18. 12. 2003
Politický konsensus ve Francii je jinýReakce na článek Daria Nosretiho ZDE Jsem Čech, který žije čtyři roky ve Francii - tím netvrdím, že problémům "šátkového zákona" rozumím, přesto však zmíněný článek považuji za velmi povrchní a nekorektní. Vážím si Britských listů za věcné předkládání faktů, oproštěné od emocí - tento článek je však opakem (označení 70% Francouzů za rasisty a maloměstské fašouny). Mé zkušenosti jsou jiné. Vadí mi laciné srovnávání s Hitlerem, spojování zákona s Chirakem - zákon je ale výsledkem jednání mezi politiky, představiteli náboženských skupin a kulturní elity, píše Jiří Vejražka a pokračuje: |
Chybně interpretována je logika zákona o zákazu naboženských symbolů ve školách. Zde odkazuji např. na rozsáhlé články v Le Nouvel Observateur či Le Monde. Ty logiku zákona vysvětlují takto:
Ano, i já ten zákon považují za nešťastný - jistou formou omezuje svodobu náboženství; neřeší výchozí problém - předměstí se špatně integrovaným obyvatelstvem, ale jen jeho důsledky - extremizaci. Politický konsensus ve Francii je však jiný a došlo se k němu na základě diskuze, která rozhodně nebyla tak povrchní, jako moje interpretaci či článek Daria Nosretiho). Myslím, že vznik tohoto zákona je třeba respektovat. |