13. 1. 2003
Tolik času , jako má pan Jánský bych chtěl mít též... Zjistit, co je listovní a poštovní tajemství trvá v době internetu přesně 0,5 vteřiny.
Jsou to termíny právních předpisů, z nichž jeden je termínem nejzákladnější právní normy - Listiny práv a svobod - a druhý termínem právního předpisu speciálního, upravujícího poštovní styk.
Nemusel jsem "investigativně" chodit na poštu a ptát se úřednic. Tím nechci říci, že úředník České pošty by neměl znát právní předpisy, pro jejichž nedodržování se může dostat až do kriminálu. Měly by mu být tím, čím byly v době, kdy své povídky do kapes psal Karel Čapek. Dnes dokonce i onen speciální předpis - zákon o poštovních službách - upravuje POVINNOST provozovatele poštovních služeb zajistit co nejlepší informovanost celé veřejnosti o základních službách.
Podle internetových stránek České pošty by každý občan měl mít možnost na kterékoli poště vyžádat k nahlédnutí všechny dokumenty, které způsob poskytování základních služeb velmi podrobně popisují. Pro běžné praktické použití by tam měly být veřejnosti k dispozici též zjednodušené informace - zejména přehled nabízených služeb s jejich základními charakteristikami (což je důležité pro odesílatele) a přehled zásad pro dodání (což je důležité pro adresáta).
Co ale chtít po poštovním úřadě někde v horní Lhotě, když samo centrum - internetové stránky České pošty má na svém serveru neaktuální a zavádějící údaje a ty, které má mít každá pošta, ty nemá ... Česká pošta nespadá od 1. 1. 2003 pod ministerstvo dopravy a spojů, ale celý úsek 3 MDS ČR - odbory telekomunikací a poštovních služeb - "spadl" podle zákona č. 517/2002 Sb. pod Mlynářovo ministerstvo informatiky.
Takže za prvé - neznalost zákona neomlouvá nikoho, zejména ne toho, kdo chce psát do novin. Základní pravidlo "výslechu" tiskového mluvčího zní: ptát se na to, co už vím odjinud. Jen tak lze předejít následnému převyprávění pohádek pro malé děti. Za druhé - šlompáctví, neprofesionalita a neinformovanost uvnitř České pošty nebude zřejmě ojedinělým jevem v této instituci, ale pravidlem pro postup. Jinak si aroganci tiskového mluvčího vůči kolegovi Jánskému nedokážu vysvětlit. Poskytovat co nejvíce a co nejúplnější informace je totiž jeho základní pracovní povinnost. Neplní ji.