12. 11. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 11. 2002

Amadeus: The Director's Cut

Tak co s tím ten Forman udělal? Konečně jsem měl možnost shlédnout v jednom z pražských multiplexů "rozšířenou" verzi Formanova filmu Amadeus z osmdesátých let, kterou nyní jeho americký distributor vydal pro distribuci na DVD. Je delší verze Amadea lepší nebo horší?

První, co na diváka skutečně udělá dojem, je dokonalý, nyní digitální zvuk. Překvapivě, obraz filmu se nepodařilo zrestaurovat o tolik, o kolik snad mnozí očekávali: obraz je stále tentýž, víceméně zrnitý filmový záznam z počátku osmdesátých let a jsme překvapeni, nakolik pokročila za dvacet let filmová technologie, že nám dnes zrnitá "dokumentárnost" hraného filmu do určité míry vadí. Režiséři by se asi neměli pokoušet vydávat nové, druhé verze už známých filmů stejně jako spisovatelé by neměli přepisovat už jednou vydané, známé romány. I kdyby byla nová verze Formanova Amadea lepší, nutně by v divákově mysli musela nová struktura filmu soutěžit s jeho předchozí strukturou, už známou. To nejsou férové podmínky pro žádné umělecké dílo: to by mělo být vnímáno jistě v kontextu své doby i v kontextu historie předchozí tvorby v daném uměleckém oboru, musí-li však dílo soupeřit se svou předchozí, dobře známou verzí, nutně je tím silně znevýhodněno.

Jeden pozitivní rys Formanův nový, delší sestřih Amadea nesporně má: divákovi tím poskytl přístup to režisérovy dílny a umožnil mu tím uvědomit si, jak sebejistý, lehký, ale dokonalý byl Formanův původní sestřih. Kdesi jsem četl nebo slyšel, že Forman na poslední chvíli Amadea zkrátil na jeho původní, dnes "klasickou" verzi, neboť měl obavy, zda americké publikum stráví složité, rozvětvené a klasické dílo.

Je-li tomu tak, toto původní zkrácení na poslední chvíli bylo geniálním krokem. Film byl zbaven explicitnosti, dostal spád a začal působit na diváka daleko silněji, protože na něho působil prostřednictvím implicitních, ale hlubokých náznaků.

Porovnávání kratšího a delšího Amadea vede k uvědomění, jak důležité je při psaní čehokoliv svůj materiál znovu a znovu kriticky hodnotit a škrtat, škrtat a škrtat. Často mě mrzí, že právě na takové cizelování v Britských listech nezbývá čas.

Všechno, co Forman z filmu Amadeus původně vystřihl a co do něho nyní přidal, je ve filmu zbytečné. Většinou to pouze to znovu, explicitně, opakuje či potvrzuje, co už ve filmu je vyjádřeno daleko efektivněji, pouhým náznakem.

Je pravda, že v delší verzi Amadea je skladatel Salieri výraznější bídák, podvodník a manipulátor než v původní, kratší verzi. Paradoxně to činí jeho postavu černobílejší než když jeho pomluvy na Mozarta u vídeňského dvora zůstanou divákovy skryty tak, jak je tomu právě v původní verzi. Silněji si v rozšířené verzi také uvědomujeme, že Mozart nebyl jen degenerovaný, nízký sprosťák, jemuž Bůh z neznámého důvodu dal jiskru obrovského hudebního nadání, ale také čloěk impulzivní, přímý a nezkušený, který nemohl mít vůči dvorským intrikánům šanci.

Jenže pohlédneme-li na strukturu celého filmu z odstupu, toto "realistické" prokreslení Wolfganga Mozarta (a koneckonců i jeho ženy Stanci, která je v tomto ohledu dost podobná) k celkovému smyslu díla příliš nepřispívá: spíše hlavní myšlenku, o rebelii mediokrity nad talentem, trochu zamlžuje. Zbytečné jsou i epizody o tom, jak se Mozart snaží získat žačky v domě primitivního zbohatlíka.

Do určité míry zajímavou motivaci scéně v závěru filmu, kdy Salieriho ráno po návratu z lázní nalezne v jejich bytě Mozartova manželka a docela brutálně ho chce z bytu vyhodit - není divu, víme-li nyní, že jí v předchozí, v první verzi Formanem vystřižené scéně, Salieri nesmírně ponížil: řekl jí, když za ním přišla orodovat, aby se Salieri za Mozarta u císaře přimluvil kvůli zaměstnání, že místo Mozartovi opatří pouze, když si s ním Stanci vyspí. Stanci se skutečně dostaví na smluvenou schůzku a začne se před ním svlékat. Salieri ji nechá sluhou vyhodit - chtěl se jen přesvědčit, zda by byla schopna pro dobro svého manžela jednat jako prostitutka.

Jenže v celkovém kontextu je to jen další příklad Salieriho manipulace, který neosvětluje příliš mnoho a zápletku a smysl díla - v původní verzi filmu jasnou a dokonalou ve své stručnosti - to zbytečně komplikuje.

Firma Warner Brothers vyrobila jen jedinou kopii tohoto nového, delšího, zrestaurovaného Amadea s českými titulky. Tato kopie se hraje několikrát denně ve smíchovském multiplexu při představeních, která zejména během dne nenavštěvuje téměř nikdo: na promítání ve 14 hodin bylo asi osm diváků. Po měsíčním hraní je už i tato nová kopie potrhaná, s řadou slepek.

Je velmi pravděpodobné, bude-li se tato kopie hrát v pražských multiplexech před víceméně prázdnými sály až do Vánoc, promítáním se v podstatě zničí.

V České republice je už jenom jedna jiná kopie filmu Amadeus, je to kopie jeho původní verze z osmdesátých let. I ta je ve velmi špatném technickém stavu.

Až budou poškrábány a potrhány obě kopie, takže v podstatě nebude technického rozdílu při jejich promítání, doporučuju, abyste si vždy vybrali původního, klasického Amadea.

Je to daleko lepší film.

                 
Obsah vydání       12. 11. 2002
12. 11. 2002 Etiopie čelí dosud nejhoršímu hladomoru v historii
12. 11. 2002 George Bush připravuje plány na invazi 200 000 vojáků do Iráku
12. 11. 2002 "Bushovo vítězství je hlasem rozhněvané Ameriky"
12. 11. 2002 Amadeus: The Director's Cut Jan  Čulík
12. 11. 2002 Diskuze Rádia Jelení: Informační války pro 21.století
12. 11. 2002 Asistenti socialistických utopií ? Tomáš  Jarmara
11. 11. 2002 Slovenská Buzková sa nekoná Lubomír  Sedláčik
11. 11. 2002 Možné potíže při vydávání Britských listů tento týden
11. 11. 2002 Robertson: NATO ročně vyplýtvá 150 miliard euro
11. 11. 2002 O náboženském vytržení za stalinismu a o monolitním pohledu na svět Jan  Čulík
11. 11. 2002 Krutý let na Guantánamo
11. 11. 2002 Rozšiřování EU "ochromí evropskou organizaci korupcí"
11. 11. 2002 Britská televize: "Američané nezabránili masakrům tisíců vojáků z Talibánu"
11. 11. 2002 "NATO je největší teroristickou organizací na světě"
11. 11. 2002 Oprava: Jsem prý z levného kraje Jan  Čulík
5. 11. 2002 Hospodaření Občanského sdružení Britské listy za říjen 2002 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
12. 11. 2002 Media Observatory ČR k nejvážnější situaci tisku v ČR od roku 1989   
12. 11. 2002 Amadeus: The Director's Cut Jan  Čulík
11. 11. 2002 Média veřejné služby: "intelektuálové" hledali smysl své další existence Štěpán  Kotrba
11. 11. 2002 První "rudé" statutární město Jaroslav  Hlaváček
11. 11. 2002 Tak nám nastala kalamita... Dušan  Mrázek
11. 11. 2002 Tobias Pfluger kontra zušlěchťovací spolek NATO František  Roček
11. 11. 2002 Mediální víkend: Odvolávám, co jsem odvolal, slibuji pořád to samé. Josef  Trnka
11. 11. 2002 Fraška kolem královské rodiny v Británii pokračuje! Jan  Čulík
11. 11. 2002 Britská televize: "Američané nezabránili masakrům tisíců vojáků z Talibánu"   
11. 11. 2002 O náboženském vytržení za stalinismu a o monolitním pohledu na svět Jan  Čulík
11. 11. 2002 Krutý let na Guantánamo   
8. 11. 2002 Fakta v tísni   
8. 11. 2002 O právu pacientů na soukromí Jan  Čulík
8. 11. 2002 Jak neutralizovat antiamerikanismus   
8. 11. 2002 Češi už nebudou smět žádat v Británii o azyl   

Český film RSS 2.0      Historie >
12. 11. 2002 Amadeus: The Director's Cut Jan  Čulík
3. 10. 2002 Ještě jednou o filmu Smradi Markéta  Sulovská
2. 10. 2002 Rodinný příběh Terezy Boučkové ve filmu Smradi Daniela  Pilařová
5. 8. 2002 Naposledy z Uherského Hradiště: zamyšlení nad českými filmy Jan  Čulík
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík
23. 7. 2002 Zelenkův Rok ďábla: Vynikající Nohavica, slabý film Jan  Čulík
1. 7. 2002 Na filmovém festivalu v Trenčianských Teplicích dostal hlavní ceny Čech Jakub Sommer Jan  Čulík
18. 6. 2002 Hřebejkův film Musíme si pomáhat v Edinburku Jan  Čulík
15. 5. 2002 Je filmový kritik odpovědný za rasovou diskriminaci Romů, kterou provádějí britské úřady na ruzyňském letišti? Jan  Čulík
14. 5. 2002 Tmavomodrý svět jde v Británii do kin   
30. 4. 2002 Prague on Film: Festival českého filmu v Londýně a v Edinburku   
26. 4. 2002 Nový Zelenkův film: koncert o životě Jitka  Peřinová
3. 1. 2002 Bucharova Sametová kocovina vyšla knižně