24. 10. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 10. 2002

Monitor Jana Paula: Československý socialistický realismus 1948-1958

"Z obrazu musí zářit nový svět, který se otevřel dělnické třídě," vzkázal kdysi umělcům Zdeněk Nejedlý, pravděpodobně v době, kdy už Pavel Kohout psal své balady o traktoristech a tisíce mladých lidí mezi tím zpívalo, tančilo a nadšeně pracovalo pro vlast. Pamětníci a aktivní účastníci té doby raději mlčí, v období "socialistického romantismu" byli popravováni jejich spoluobčané.

Nikdy se nevrátí, pohádka mládí, zpívá se v české písničce, autor loga "třešniček" pro KSČM měl ale zvláštní smysl pro humor a nostalgii "zavátého světa". Kritici se třešničkám smějí, jenomže on přenesl do současné komunistické strany cosi z oné naivní bezstarostnosti, kterou byla na obrazech zdobena ouška mladých svazaček. Díla socialistického realismu byla ve znamení patosu soudružství, lásky a štěstí.

Připravovaná výstava Československý socialistický realismus 1948 - 1958 proto může být očekávaným přínosem do diskursu o jedné zdánlivě uzavřené etapě českého výtvarného umění. Vedle literatury bylo výtvarné umění jedním z důležitých propagandistických nástrojů tehdejší doby a jako takové bylo podporováno. Ne vždycky. Své věděl třeba Mikuláš Medek, jehož obsáhlý průřez tvorbou vystavila galerie Rudolfinum ne náhodou právě před plánovanou výstavou.

Cílem organizátorů je snaha pojmenovat základní tendence manipulace s výtvarným projevem, které byly prováděny na základě uměle vytvářených ideologických doktrín ("Buďte nejaktivnějšími organizátory přetváření vědomí lidí v duchu socialismu." A. A. Ždanov, O umění, Praha 1949, str.18). To je ovšem téma aktuální i dnes. Výstava představí tvorbu zejména malířů, kteří působili na oficiální scéně padesátých let.

Rok 1958 je přitom vnímán jako symbolické datum, které přineslo scelení deset let politicky rozdělené umělecké obce. Po roce 1958, ale především po roce 1968, bylo zase všechno jinak. Termín "socialistický realismus" se jako anachronismus uchoval až do druhé poloviny uvolněných osmdesátých let dvacátého století, kdy už byla výtvarná scéna mnohem strukturovanější. Přitom díla socialistického realismu až na výjimky prakticky nevznikala, protože ideím socialismu už nikdo z umělců nevěřil.

Předpokladem "dobrého socialisticky realistického díla" byla totiž právě ona upřímná (naivní) víra v "nové hodnoty" ("Naše literatura je silná tím, že slouží nové věci, novému dílu - dílu socialistického budování." A. A. Ždanov, O umění, Praha 1949, str.15), jak to známe právě u Pavla Kohouta a nebo u malíře Josefa Brože. Mnozí současní kritici však paušálně považují "undergroundové" umělecké akce za jediného representanta původní umělecké tvorby sedmdesátých a osmdesátých let a tak na objektivně věrnou analýzu období do roku 1989 si budeme muset ještě počkat.

Representativní výstava Československý socialistický realismus 1948-1958, doprovázena dobovou hudbou a bohatým programovým doprovodem, např. dobových filmů, bude otevřena od 7.11. 2002 do 9. 2. 2003 v galerii Rudolfinum Praha.

"Šedý" sál č. 6:
"Naší literatuře, která stojí oběma nohama na pevné materialistické základně, nemůže být cizí romantika nového typu, romantika revoluční."

A. A. Ždanov, O umění, Praha 1949, s. 16

                 
Obsah vydání       24. 10. 2002
24. 10. 2002 Publikujeme znovu, ministr Němec je zřejmě hluchý: Proč jste v parlamentě tvrdil nepravdu, pane ministře?
24. 10. 2002 Slovensko: potrefené husy se ozývají Jan  Čulík
23. 10. 2002 Robert Fisk: Díky Bohu za izraelský tisk!
23. 10. 2002 Neohrabaná nová Kunderova novela
23. 10. 2002 Daily Telegraph zahajuje kampaň proti koncesionářskému poplatku veřejnoprávní BBC
24. 10. 2002 Britská vláda zakázala aspirin pro osoby mladší 16 let
24. 10. 2002 Slovensko: Krajina expertov a občianskych združení Daniel  Krajcer
24. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Československý socialistický realismus 1948-1958 Jan  Paul
22. 10. 2002 Nerovnost zabíjí
23. 10. 2002 Philip Morris: Nejúspěšnější "americký zabiják" na dobré cestě? Miroslav  Šuta
22. 10. 2002 ČR: Náběh k policejnímu státu?
22. 10. 2002 Pocit nadřazenosti
21. 10. 2002 Kundera, Nevědomost: Nikdy nevstoupíš dvakrát do téže země
21. 10. 2002 Kundera zkoumá exil a návrat
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
1. 10. 2002 Sponzorům OSBL

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
24. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Československý socialistický realismus 1948-1958 Jan  Paul
12. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Skrytý fanatismus měšťácké nadřazenosti Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
18. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Nebuď živ jen prací, občas se z ní ..." Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Názor Oldřicha Doskočila na umístění Zoubkova pomníku Lidové noviny nepřipustily Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Média v otázce veřejné služby selhávají Jan  Paul
12. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Neberte nám našeho Viewegha!" Jan  Paul
24. 6. 2002 Kulturní monitor: Kam se ztratili kvalitní ilustrátoři? Jan  Paul
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
27. 5. 2002 Od současného umění ke zlínským klapkám, aneb dvě polohy, mezi nimiž není cesty Jan  Paul
21. 5. 2002 Umělec nemá právo si instalovat své dílo kdekoliv; avšak Správa Pražského hradu nesmí být pořadatelem cenzurované akce! Jaroslav  Štemberk, Jan Paul
21. 5. 2002 Viewegh maskuje ztrátu invence politickou angažovaností Jan  Paul