25. 11. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Srdce jiřího Davida na Pražském hradě
25. 11. 2002

Monitor Jana Paula :
Srdce na Hradčanech - upřímný umělecký čin, anebo jen snaha o zviditelnění?

Autor blikajícího neonového srdce na Hradčanech rozeslal médiím a ČTK své prohlášení, učiněné v souvislosti s údajnými výpady, skandalizací a zneužíváním uměleckého artefaktu, zejména Vladimírem Železným a Václavem Klausem.

Vždy budu podporovat kteréhokoliv umělce, aby mohl svobodně tvořit, avšak umělec a "vizuální umělec" (jakým se Jiří David nazývá) zvlášť, je osoba veřejná, neboť předkládá své dílo veřejnosti, do blíže neodhadnutelného vzájemného vztahu. Z toho je zřejmé, že vždy a za každých okolností riskuje míru pochopení a nepochopení, či přijetí a nepřijetí díla veřejností. Je to součástí životního údělu umělce. Autor který z různých důvodů cítí potřebu, že musí explicitně obhajovat své dílo, stává se nepřesvědčivým ze dvou důvodů.

Za prvé, každé dílo, můžeme-li o srdci nad Hradem takto vůbec hovořit, má totiž jednu výhodu a nevýhodu současně: nelze ho nikdy dostatečně interpretovat přesně tak, jak autor zamýšlel. To znamená, že umělecké dílo nabízí vždy (tím je samozřejmě i zajímavé) různou kvalitu a mnohost svého výkladu. V tomto případě je každá dodatečná obhajoba díla zbytečná, neboť pouze v umění (odtud slovo umělec) vyjeví autor svůj záměr a svoji "pravdu" a nebo nevyjeví. Kdyby tomu tak nebylo, umělec by nemusel tvořit, stačilo by, kdyby svůj záměr sepsal a popsal.

Za druhé, svoji dodatečnou obhajobou umělec dílo diskredituje a často zbytečně obrací pozornost k domněnkám, jež umělce i dílo zpětně poškozují. Nabízí totiž zbytečně veřejnosti otázku po skutečném důvodu umělcovi veřejné obhajoby díla, na níž odpověď často směřuje do oblasti sebereklamy.

Jak známo, názory obyčejných občanů, nejsou na rozdíl od názorů politických celebrit mediálně vidět. To nejhorší, co se může umělci přihodit, je pak nutně spekulace o tom, co bylo skutečným důvodem vzniku díla. Byla to jen konjunkturální snaha po zviditelnění a nebo úsilí o tvůrčí čin?

V tuto chvíli je proto jedno, jak kvalitní je práce, kterou Jiří David odvedl. Její hodnocení skutečně přísluší odborné veřejnosti, bez ohledu na mínění celebrit. Dle prohlášení se zdá, že největší úsilí a energii věnoval výtvarník nikoliv dílu, ale podmínkám jeho vzniku, přičemž míra podílu vlastní tvůrčí energie, nepočítáme-li vcelku konvenční nápad, je minimální. Je dokonce naprosto jedno, do jaké míry jsou některé bulvární informace (např. o "neškrtnutí si" v případě prezidentování V. Klause), které autor uvádí, vůbec ověřitelné.

Podstatné je, že každá dodatečná obhajoba díla umělcem je jen snaha o korekci výkladu, na který má ovšem právo každý, kdo přijde s dílem do styku, tedy i V. Železný a V. Klaus. Výklad díla a hodnocení díla jsou navíc dvě různé věci a umělec navíc nemůže zohledňovat společenské postavení toho, kdo dílo vykládá Tady platí, že každá autorova snaha po veřejné obhajobě, ať již vůči komukoliv je kontraproduktivní. Jestliže totiž Jiří David píše, že názor V. Železného a V. Klause na současné umění je mu absolutně lhostejný, protože ti pánové tomu stejně nerozumí, pak tuto skutečnost nelze vyjádřit jinak a lépe, než se zdržet své obhajoby. A nebo to má být jinak?

                 
Obsah vydání       25. 11. 2002
25. 11. 2002 NATO: žádná vize v Praze
25. 11. 2002 Nejistota: jaká bude budoucnost NATO a sjednocené Evropy?
24. 11. 2002 S odstupem, sympatiemi a pobavením Vladimír  Rott
25. 11. 2002 Opatření úřadů ke schůzce NATO vyvolávají závažné otázky Petr  Kužvart
25. 11. 2002 Ze summitu NATO: kdy se hodí francouzština
24. 11. 2002 "Tyjátr" kolem Srdce na Hradě Jiří  David
25. 11. 2002 Smutný komik Ivan Medek Jan  Čulík
25. 11. 2002 Monitor Jana Paula :
Srdce na Hradčanech - upřímný umělecký čin, anebo jen snaha o zviditelnění?
Jan  Paul
22. 11. 2002 NATO: Pražští vyděrači
25. 11. 2002 Demonstrant nerovná se rváč Ivan  Větvička
25. 11. 2002 Zážitek z kina: pražská Městská policie a nelegální "těžkooděnci" Petr  Nachtmann
25. 11. 2002 Dohady státní správy a soudců platí daňový poplatník Karel  Mašita
24. 11. 2002 Literatura, nebo povrchní politický pamflet? Jan  Čulík
24. 11. 2002 Víkendy v médiích - víkendy s Grossem Josef  Trnka
24. 11. 2002 Whistleblowing ve Švýcarsku
22. 11. 2002 Přestože policejní prezident hovoří o válce, do ČR se prakticky nikdo nechystal
21. 11. 2002 OPH: Jaká máte práva a povinnosti při zásazích policistů proti demonstrantům
22. 11. 2002 Dokumentarista Martin Štoll v Glasgow
5. 11. 2002 Hospodaření Občanského sdružení Britské listy za říjen 2002 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
25. 11. 2002 Monitor Jana Paula :
Srdce na Hradčanech - upřímný umělecký čin, anebo jen snaha o zviditelnění?
Jan  Paul
31. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Rafani a míra mentální svobody Jan  Paul
24. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Československý socialistický realismus 1948-1958 Jan  Paul
12. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Skrytý fanatismus měšťácké nadřazenosti Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
18. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Nebuď živ jen prací, občas se z ní ..." Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Názor Oldřicha Doskočila na umístění Zoubkova pomníku Lidové noviny nepřipustily Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Média v otázce veřejné služby selhávají Jan  Paul
12. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Neberte nám našeho Viewegha!" Jan  Paul
24. 6. 2002 Kulturní monitor: Kam se ztratili kvalitní ilustrátoři? Jan  Paul
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
27. 5. 2002 Od současného umění ke zlínským klapkám, aneb dvě polohy, mezi nimiž není cesty Jan  Paul
21. 5. 2002 Umělec nemá právo si instalovat své dílo kdekoliv; avšak Správa Pražského hradu nesmí být pořadatelem cenzurované akce! Jaroslav  Štemberk

Volba prezidenta ČR RSS 2.0      Historie >
25. 11. 2002 Monitor Jana Paula :
Srdce na Hradčanech - upřímný umělecký čin, anebo jen snaha o zviditelnění?
Jan  Paul
25. 11. 2002 Dohady státní správy a soudců platí daňový poplatník Karel  Mašita
25. 11. 2002 Už se to láme... Jan  Čulík
24. 11. 2002 "Tyjátr" kolem Srdce na Hradě Jiří  David
12. 11. 2002 Mečiarovci Čechom : Treba aj vám prezidenta ? Lubomír  Sedláčik
4. 11. 2002 Mediální víkend: Strakonice (ne)ukázaly, co voliči oceňují Josef  Trnka
25. 10. 2002 Prezident jako rovnější mezi rovnými Josef  Trnka
23. 10. 2002 Opětovnou kandidaturu Václava Havla nelze vyloučit Oskar  Krejčí
21. 10. 2002 Kandidatura Václava Klause na funkci prezidenta ČR a její reflexe v hlavních denících   
7. 10. 2002 Víkend v českých médiích: Když dva dělají totéž, není to totéž Josef  Trnka
7. 10. 2002 Kandidát Martin  Štumpf
17. 9. 2002 Bez prezidenta to Špidla neumí, Zeman se mezitím na chalupě směje... Štěpán  Kotrba
19. 8. 2002 Nebohý zločinec Havel Zdeněk  Jemelík
7. 8. 2002 Ombudsman: státní orgány ve zdravotnictví odmítly poskytnout informace o mrtvém   
5. 8. 2002 Monitor Jana Paula : Dělá si Václav Havel z George Bushe legraci? Jan  Paul