28. 3. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 3. 2003

NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ:
O Bivojovi a hýždích nové kultury evropské

Než se začal natáčet celovečerní barevný velkofilm o Bivojovi, probíhal na obsazení role hlavního hrdiny náročný konkurs. Hledal se muž přitažlivého mileneckého typu. Nešlo o traktoristu, ani o osvíceného předsedu družstva, zápasícího s byrokraty na okrese, ale o zdravého českého sedláka, charakterově jednoduchého a mravně pevného. Ukázalo se, že do hlavní role není koho obsadit, neboť nikdo ze současných herců neuměl venkovského supermana ztvárnit. Světoznámý režisér Miloš Forman marně vzpomínal na klasika ruské realistické herecké školy Stanislavského, aby objevil metodu, jak se k Bivojově duši co nejlépe dostat. Nabízel se Jiří Lábus, ale pro zatvrzelé staromládenectví se ukázalo, že může alternovat jen některé scény. Na naléhání Jiřiny Bohdalové přivezli z Krkonoš Františka Ringo Čecha, o němž se šířily neuvěřitelné milostné legendy. Když se měl opásat Bivojovým loveckým tesákem, chyběly potřebné velikosti kostýmů. V záloze pouze zůstal skromný Jiří Bartoška, proslulý lev salónů. Roztouženému Bivojovi propůjčil něžnou chlapeckou duši. Pružně se plížil sítinami a umně líčil na kance pasti, ale náročné milostné scény neudýchal.

O Bivoje se vedou letité spory. Jinoch urostlé postavy na mohutných plecích přinesl divokého kance urozené Kazi. Prof. Josef Bidlo tvrdí, že jako námezdní gigolo obšťastňoval ženský fraucimor Vyšehradu. Harémové intriky prý přispěly k vypuknutí dívčí války, z níž se naše ekonomika dodnes nevzpamatovala. Opak je pravdou, říká Josef Šusta. Bivoje považuje za zaměstnance České televize, který po rozpadu redakce zábavných pořadů pytlačil v lesoparcích Kavčích Hor. Dedukuje, že divočák je pouze přenosným symbolem některého z členů Rady pro televizní a rozhlasové vysílání, profitujícího z poskytování licenčních práv. Dějepisec Josef Pekař, zastánce obnovy šlechtických velkostatků, se naopak domnívá, že statečný lovec je představitelem starobylého selského stavu, nezkaženého socialistickou kolektivizací. Marxistická historiografie o mladíkovi mlčí, postrádá jeho proletářský původ a navíc požaduje ujasnění hrdinovy sexuální orientace.

Ve starém Řecku bývalo zvykem, že staří Achajové, sužováni zvětšující se předstojnou žlázou si najímali dospívající chlapce, aby za úplatu na nich provozovali anální soulož. "Je to profylaktický léčebný postup dalekosáhlého významu. Škoda, že něco podobného nezažil astronom Tycho de Brahe," domnívá se sexuolog Kužel. " Určitě by nezemřel na zástavu moči. Usilujeme, aby praktiku v plné výši hradila zdravotní pojišťovna!"

Rozložitý Bivoj a subtilní Kazi touží po americkém způsobu života. S příchodem šera na ně však padá stesk a propadají strachu před dravým byznysem. Jde o zápas dvou civilizací. Staré východní, nutící ženy, aby mužům při milostném aktu byly po vůli jako zvířata, kdy partnera zajímají pouze jejich hýždě a nové kultury evropské. Ota, biskup řezenský a Adaldag, biskup brémský, ale i Vojtěch, metropolita pražský, trvali na tom, aby kopulace v Čechách byla konána po způsobu misionářském, tváři v tvář. "To je správná cesta do Evropy," napadlo Formana a na konfiguraci kultivované kněžny a poněkud jednoduššího Bivoje, vyžadujícího to dělat "po staru", kdežto vévodkyně "evropsky", ukazuje dynamiku dějinného vývoje. Klíč k české vesnici však neleží v manželské posteli, ale v touze sedláka po penězích. Páteří díla je proto nemilosrdný zápas dvou politiků o moc. Dohadují se jak "rozkrást nakradené".

Na první pohled nelze pochopit, kdo hájí koho. Až, když jedna z dívek panenské družiny Kazi padne do léčky a je vyvezena slušovickými mafiány na Thaj-wan, kde ji vymění za počítač, rozpoutá se lité peklo. Stárnoucí Bivoj formuluje nový ekonomický program obnovy vesnice. Usiluje zabránit, aby vejce stálo 4 Kč, bojuje za lidovou cenu. Z nedalekých Pardubic nechává dovézt ruchadlo bratří Veverků. V nestřežené chvíli z pluhu zmizí radlice. Ekonomický rozvoj se zpomaluje! Bivoj nechápe, že za vším stojí jeho politický rival. Nevěří, že ve vyšehradských katakombách znásilnil jeho milovanou Kazi a v nestřežené chvíli odcizil tolik potřebný pluh. Náhle na scénu vstupuje vodník! Záběry se točí v Plakánku. Údolí stvořené pro něžná vyznání a lásku si režisér vybral ke krutému dramatu. Padouch v přestrojení za hastrmana stahuje bezelstného ministra cynicky pod hladinu. Ze žabincem porostlé tůně nebožák volá: "Nebudu lavírovat, abych zůstal nad vodou, o to mně nejde. Prohrát však v politice čestně není vůbec žádná hanba."

Pozoruhodný je závěr díla. Za chudičkou rakví utopence kráčí sbor mužů. Pod černými hábity lze poznat ušlechtilé, ale zármutkem strhané tváře. Z třaslavisek vystupují mlhy, za obzorem se míhají stíny zprivatizovaných továren, pivovarů, bank a podílových i penzijních fondů, s duněním projíždějí vlaky s lehkými ropnými oleji a těžkými alkoholy. Z podmanivé hudby Michala Kocába je jasné, že se jedná o seriozní pohřební bratrstvo, že nejde o žádnou partaj leninského typu, jako je konkurenční ODS. Jsou to inteligentní a demokraticky smýšlející lidé, přišli se pokojně rozloučit s nebohou obětí levicových intrik. Tvůrce rozehraje maximální střet kontrastů: ponejprv jedou ozdobené selské vozy na dožínky, potom se objeví komunistické agitky se samopaly, širými lány se valí kolony kombajnů. -- Střih! -- Ženci sekají pšeničné pole a otírají si zpocená čela, sedlák se selkou se objímají pod rozkvetlou jabloní, dítě si hraje s kasičku v podobě úlu. Na burze padají ceny pšenice, udřená ruka krájí chléb z bochníku...

Poslední scéna zachycuje přepychovou vládní limuzínu ženoucí se do Slušovic. Ve voze sedí postava podobná hastrmanovi a přepočítává balíky peněz. V malebné moravské vísce vítají vítězného politika zástupy zpívajících děti. Velký detail přes celé plátno! Cenovka na vejci lakonicky zvěstuje: 4,50 Kč,-! Formanův "Bivoj" se stal nejoblíbenějším českým filmem všech dob, návštěvností předstihl Svěrákův "Tmavomodrý svět". Za úspěch vděčí milostným scénám natočeným pod Kavčí horou, obdivovanými školními výpravami. Ženy v domácnosti dojemně pláčou nad stoupajícími cenami základních potravin a střední generaci vzrušuje tragický osud kněžny Kazi, vítězný padouch ji v nestřeženém okamžiku svrhne z vyšehradské skály.

                 
Obsah vydání       28. 3. 2003
30. 3. 2003 Vítejme v pekle: Válka v Iráku začíná být ohavná
30. 3. 2003 Včera, dnes a zítra
29. 3. 2003 Včera, dnes a zítra
28. 3. 2003 Včera, dnes a zítra
28. 3. 2003 O pokrytectví západních novinářů
28. 3. 2003 Co se stane symbolem války v Iráku
28. 3. 2003 Bush: Budeme bojovat, ať to trvá jakkoliv dlouho...
27. 3. 2003 O trapné posedlosti estébáckými seznamy Jan  Čulík
27. 3. 2003 Včera, dnes a zítra
28. 3. 2003 Nejdražší seznamy pod sluncem Štěpán  Kotrba
28. 3. 2003 O čem vypovídá "analýza" KSČM připravená pro XXXI. sjezd ČSSD? Miloslav  Ransdorf
28. 3. 2003 ČSSD před sjezdem: Fatální důsledky volby presidenta Stanislav  Křeček
28. 3. 2003 Dva Politici, jeden Manipulátor a spousta malých Kašpárků Milan  Sova
28. 3. 2003 Špidla: Bezzásadovost jako zásada Ivan  David
28. 3. 2003 Co je příčinou současného stavu Jan  Keller
28. 3. 2003 ČSSD před sjezdem: Litoměřická výzva aneb všechno je jinak Štěpán  Kotrba
28. 3. 2003 Agrese aneb o hloupé české horákyni Miroslav  Polreich
28. 3. 2003 VÁLKA: Neuvěřitelná demagogie prezidentů a vládních představitelů Zdeněk  Štancl
28. 3. 2003 IRAK: Po okupácii čaká zemi pravdepodobne partizánska vojna Peter  Greguš
28. 3. 2003 Vízum do kráľovstva nebeského
28. 3. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ:
O Bivojovi a hýždích nové kultury evropské
Hugo  Schreiber
28. 3. 2003 Reforma veřejných rozpočtů: sociální záměr nebo prostý diletantismus ? Richard  Vavřík
28. 3. 2003 Byť proeurópsky neznamená byť protiamerický Ľubomír  Petrák
28. 3. 2003 Premena globálneho systému - hegemónova dilema Ľubomír  Tokár
28. 3. 2003 Šok a hrôza v mene slobody Martin  Muránsky
28. 3. 2003 Príčiny rozdielnych názorov USA a ich spojencov na Irak Leopold  Moravčík
28. 3. 2003 O prevracaní "osi zla" na svoj obraz
28. 3. 2003 Vojnový konflikt v Iraku zasiahol aj slovenskú politickú scénu
28. 3. 2003 Európska doba ladová
28. 3. 2003 Obávaný vahhábizmus Viktor  Kovaľov
28. 3. 2003 Po Iraku: Hegemónia alebo multipolarita? Marek  Bobiš
28. 3. 2003 Ropa je príčinou, ekológia alternatívou Martin  Nevada
28. 3. 2003 Trvalá svoboda neomezená mezinárodním právem Ivan  David
27. 3. 2003 Zákony naše a jiné Přemysl  Janýr
25. 3. 2003 Nechť otcové vzlétnou a děti znají svá jména Jiří  Lněnička
5. 2. 2003 Pošta redakci
5. 3. 2003 Hospodaření OSBL za únor 2003 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Nové pověsti české RSS 2.0      Historie >
28. 3. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ:
O Bivojovi a hýždích nové kultury evropské
Hugo  Schreiber
23. 3. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ:
Růžový palouček maratónského běžce
Hugo  Schreiber
18. 3. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ
tentokráte o Romech a Daliborovi z Kozojed
  
14. 3. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ
tentokráte o bezhlavém Františku Kafkovi, prezidentovi a univerzální funkci peněz v lidské společnosti
Hugo  Schreiber
12. 3. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ
tentokráte o praotci Čechovi a tajném hřbitově sebevrahů v Bohnicích
Hugo  Schreiber
10. 3. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ
tentokráte o Jánošíkovi a finanční situaci vlivných slovenských osobností
Hugo  Schreiber
27. 2. 2003 NOVÉ POVĚSTI ČESKÉ
tentokráte o Libuši
Pusť voly, roucho změň, na kůň se rač posadit a s námi jeti
Hugo  Schreiber