1. 11. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 10. 2002

Monitor Jana Paula: Rafani a míra mentální svobody

Jan Šťastný upozornil na performance či happening skupiny Rafani a fórum BL zase posloužilo jako umělá vagína, kde si mnozí mohli "ulevit". Míra nepochopení některých základních věcí mě u čtenářů BL stále zaráží. Nechci mentorovat, mnozí mají jistě skvělý pocit, že mohou na všechno svobodně reagovat, ale míra primitivní nesnášenlivosti a nedůvěry je už nudná. Aktivity uměleckých skupin Rafani, Podebal a Malik-urvy ale také nejsou o ničem jiném než o svobodě, kterou poměřují a testují svým způsobem a svými prostředky. Jejich srozumitelnost je sice založena na individuálních schopnostech našeho vnímání, ale také na zásadách, jež by měli být kulturně průměrnému občanu zřejmé. Nechci následujícími řádky obhajovat Rafany, obhajuji motivaci a vůli tvořit.

Zaujal mě vzkaz Františka Jandy, který napsal: "Tyhlety skupinky - Rafani, Podebal ap. - si jenom na nekonformní umělce hrajou. Víceméně se do nějakého sporu většinou ani nemůžou dostat. Je myslím docela zaznamenáníhodné, že tyhlety party mají silně pravicové názory - na Západě je tomu zcela jinak: tam jsou terčem takových umělců nadnárodní korporace atd. Pitomý PodeBal se ale jde vyřádit na chudáku nebožtíku Benešovi".

Tolik názor z fóra, jenomže v mnohostech a možnostech současného uměleckého vyjadřování je velmi těžké rozlišit, co je konformní a co nikoliv. Je velmi konformní označit něco bez bližšího "studia" za konformní, to za prvé. Za druhé, cílem umění není dostávat se nutně do sporů s kýmkoliv, a není proto nutné tuto schopnost od umění a priori očekávat. Dobré věci mají prosazovat politici. Za třetí si myslím, že "tyhle party" mají u nás jednu vlastnost, odlišnou právě od těch na Západě. Jsou apolitické, respektive ani pravicové, ani levicové. Při bližším studiu jejich aktivit lze k tomu dojít.

Padla ve fóru zmínka o narcisistní impotenci. Každý umělecký čin je do jisté míry narcisistní. Musí být, sebeprojekce do díla je bezpodmínečně nutná, aby dílo bylo původní. Umění se proto vyznačuje zásadní mírou subjektivity, neboť autor si je vědom výlučnosti a v dobrém případě výjimečnosti svého nápadu, myšlenky, či konceptu. Autor který si neuvědomuje (a "neobdivuje") své kvality, schopnosti a přednosti, není schopen tvorby, která může oslovit druhé. Současný umělec měří prostor nikoliv volností projevu, ale mentální hranicí svobody člověka, tedy toho, co jsme ochotni ("ještě") přijmout. V jistém smyslu je každý umělec "pravicově" založený ve své individuálnosti.

Dalším "názorem" bylo, že Rafani jsou druhou odmocninou z Knížáka a Knížák je druhou odmocninou z kumštu. Společné mají údajně to, že jim chybí základní předpoklad - talent. Nechci toto tvrzení odmítnout jako hloupost neinformovaného člověka. Za jistých okolností není třeba k vytváření konceptuálních uměleckých projektů třeba talent ve smyslu zručnosti, ale dostatek intelektu, schopnosti reflektovat svět a vůle vyslovit se k němu.

Není třeba umět zacházet s barvami, ale s myšlenkami. Od doby Duchampa a Warhola může být každý "umělec", málokdo se jím však ve skutečnosti stane. Kvalitu konceptuálního umění nelze měřit dovedností, ale pouze a jen mírou naléhavosti tématu a schopností oslovit. Tady Rafani bodovali, jejich happening by byl konformní, kdyby spálili klasickou vlajku.

Duchamp kdysi vystavil v galerii sušák na láhve ( do galerie přece patří jen obrazy!) a byl to vlastně happening, který je vždy akcí, kterou neočekáváme. Knížák je přes všechnu kontroverznost umělec, protože v jistém údobí byl schopen vyslovit naléhavé sdělení. Duchamp se jako jeden z prvních zeptal, co je umění, Knížák a mnozí jiní před ním a po něm se snažili odpovědět.

Dalším postojem z fóra bylo, že jde o komerční sebereklamu, když pár blbečků se potřebuje zviditelnit, aby prodalo nějaké to svoje umění Jenomže konceptuální umění se prodává velmi špatně. Za prvé je z hlediska sběratelství nezajímavé, protože myšlenky lze těžko archivovat, věšet na zeď a vlastnit dokumentaci nemá smysl a za druhé konceptuální umělec žádný finanční zisk neočekává.

Jedinou "nadhodnotou" je ona "sebereklama", v tomto typu umění nutná pro další projekty, které mohou přitáhnout pozornost. Podstatné je, že tito umělci pracují se svým vlastním duchovním potenciálem a neslouží až na výjimky žádným komerčním zájmům.

                 
Obsah vydání       1. 11. 2002
2. 11. 2002 Karlín volá o pomoc
1. 11. 2002 Český ombudsman a vládní Výbor proti mučení: "Veřejné kontroly na policejních služebnách je zapotřebí"
31. 10. 2002 Praha: Radnice městských částí a magistrát škodí veřejnému zájmu Petr  Kužvart
1. 11. 2002 Dezertér Pavel  Sýkora
1. 11. 2002 Anarchistické vnitro před summitem NATO a já Štěpán  Kotrba
31. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Rafani a míra mentální svobody Jan  Paul
31. 10. 2002 Svoboda projevu: Pálení černobílé vlajky není přestupek Jan  Šťastný
1. 11. 2002 Dementi: Cyril Svoboda vrtulníkem nepřiletěl
1. 11. 2002 Jak lidé píší Saddámu Husajnovi
31. 10. 2002 Čeština bude oficiálním jazykem EU
31. 10. 2002 Britové nechtějí v televizním zpravodajství celebrity ani politiky
30. 10. 2002 Historie Literárek: zápas o morálku, integritu a slušnost Jan  Čulík
31. 10. 2002 Ztracený lesk a bída reálného islámu Zdeněk  Müller
24. 10. 2002 Publikujeme znovu, ministr Němec je zřejmě hluchý: Proč jste v parlamentě tvrdil nepravdu, pane ministře?
25. 10. 2002 Czech Film: A Regeneration
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
1. 10. 2002 Sponzorům OSBL

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
2. 11. 2002 Karlín volá o pomoc   
1. 11. 2002 Dezertér Pavel  Sýkora
1. 11. 2002 Anarchistické vnitro před summitem NATO a já Štěpán  Kotrba
1. 11. 2002 Jak lidé píší Saddámu Husajnovi   
1. 11. 2002 Český ombudsman a vládní Výbor proti mučení: "Veřejné kontroly na policejních služebnách je zapotřebí"   
31. 10. 2002 Praha: Radnice městských částí a magistrát škodí veřejnému zájmu Petr  Kužvart
31. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Rafani a míra mentální svobody Jan  Paul
31. 10. 2002 Svoboda projevu: Pálení černobílé vlajky není přestupek Jan  Šťastný
31. 10. 2002 Ztracený lesk a bída reálného islámu Zdeněk  Müller
30. 10. 2002 Proč hájím amerického zabijáka Tomáš  Feřtek
30. 10. 2002 Historie Literárek: zápas o morálku, integritu a slušnost Jan  Čulík
29. 10. 2002 Tribunál EU bude posuzovat Berlusconiho zákon   
29. 10. 2002 Diskredituje Senát, že se do něho dostal trestně stíhaný Železný? Jan  Čulík
29. 10. 2002 Mediální víkend: Terorismus. Senát a senátor Josef  Trnka
29. 10. 2002 Takřka symbolické: selhala koncovka František  Roček

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
31. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Rafani a míra mentální svobody Jan  Paul
24. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Československý socialistický realismus 1948-1958 Jan  Paul
12. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Skrytý fanatismus měšťácké nadřazenosti Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
18. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Nebuď živ jen prací, občas se z ní ..." Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Názor Oldřicha Doskočila na umístění Zoubkova pomníku Lidové noviny nepřipustily Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Média v otázce veřejné služby selhávají Jan  Paul
12. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Neberte nám našeho Viewegha!" Jan  Paul
24. 6. 2002 Kulturní monitor: Kam se ztratili kvalitní ilustrátoři? Jan  Paul
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
27. 5. 2002 Od současného umění ke zlínským klapkám, aneb dvě polohy, mezi nimiž není cesty Jan  Paul
21. 5. 2002 Umělec nemá právo si instalovat své dílo kdekoliv; avšak Správa Pražského hradu nesmí být pořadatelem cenzurované akce! Jaroslav  Štemberk, Jan Paul