2. 8. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 8. 2002

Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro?

Jeden z největších skandálů poválečného falšování uměleckých děl se stal ve Velké Británii. John Drewe pobouřil sběratele i odbornou veřejnost, neboť jako uznávaný znalec vystavoval odborné posudky o pravosti na vlastní padělky klasiků moderního umění. Přitom pečlivě falšoval také výstavní katalogy, soupisy děl a jiné dokumenty. Podvedl nejen odborníky z aukčních domů Sotheby's a Christie's, ale dokonce i ze slavné Tate Gallery.

Trh s uměním je těsně provázaný s korupcí

Z tohoto příkladu je zřejmé, že ani renomované aukční společnosti nejsou schopny zaručit původnost nabízených děl. Jedním z nejvíce padělaných autorů je právě Marc Chagall, jehož dílo Jákobův žebřík bylo zakoupeno v newyorské aukční síni Cohen Gallery a Železný za něj v roce 1998 zaplatil "jen" 701 500 dolarů, což je asi 22 milionů korun. Do České republiky obraz později přivezl George Novotný z galerie Longa, s kterým Železný při tvorbě sbírky spolupracoval. Zaplacená suma je relativně malá, neboť v minulém roce se u aukční firmy Sotheby's prodával Chagall za 2,1 milionu dolarů, což je 60 milionů korun.

Ve světě existují desítky Chagallů, jejichž původ je podezřelý a jejich autorství sporné. Každý skutečně objevený a pravý Chagall je proto uctíván jako svátost a neběhá ve zlevněných sériích jen tak po světě, jako příležitost dobré investice v druhořadých galeriích.

Španělská policie zase před několika lety zadržela v Cadaku na 10 000 litografií, soch a pláten Salvadora Dalího.Za těmito plagiáty stojí Dalího přítel a sekretář John Peter Moore, který věrohodně napodobil Dalího podpis a založil s jeho padělky malou industriální výrobu. Podle neoficiálních odhadů je nyní v oběhu na 350 000 litografií zhotovených tímto způsobem a do zemí bývalé východní Evropy se úspěšně vyvážejí. Je to obrovské množství a nezkušení zájemci, rozrušení při pouhém vyslovení jmen Dalí či Chagall, snadno takovou produkci kupují.

Pravých Chagallů se na trhu s uměním objevuje jen málo

Není bez zajímavosti, že prodejní výstavy Dalího a Chagalla uskutečnila před časem i soukromá galerie Miro a nad Chagallovou výstavou v létě 1998 převzal záštitu dokonce i ministr kultury Pavel Dostál! V jiných zemích je ale nemyslitelné, aby vládní činitel z nejvyšší státní zprávy převzal jakoukoliv záštitu nad prodejní soukromou akcí privátního galeristy! Galerie Miro nabízela k prodeji 19 olejomaleb Marca Chagalla, a to údajně ze soukromého majetku jeho dědiců. Konkrétní informace pochopitelně nebyly k dispozici.V katalogu výstavy se také píše, že tato Chagallova díla byla poprvé vystavena v Galerii Schauer und Wildbolz v Solothurnu, ale v přehledech prestižních galerií se neobjevuje a neúčastní se ani významných přehlídek a veletrhů s uměním.

Promotion k výstavě bylo velmi pochybné a nabubřelou reklamu o exkluzivitě nabídky levných děl Chagalla na českém trhu sbaštila téměř všechna média. Otázkou také je, proč dědicové nenabídli jednotlivě díla vyhledávaného umělce nějakým renomovaným světovým aukčním síním, kde by za jeho práce dostali mnohem větší částky. V případě Marca Chagalla je totiž absurdní a nedůvěryhodné snažit se získat kupce principem množstevní slevy.

Nejdražším nabízeným obrazem na této výstavě byl obraz Vize, olej na kartonu z roku 1980 a galerie Miro za něj požadovala jen 425 tisíc švýcarských franků, což je asi pouhých 11 milionů korun! Ostatní Chagallovy oleje se pohybovaly v průměru od 165 do 350 tisíc švýcarských franků, přičemž díla vznikla v období mezi rokem 1952 až 1980.

Jenom připomeňme, že Jákobův žebřík byl namalován v roce 1975 a Železný za něj zaplatil 22 milionů korun, což je stejně málo, vzhledem k dosaženým cenám za tohoto autora na světovém trhu! Je tedy s podivem, proč si respektovaný sběratel obrazů, nechal u nosu ujít tak skvostnou nabídku v galerii Miro.

                 
Obsah vydání       2. 8. 2002
1. 8. 2002 Jiří Balvín není právoplatným generálním ředitelem České televize Karel  Mašita
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
1. 8. 2002 Internet: Už Slovensko predbehla aj India Lubomír  Sedláčik
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
31. 7. 2002 Organizace Letní filmové školy v Uherském Hradišti se stává chaotičtější Jan  Čulík
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
31. 7. 2002 Jak na sebe Češi "navzájem dohlížejí"
1. 8. 2002 Trapně povrchní článek bývalé redaktorky The Prague Post Martin D. Brown
30. 7. 2002 Další nezákonost policejní inspekce: Poškození nemají právo na informace? Jiří  Kopal
1. 8. 2002 Jak si Sagem s telefony uřízl ostudu Radek  Mokrý
1. 8. 2002 T.I.P.S. aneb Arlington (cross) Road Jaroslav  Pour
23. 7. 2002 Chronologický archiv starších vydání Britských listů
17. 6. 2002 Byl zprovozněn seznam článků podle autorů
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
1. 8. 2002 Internet: Už Slovensko predbehla aj India Lubomír  Sedláčik
1. 8. 2002 Jiří Balvín není právoplatným generálním ředitelem České televize Karel  Mašita
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
1. 8. 2002 Jak si Sagem s telefony uřízl ostudu Radek  Mokrý
1. 8. 2002 T.I.P.S. aneb Arlington (cross) Road Jaroslav  Pour
31. 7. 2002 Jak na sebe Češi "navzájem dohlížejí"   
31. 7. 2002 DOKUMENT: Fidel Castro, projev u příležitosti 49. výročí útoku na kasárna Moncada   
31. 7. 2002 Západu nevadí totalitní útlak v komunistické Číně, jen když vydělá...   
31. 7. 2002 Moncada 2002: Castrova lekce mezinárodnímu společenství Zdeněk  Jemelík
30. 7. 2002 Pěkně obsazená komedie Vladimír  Bernard
30. 7. 2002 Další nezákonost policejní inspekce: Poškození nemají právo na informace? Jiří  Kopal
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
18. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Nebuď živ jen prací, občas se z ní ..." Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Názor Oldřicha Doskočila na umístění Zoubkova pomníku Lidové noviny nepřipustily Jan  Paul
15. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Média v otázce veřejné služby selhávají Jan  Paul
12. 7. 2002 Monitor Jana Paula: "Neberte nám našeho Viewegha!" Jan  Paul
24. 6. 2002 Kulturní monitor: Kam se ztratili kvalitní ilustrátoři? Jan  Paul
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
27. 5. 2002 Od současného umění ke zlínským klapkám, aneb dvě polohy, mezi nimiž není cesty Jan  Paul
21. 5. 2002 Umělec nemá právo si instalovat své dílo kdekoliv; avšak Správa Pražského hradu nesmí být pořadatelem cenzurované akce! Jaroslav  Štemberk, Jan Paul
21. 5. 2002 Viewegh maskuje ztrátu invence politickou angažovaností Jan  Paul
11. 4. 2002 Galerie Václava Špály "vystavuje" hudbu slepého harmonikáře Jan  Paul
10. 4. 2002 Zemřel český nekonformní umělec Ivan "Evín" Preissler Jan  Paul

George Novotný RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul