11. 2. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
11. 2. 2004

Monitor Jana Paula

Artsemestr 2004 - a co dál?

Letošní výstava semestrálních prací studentů VŠUP v Praze, pod názvem Artsemestr 2004 byla pro mě velkým zklamáním. Vysoká umělecká škola s vynikající tradicí prezentovala ve svých prostorách od 21. 1. 2004 do 29. 1. 2004 práce studentů všech svých oborů. Ponechám stranou pro tuto školu klasické disciplíny, jako je architektura, design, sklo, keramika, textil, ilustrace, typografie a fotografie, i když ani v nich se dle mého soudu kromě oboru animace nic převratného nevystavovalo. Byla zde ale patrná alespoň nějaká snaha zvládnout příslušné řemeslo, přestože některé pokusy byly již anachronismem. Nalévat si kávu z děravé konvice a nemít ji za co chytit je opravdu obtížné, a tak vlastně v mnoha případech zůstalo jen u nápadu jak oživit tradiční formy Tenhle stav ale trvá už dlouho.

Zaměřil jsem svoji pozornost na katedru tzv. volného umění, konkrétně ateliery malby, sochařství a nových médií, avšak nad tím, co jsem viděl, jsem nevěřícně kroutil hlavou. Všeobecně jsem postrádal osobní zaujetí, vnitřní účast, spontaneitu, naléhavost, nutkavost, radost, či prosté nadšení z možnosti tvořit. V subjektivní rovině mi chybělo TÉMA. Ve většině případů šlo jen o koncept, chladný kalkul a banální nápad. Žádná emocionalita, žádné vzrušení a účast, žádná přesvědčivost malby. A nejen to, práce nebyly začasté ani řemeslně zvládnuty, byly plytké a povrchní. Totéž se v řadě případů týkalo i obhajob, které vystavenou práci doprovázely a kterými měli studenti vysvětlit svůj záměr. Za všechny cituji alespoň obhajobu Martina Čady, studenta 5. ročníku (sic !) malby u Prof. Stanislava Diviše. Svoji semestrální práci nazval "Die Kinderbilde und die Kinderobjekten", a zde je jeho text :

Obhajoba semestrální práce:

První část tvoří Kinderobrazy a Kinderobjekty. Grafickou podobou obalů inspirovaný minimalistický soubor otevírám osmi kusy maxi Kindertyčinek. Těmi je zřejmé, že můj vztah ke kinderčokoládě není jen obdivem k základní vizuální stránce těchto výrobků. Různé tvarové proměny laskominující stékající mléčné hmoty jsou zachyceny v doplňujících Kinderobrazech a Kinderobrázcích. Když jsem v supermarketech u regálů plných umně stékající bílé hmoty na oranžovém podkladu trávil víc a víc času, nemohl jsem si nevšimnout soutěže, která probíhala na obalech do 15. 11. 2003 s titulem "Hraj o slávu". Stačilo zaslat dva čárové kódy, fotku a vyplnit formulář a k tomu trochu kinderštěstí a Vaše fotografie vymění tvář blonďatého chlapce našich západních sousedů, který se z těchto obalů usmívá už hezkou řádku let. Jelikož kinderštěstí tentokrát nestálo na mé straně a má fotografie nezdraví z obalů speciální série, nezbylo mi nic jiného, než si tuhle "slávu" zrealizovat technikou oleje na dřevěné destičce.

Potíž je, že není vůbec jasné, jak to Čada myslel, byl to vtip, či provokace? Jestliže to byl vtip, pak pointa, že sebe dosadil na čokoládovou "tyčinku" a učinil se "slavným", je velmi slabá, vlastně není žádná, kdo by distribuoval a kousal papundekl? Jestliže to byla provokace, koho chtěl autor provokovat a proč? Výrobce Kinderčokolády? Sotva, diváky a nebo pány profesory? Ach ano, zapomněl jsem, autor opustil svoje dílo, stal se na něm nezávislým, každý ať si interpretuje, jak chce. Dal bych známou hádanku, umění to není, je to ještě umění? Pokud pominu skutečnost, že tato semestrální práce mohla trvat všeho všudy půl dne, přičemž maximum času zabrala asi instalace, pak se táži po smyslu podobného hýření s časem. Dalších příkladů by se dalo reprodukovat víc, kdybych měl vůbec chuť to opisovat.

Chápu, že studenti se teprve hledají, ale místo postávání u regálů s kinderčokoládou by pro ně bylo možná užitečnější studium podle modelu, kde by se mohli něco naučit. Barbora Macáková z III.ročníku malby atelieru Standy Diviše malovala pro změnu jako Romana Králová (1956), respektive z ní vykradla, co mohla. V atelieru nových médií Jiřího Davida zkoušejí zase studenti všechno, co už bylo anebo je v tomto oboru někde k vidění. Bohužel, výsledek byl prost snahy, po alespoň nějaké originalitě. To samé v podstatě platilo pro sochařský atelier Kurta Gebauera, kde je už únava studentů patrná delší dobu. Jisté směřování snad projevuje sochařský atelier Jiřího Beránka, ale možná je můj dojem vytvořen jen díky tomu, že studenti více používají klasické materiály, jako je dřevo, kov a sklo. Škoda, že vystavené práce studentů z tohoto atelieru až příliš prozrazují vliv jejich profesora. Uvidíme, čím se VŠUP pochlubí na konci roku, tentokrát neměla moc čím.

                 
Obsah vydání       11. 2. 2004
11. 2. 2004 Jak americká vláda mlčí o svých raněných
11. 2. 2004 Co je za plentou "Supermarketu roku 2003"? Petr  Jindra
11. 2. 2004 Libye se rozhodla nevyrábět ZHN už před deseti lety
11. 2. 2004 Dostálův "kompromisní" návrh by byl ještě lepší, kdyby platil každý Štěpán  Kotrba
11. 2. 2004 Artsemestr 2004 - a co dál? Jan  Paul
11. 2. 2004 Vzdělání a nezaměstnanost Miroslav Václav Steiner
11. 2. 2004 Mezi liberální globalizací a sociální demokracií si nevyberete Jiří  Stehlík
10. 2. 2004 Tony Blair se zamýšlí setkat se s Gaddáfím
11. 2. 2004 Genová injekce vede ke zhubnutí - zatím u krys
11. 2. 2004 O vytunelovaných telekomunikacích: Novozélandský příběh
11. 2. 2004 Zmeňme názor na práva žien Judita  Takáčová
11. 2. 2004 Na Slovensku schopných ľudí dopredu nepustíme Tatiana  Jaglová
11. 2. 2004 Kwaśniewského "mission impossible" Juraj  Marušiak
11. 2. 2004 Argument, že ľudia majú slobodnú vôľu nevoliť je úbohý!
11. 2. 2004 Obraz nejjasnějšího krále displejů
11. 2. 2004 Není pravda, že česká Strana zelených má v Evropě špatnou pověst
11. 2. 2004 Britské listy nechodí ke kováříčkovi, když mohou dojít ke kováři
10. 2. 2004 Zelené facky na pokračování
10. 2. 2004 Na místě je opatrnost ve vztahu k nečistým metodám
10. 2. 2004 Tmavozelení proti temným silám aneb paměť jazyka aparátnického Karel  Dolejší
10. 2. 2004 Úkolem našeho vysílání je dostat ministry pod tlak, aby řekli něco, co nechtěli
10. 2. 2004 Británie: Co mohou středoevropští přistěhovalci udělat pro naši ospalou mládež
10. 2. 2004 Básník jede do rajchu Tomáš  Koloc
10. 2. 2004 Británie otevírá přistěhovalcům dveře
10. 2. 2004 Našim divákům s láskou Martin  Škabraha
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
4. 2. 2004 Hospodaření OSBL za leden 2004

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
11. 2. 2004 Co je za plentou "Supermarketu roku 2003"? Petr  Jindra
11. 2. 2004 Artsemestr 2004 - a co dál? Jan  Paul
11. 2. 2004 Mezi liberální globalizací a sociální demokracií si nevyberete Jiří  Stehlík
11. 2. 2004 Jak americká vláda mlčí o svých raněných   
11. 2. 2004 Není pravda, že česká Strana zelených má v Evropě špatnou pověst   
11. 2. 2004 Neztrácet zelenou naději Martin  Škabraha
10. 2. 2004 Zelené facky na pokračování   
9. 2. 2004 Omluva ČT za reportáž o SAZCE ano, omluva za lži o Bhópálu ne? Jan  Berger
9. 2. 2004 Ježíš Kristus feťákem a co s tím má společného Adolf Hitler? Ladislav  Kahoun
9. 2. 2004 O Blairovu budoucnost nejde. Je to daleko závažnější   
8. 2. 2004 Nedělní rozhovor o českých médiích, o BBC a o novinářské práci   
8. 2. 2004 Intriky a cenzura v BBC?   
8. 2. 2004 Británie prováděla špionáž proti spojencům v RB OSN   
8. 2. 2004 Hans Blix: Výzvědné informace o Iráku byly zdramatizovány   
7. 2. 2004 51% Britů: Blair by měl rezignovat   

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
11. 2. 2004 Artsemestr 2004 - a co dál? Jan  Paul
28. 1. 2004 O Kájínkovi a vizuální manipulaci Jan  Paul
26. 1. 2004 České základní školství je tragédie Jan  Paul
20. 1. 2004 Kontroverzní či fundamentalistický Šaron? Jan  Paul
30. 12. 2003 PF 2004 Jan  Paul
14. 12. 2003 "České Vánoce", vizuální absurdita v centru Prahy Jan  Paul
12. 12. 2003 Rádio Beat: pište, ale nekritizujte! Jan  Paul
8. 12. 2003 Pořad ČT Na stopě hovořil otevřeně o padělcích umění Jan  Paul
1. 12. 2003 Chagalle, ozvi se! Jan  Paul
24. 11. 2003 Česká policie zveřejnila na svých stránkách nové padělky Jan  Paul
19. 11. 2003 "Maluj a neser se, do čeho ti nic není!" Jan  Paul
13. 11. 2003 Mezinárodně hledaný George Novotny poskytl exkluzivní rozhovor Britským listům Jan  Paul
7. 11. 2003 Obyčejný ofset jako "umělecký tisk", aneb jak udělat z lidí blbce Jan  Paul
5. 11. 2003 Skupina "Z toho ven" atakovala reklamu Jan  Paul
20. 10. 2003 Nejvyšší soud potvrdil krádež budovy Mánesa Jan  Paul

VŠUP - trampoty umělecké školy RSS 2.0      Historie >
11. 2. 2004 Artsemestr 2004 - a co dál? Jan  Paul