistický soubor otevírám osmi kusy maxi Kindertyčinek. Těmi je zřejmé, že můj vztah ke kinderčokoládě není jen obdivem k základní vizuální stránce těchto výrobků. Různé tvarové proměny laskominující stékající mléčné hmoty jsou zachyceny v doplňujících Kinderobrazech a Kinderobrázcích. Když jsem v supermarketech u regálů plných umně stékající bílé hmoty na oranžovém podkladu trávil víc a víc času, nemohl jsem si nevšimnout soutěže, která probíhala na obalech do 15. 11. 2003 s titulem "Hraj o slávu". Stačilo zaslat dva čárové kódy, fotku a vyplnit formulář a k tomu trochu kinderštěstí a Vaše fotografie vymění tvář blonďatého chlapce našich západních sousedů, který se z těchto obalů usmívá už hezkou řádku let. Jelikož kinderštěstí tentokrát nestálo na mé straně a má fotografie nezdraví z obalů speciální série, nezbylo mi nic jiného, než si tuhle "slávu" zrealizovat technikou oleje na dřevěné destičce. Potíž je, že není vůbec jasné, jak to Čada myslel, byl to vtip, či provokace? Jestliže to byl vtip, pak pointa, že sebe dosadil na čokoládovou "tyčinku" a učinil se "slavným", je velmi slabá, vlastně není žádná, kdo by distribuoval a kousal papundekl? Jestliže to byla provokace, koho chtěl autor provokovat a proč? Výrobce Kinderčokolády? Sotva, diváky a nebo pány profesory? Ach ano, zapomněl jsem, autor opustil svoje dílo, stal se na něm nezávislým, každý ať si interpretuje, jak chce. Dal bych známou hádanku, umění to není, je to ještě umění? Pokud pominu skutečnost, že tato semestrální práce mohla trvat všeho všudy půl dne, přičemž maximum času zabrala asi instalace, pak se táži po smyslu podobného hýření s časem. Dalších příkladů by se dalo reprodukovat víc, kdybych měl vůbec chuť to opisovat. Chápu, že studenti se teprve hledají, ale místo postávání u regálů s kinderčokoládou by pro ně bylo možná užitečnější studium podle modelu, kde by se mohli něco naučit. Barbora Macáková z III.ročníku malby atelieru Standy Diviše malovala pro změnu jako Romana Králová (1956), respektive z ní vykradla, co mohla. V atelieru nových médií Jiřího Davida zkoušejí zase studenti všechno, co už bylo anebo je v tomto oboru někde k vidění. Bohužel, výsledek byl prost snahy, po alespoň nějaké originalitě. To samé v podstatě platilo pro sochařský atelier Kurta Gebauera, kde je už únava studentů patrná delší dobu. Jisté směřování snad projevuje sochařský atelier Jiřího Beránka, ale možná je můj dojem vytvořen jen díky tomu, že studenti více používají klasické materiály, jako je dřevo, kov a sklo. Škoda, že vystavené práce studentů z tohoto atelieru až příliš prozrazují vliv jejich profesora. Uvidíme, čím se VŠUP pochlubí na konci roku, tentokrát neměla moc čím. |
Monitor Jana Paula | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
11. 2. 2004 | Artsemestr 2004 - a co dál? | Jan Paul | |
28. 1. 2004 | O Kájínkovi a vizuální manipulaci | Jan Paul | |
26. 1. 2004 | České základní školství je tragédie | Jan Paul | |
20. 1. 2004 | Kontroverzní či fundamentalistický Šaron? | Jan Paul | |
30. 12. 2003 | PF 2004 | Jan Paul | |
14. 12. 2003 | "České Vánoce", vizuální absurdita v centru Prahy | Jan Paul | |
12. 12. 2003 | Rádio Beat: pište, ale nekritizujte! | Jan Paul | |
8. 12. 2003 | Pořad ČT Na stopě hovořil otevřeně o padělcích umění | Jan Paul | |
1. 12. 2003 | Chagalle, ozvi se! | Jan Paul | |
24. 11. 2003 | Česká policie zveřejnila na svých stránkách nové padělky | Jan Paul | |
19. 11. 2003 | "Maluj a neser se, do čeho ti nic není!" | Jan Paul | |
13. 11. 2003 | Mezinárodně hledaný George Novotny poskytl exkluzivní rozhovor Britským listům | Jan Paul | |
7. 11. 2003 | Obyčejný ofset jako "umělecký tisk", aneb jak udělat z lidí blbce | Jan Paul | |
5. 11. 2003 | Skupina "Z toho ven" atakovala reklamu | Jan Paul | |
20. 10. 2003 | Nejvyšší soud potvrdil krádež budovy Mánesa | Jan Paul |
VŠUP - trampoty umělecké školy | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
11. 2. 2004 | Artsemestr 2004 - a co dál? | Jan Paul |