3. 3. 2003
Zásadní omyly Jana ČulíkaJaroslav Novotný
Následují článek se snaží uvést na pravou míru některé zásadní omyly, kterých se ve svém "kritickém" článku dopustil Jan Čulík, viz ZDE.
Jeho článek lze zhruba shrnout do věty, že vedení FHS UK vyžaduje od svých studentů opisování povinných učebních textů a přednášek, a to především textů představitelů fakulty. Toto jádro sdělení je dále rozvedeno argumentací o tom, že za takovýchto podmínek nemůže student rozvíjet samostatnou diskusi a své vlastní názory. V celém pojetí je několik zásadních omylů: |
Role atestačních požadavků v úvodních (a nikoli specializovaných) kurzech do filosofie je na FHS trojí: 1. Osvojit si elementární zásady interpretace textů, což jinak také zjednodušeně znamená předvést výklad textu a ne své předsudky - názory, se kterými ke čtení přistupuji. 2. Osvojit si základní pojmovou výbavu, která je předpokladem dorozumění na poli daného oboru. 3. Získat náhled do oblastí, ze kterých vyrůstá evropská myšlenková tradice, tzn. jak stav soudobé filosofie, tak i zmíněných "vlastních názorů", na kterých autorovi kritického článku tolik záleží.
O smyslu a úspěšnosti tohoto přístupu svědčí uplatnění bakalářských absolventů v navazujících magisterských oborech, a to nejen na FHS, ale na jiných fakultách UK a jiných univerzitách vůbec. To je vykazatelný fakt a nikoli pouhý dojem -- názor. Pozn. JČ: K argumentaci pana Novotného se stručně ještě vrátím, z několika důvodů mi nepřipadá přesvědčivá. |