13. 9. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 9. 2002

Brno: úředníci zakázali cyklojízdu ke Dni bez aut

Stejně tak jako v minulých letech, i v tomto roce se u příležitosti Dne bez aut rozhodla brněnská občanská sdružení Děti Země, Klub Bicybo a NESEHNUTÍ Brno uspořádat tradiční cyklojízdu. Bohužel i přesto, že minulé ročníky (letos má jít už o sedmý) proběhly bez problémů jak ze strany účastníků, tak i ze strany úřadů, rozhodl se tentokrát úřad městské části Brno-střed její konání zakázat.

Přesto, že cyklojízda režimu zákona shromažďovacího nutně nepodléhá a je tedy sporné, zdali je v tomto případě vůbec nutná nahlašovací povinnost, vyzval tajemník ÚMČ Brno - střed Radovan Novotný její organizátory k nahlášení akce. Poté, co organizátoři tento vstřícný krok udělali a následně ještě ustoupili v otázce trasy, byla cyklojízda obratem ruky zakázána. V pátek 20. září však brněnští cyklisté do ulic rozhodně vyjedou. - Toto je zpráva organizace Nesehnutí.

Se zákazem cyklojízdy nesouhlasí brněnská zastupitelka Jana Drápalová: "Brno se již druhým rokem k podpoře mezinárodního Dne bez aut přihlásilo. Proto mi informace, že Brno-střed tradiční cyklojízdu bez jakéhokoliv vyjednávání jednoduše zakázalo, připadá dost schizofrenní. Mám intenzivní pocit, že se zde neměří stejným metrem. Řidičům, kteří každý den blokují střed města stáním na chodnících i na místech, kde vyloženě brání průchodů chodců i zásobování se nic nestane, přesto, že porušují zákon. Vůči cyklistům, kteří nic neporušují a v zájmu spolupráce akci nahlásí, se postupuje nekompromisně."

Celá akce se letos koná pod hesly "Za aktivnější budování cyklostezek"/"Proti rušení přechodů pro chodce". Cyklistická jízda, organizovaná v den, který byl již podesáté vyhlášen Dnem bez aut, se tak i letos má stát příležitostí, kdy mohou občané veřejně vyjádřit svůj názor na některé problematické kroky brněnských úřadů v oblasti dopravní politiky.

"Cyklistická jízda městem je nejčastější způsob, jak se v řadě měst ke Dni bez aut jeho organizátoři připojují. Proto vůbec nechápu, že v Brně se po tolika letech dostáváme na bod nula," uvedl rozhořčeně vyhlašovatel Dne bez aut Miroslav Patrik z Dětí Země. Podle něho se obdobné akce v jiných městech dokonce osobně zúčastní i ministři Libor Ambrozek, v Českých Budějovicích, a Milan Šimonovský, v Kroměříži.

Neuspokojivé tempo budování cyklostezek v Brně má být i letos jedním z hlavních témat, na které má cyklojízda upozornit. Srovnání rozsahu a kvality sítě stezek pro cyklisty v Brně a např. v partnerském městě Utrecht, je totiž tristní. Podle jednoho z organizátorů akce, Klubu Bicybo, bylo z celkových plánovaných 150 km cyklostezek postaveno a vyznačeno za deset let cílené výstavby pouze 17 km (tj. 1,7 km za rok) a to ještě v místech méně problémových.

"Zákaz cyklojízdy s odůvodněním, že v tuto dobu je jízda nebezpečná, je úředním potvrzením stavu, s kterým se brněnští cyklisté potýkají denně. Radnice v civilizovanějších částech Evropy tuto situaci řeší budováním oddělených cyklistických komunikací. Letošní cyklojízda má také upozornit na konkrétní případ - potřebu zřízení cyklopruhu na Bratislavské ulici, kde nyní Magistrát zadává projekt rekonstrukce, který ovšem s úpravami ve prospěch cyklistické dopravy nepočítá.", říká Jiří Jedlička z brněnského Klubu Bicybo, který se stavem brněnským cyklostezek aktivně zabývá.

ÚMČ Brno- střed cyklojízdu zakázal s tím, že trasa je tentokrát odlišná od minulých ročníků, což by mohlo způsobit vážné komplikace v dopravě a ohrožení účastníků silničního provozu. Toto tvrzení není pravdivé - trasa jízdy se mění každý rok, nikdy nebyla stejná a vždy její větší či mění část po velkém městském okruhu (který byl letos označen za problematický) vedla. Krátký časový úsek, kterým bude v reálném čase zatížena část komunikace,by představoval pouze minimální omezení dopravy a zásobování. Tento předpoklad dokládá i skutečnost, že stejná akce se odehrává každý rok a nikdy, byť je obdobného rozsahu a termínu, nepředstavovala pro představitele úřadu problém řešitelný pouze zákazem shromáždění.

Občanská sdružení se proti zákazu ještě odvolají k soudu, i tak je ale už dnes jisté, že se cyklojízda příští týden uskuteční. Organizátoři znovu nahlásí shromáždění (bez jízdy) na místo srazu a následně se vydají na plánovanou trasu s tím, že vyzvou účastníky, aby dodržovali dopravní předpisy. Organizátoři jsou také kdykoliv připravení jednat s ÚMČ Brno - střed o sporných otázkách celé akce. Sraz účastníků je 20. září v 16 hodin před OD Centrum na Malinovského náměstí.

                 
Obsah vydání       13. 9. 2002
15. 9. 2002 Špidla odmítl trojkoalici, lidovci znervózněli
Jednat se bude patrně celou noc
Štěpán  Kotrba
13. 9. 2002 Sněmovna má svého Wagnera, koalice svou povodeň...
Budeme mít my novou vládu?
Štěpán  Kotrba
13. 9. 2002 Posluchači rozhlasu BBC protestovali proti "přehnanému" zpravodajství k výročí 11. září
13. 9. 2002 Ministr pro místní rozvoj lhal ve sněmovně, a tak byla demokratická práva občanů omezena
13. 9. 2002 Prezident Bush vydal ultimátum Iráku
15. 9. 2002 Třikrát a dost Haně Marvanové Karel  Mašita
13. 9. 2002 Předseda Syndikátu novinářů: Nechoďte Pařížskou ulicí, neboť jestliže dům spadne, je to věc státu, nikoli Syndikátu Štěpán  Kotrba
13. 9. 2002 Azyl v Británii: Rodině Afghánců bylo odepřeno právo na vstup do země
13. 9. 2002 Brno: úředníci zakázali cyklojízdu ke Dni bez aut
13. 9. 2002 V demokratickom systéme by nikto nemal mať právomoc nasadzovať inému náhubok! Daniel  Krajcer
13. 9. 2002 Levný internet a telefony - jediná možnost akcelerace vývoje společnosti? Michal  Rusek
13. 9. 2002 Pane ministře Dostále, odstupte! Petr  Štěpánek
12. 9. 2002 Petice: Uvolněte Prahu lidem
11. 9. 2002 Strach: úvaha z osobního hlediska Hannah  Čulík
12. 9. 2002 Konto Občanského sdružení Britské listy Jan  Čulík
13. 9. 2002 I pro Tomáše Pecinu platí presumpce neviny Jan  Paul
13. 9. 2002 Vyjádření Tomáše Peciny, poslední reakce Jana Čulíka Tomáš  Pecina, Jan  Čulík
10. 9. 2002 BL podávají trestní oznámení na bývalého jednatele Občanského sdružení Britské listy
10. 9. 2002 Případ Tomáš Pecina: Naléhali jsme dlouho, avšak bezvýsledně. Nyní nelze reagovat jinak než podáním trestního oznámení Jan  Čulík

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
13. 9. 2002 Brno: úředníci zakázali cyklojízdu ke Dni bez aut   
12. 9. 2002 Petice: Uvolněte Prahu lidem   
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
20. 8. 2002 V Praze došlo v pondělí k téměř naprostému dopravnímu kolapsu   
19. 8. 2002 Dobrá rada (cestujícím pražskou MHD) nad zlato Jindra  Vavruška
5. 8. 2002 Britští řidiči zuří nad navrhovaným zákonem EU pro ochranu cyklistů   
25. 6. 2002 Starosta Vysokého Mýta, který rozpustil blokádu, opravdu nepochybil ? Martin  Škop
4. 6. 2002 "Ošklivá Evropská unie" - bude muset ČR přemalovávat značky na silnicích? Daniela  Pilařová
27. 5. 2002 V Brně se konala demonstrace - pro automobilisty "ztráta času" Filip  Sváříček
13. 5. 2002 Mobilní telefony mohou u benzínových čerpadel vyvolat výbuch Jan  Čulík
26. 4. 2002 Středočeský krajský úřad nezveřejnil alternativu k dálnici D3   
23. 4. 2002 Policajt ve škodovce: Hospodine, řiď naši ruku! Jan  Čulík
27. 2. 2002 Za vjezd do centra Londýna zaplatíte 250 Kč   
26. 2. 2002 Účty pro řidiče prostřednictvím satelitních čidel: co si o tom myslí (někteří) Britové   
25. 2. 2002 Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče