2. 8. 2002
Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědíVětšina médií přinesla v poslední době zprávu o tom, že z restaurátorské dílny pražské galerie Zlatá husa zmizel cenný obraz Jákobův žebřík od Marca Chagalla. Krade se všechno a všude, tato ztráta je ale mediálně vděčná proto, že obraz je ceněn na částku téměř 22 milionů korun a byl v majetku Vladimíra Železného. Zatím se neví jak se obraz mohl dostat ven a nabízí se několik spekulací. Obraz mohla ukrást ochranka, pracovníci galerie a nebo také sám Železný, který má řadu problémů a pojistná částka bude jistě vysoká. V zhledem k tomu, že galerii lze navštívit jen po předchozí domluvě, varianta krádeže někým z veřejnosti je malá . |
Co je dražší, kopie nebo originál ? Případ otevírá řadu souvisejících otázek, které jej činí velmi kuriózním. Paradoxní je, že v souvislosti s nákupem tohoto a dalších obrazů je Železný od dubna loňského roku stíhán pro trestný čin krácení daní. Pikantní je, že obraz v galerii ani neměl být, protože minulý rok Železný vyšetřovatelům tvrdil, že jej nevlastní. Když dílo objevili exekutoři, zástupci americké společnosti CME žádali soud, aby obraz okamžitě zabavil, neboť se obávali jeho zmizení. Podivné je, že všechna vystavovaná díla byla monitorována kamerovým systémem, ale Chagallův obraz nikoliv. Každý kdo měl přístup do dílny (a věřme že na to policie brzo přijde!) si mohl obraz v klidu odnést v tašce. Vladimír Železný v médiích prozradil, že v restaurátorské dílně galerie Zlatá husa byla poškozená kopie obrazu opravována podle originálu, který poskytl ke srovnání jako podklad. Pachatel prý originál ukradl a kopii ponechal na místě. Není neobvyklé, že majitel velmi cenného obrazu si nechá pořídit kopii, kterou vystaví, zatímco originál třeba uloží v trezoru a nebo na úplně jiném místě. Bylo by ale zajímavé zjistit, proč a kým byla kopie vlastně poškozená a kdo ji namaloval. Kopie nepochybně musela vzniknout podle originálu, takže v jistou dobu již musely být tyto obrazy spolu. Jsou známy případy, kdy zloděj sejmul v muzeu originál, který odnesl a nahradil ho zdařilou kopií, přičemž se na tento podvod přišlo až za velmi dlouho. V tomto případu by měla být okamžitě provedena řada odborných šetření a expertíz, je ovšem otázka, zda-li je toho česká policie schopna. Z hlediska vyšetřování je to ale kauza k ničemu. Nenašly se stopy po násilném vloupání, určitě se nenajdou žádné otisky prstů, ostraha bude tvrdit, že neshledala nic podivného, všichni zaměstnanci, kteří by s tím mohli mít něco společného, měli zcela jistě dovolenou a Železný který v galerii přespává, protože to je jeho trvalé bydliště, zrovna nebyl doma. Stovky krádeží obyčejným občanům, jejichž potencionálním viníkem byl nějaký fantóm, policie rychle dala k ledu. V případě škody 22 milionů ale vyhlásila celostátní pátrání a popis dostali i policisté na hranicích. Co kdyby. Kam a proč zmizel George Novotný?Obraz získal pro Železného v roce 1998 údajně Čechoameričan George Novotný, majitel bývalé pražské galerie Longa, s kterým měl Železný připravit český stát na daních o sedm milionů korun. Železný odmítá, že by musel platit za obrazy clo, jelikož je prý od Novotného koupil na území ČR. George Novotný, který údajně v devadesátých letech prodal Vladimíru Železnému falešného Josefa Šímu je také stíhán za jeho vydírání a v současné době se prý skrývá v Americe. Málokdo ovšem tuší, jak tajemným mužem v pozadí George Novotný skutečně je, co všechno může vědět a hlavně co bude ještě vůbec schopen říci. Otázka totiž nemusí stát tak, zda-li a kde se George Novotný skrývá, ale zda se vůbec ještě skrývá. O jeho pobytu totiž nikdo nic neví a nikdo se také o jeho osud nezajímá. Je zajímavé, že česká policie nepožádala o spolupráci ani Interpol, přestože Novotný je člověk, který může všeobecně hodně vědět o machinacích na českém trhu s uměním.V roce 1999 jsem uskutečnil s Vladimírem Železným pro ekonomický týdeník Profit vůbec první rozhovor, věnovaný výhradně jeho sběratelství obrazů. Přestože jeho vztah k umění je velmi osobní, neřekl nic nad rámec dohodnutých otázek. V tomtéž roce jsem mluvil s Jiřím Šebou, který byl v galerii Longa Novotného společníkem, ale odmítl se na téma zmizelého George Novotného bavit. Michal Šeba, který je mimo jiné předsedou Asociace cestovních kanceláří, má vlastní firmu Kultours Agency a v červenci 1999 si otevřel vlastní galerii Pictura. Pořádá aukce výtvarného umění a sortiment nabídky má podobný, jako měla galerie Longa. |