3. 6. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Gunther von Hagens a jeho plastinace
3. 6. 2002

"Uměleckou" plastinací na věčnost

Německý anatom Gunther von Hagens se v roce 1996 dal na cirkusáctví a se svým číslem "Světy těl" (Body Worlds) putuje po světě. V současné době presentuje své bizarní představení v ne příliš významné galerii Atlantis, v londýnské čtvrti Brick Lane. Pan profesor anatomie vynalezl v sedmdesátých letech metodu tzv. plastinace, při níž prý bez zápachu konzervuje lidské tkáně tím, že je v procesu "tvorby" zbavuje tekutin a nahrazuje syntetickou látkou (viz.obrázek). Svérázný popularizátor anatomie, inspirován zřejmě Andy Warholem a jeho "factory", založil dokonce Institut pro plastinaci v Heidelbergu. "Surovinu" v podobě zemřelých lidských těl zpracovával hlavně v Novosibirsku a za tímto účelem využíval převážně chovance psychiatrické léčebny. Člověk, kterého mnozí považují za blázna, dostává ale kuriózní objednávky k "uměleckému" užití od stovek lidí z Evropy a má jich údajně kolem čtyř tisíc. Britové, známí smyslem pro černý humor, mají prý o výstavu zájem.

Umění, anebo jen snaha šokovat?

Časopis Týden v čísle 22 zařadil reportáž o výstavě mimo kulturní rubriku a tím jasně vymezil její význam. Autorka článku Eva Pešková v titulku a uvnitř článku přesto uvedla, že Gunther von Hagens se dal na umění, anebo že divák brzo získá trochu mrazivý pocit, že autor se považuje spíše za umělce, než za vědce. Je samozřejmě z hlediska umělecké výpovědi úplně jedno, kdo se za co považuje, podstatné je, jakou hodnotu má vlastní tvůrčí čin. Vypreparovat jakýmkoliv způsobem lidské tělo (plastinace je metoda, nikoliv tvůrčí akt), případně ho někde trochu pozměnit či "přiříznout" ještě není uměním, pokud neplatí, že umění je to, co za umění prohlásíme (pak by ovšem neměla kunsthistorie smysl).

Damien Hirst se svým dílem

Damien Hirst se svým dílem

V této souvislosti lze připomenout aktivity Damiena Hirsta z Velké Británie, které vyvolaly po celém světě vlny nevole. Nekonformní výtvarník "adjustuje" a následně vystavuje rozčtvrcená domácí zvířata do esteticky úhledných kontejnerů, které jsou naplněny formaldehydem (viz.obrázek). Mnozí pokrytci, kteří ho za to přímo nenávidí si ovšem neuvědomují, že na jatkách není se zvířaty nakládáno o nic lépe.

Jenomže Hirst se cílevědomě zabývá "resocializačními" problémy adaptability člověka v současném světě a ke svému vyjádření volí "civilizačně odzkoušené" prostředky, zatímco profesor Hagens chce pouze šokovat. Vymlouvá se sice na to, že ukazuje, jak vypadá vnitřní fyzický "svět" člověka, ale co by bývalo mohlo zaujmout ve středověku, nemusí být zajímavé v současnosti. Filmové horory jsou plné podobných modifikací a navíc existují dokonalejší a věrohodnější možnosti pohledu do útrob lidské bytosti. Hagens pouze komerčně využívá své odborné vědecké znalosti a hlupáci či snobové mu to baští.

Hagens se možná inspiroval u Karla Nepraše

Počet těch, co omdleli (anatom se tím prý i chlubí) pohledem na Hagensovu produkci, není přímo úměrný její kvalitě stejně tak, jako počet prodaných vstupenek, či počet dobrovolníků čekající na plastinaci nic ještě nevypovídá o jejím smyslu. Touha stát se po smrti "uměleckým" dílem sice může kompenzovat vlastní reálně zbabraný život, ale na vstupenku do Národní galerie to stejně nebude. Kabinet kuriozit možná dobře snese Hagensovu vypreparovanou ženu v sedmém měsíci těhotenství (probůh, dokonce prý připomínající Tizianovu Venuši urbinskou!), ale galerijní sbírky fungují na základě jiných předpokladů.

Nevíme zda tvořivý profesor někdy viděl slavný Velký dialog z roku 1965 (dnes v Národní galerii v Praze), od významného českého sochaře Karla Nepraše, pravda ale je, že formální podobnost Hagensových monster s tehdejšími Neprašovými artefakty je velká (viz.obrázek). Jenomže Neprašova "plastinace" z drátů, kusů látky a emailů vycházela z autorovy tvořivé imaginace (tu musí umělec mít, ta se nedá na pitvách naučit) a nebyla jen polopatistickou snahou zvěčnit to, co se za normálních okolností jen rozpadá. Neprašovy asamblážované sochy, často provedené i v červené barvě, byly vytvářeny v invenční nadsázce a v umělecké snaze groteskně relativizovat "kult věčnosti" člověka. Zdá se mi, že Hagensovy "plastinované fantasmagorie" prozrazují maximálně duševní úchylku svého autora a především to, co nemělo být zneužito, ale už dávno pohřbeno. Škoda jen, že kromě názorů lékařů, nezařadil Týden pro úplnost k článku i názory českých uměleckých odborníků.

Karel Nepraš, Berkciáda,1965

Karel Nepraš, Berkciáda,1965

Na exponáty prý dosud zaútočili jen Britové (špatný humor jim patrně nesvědčí). No, skutečnost je taková, že jeden přikryl "plastinát" těhotné ženy dekou a druhý vzal na jiného plastikového panáka kladivo. A pak že umění není interaktivní.

                 
Obsah vydání       3. 6. 2002
3. 6. 2002 Británie: Jak se mění regulace médií
3. 6. 2002 Jak Alexander Mitrofanov neví, jaké principy zastává slušný novinář
3. 6. 2002 Embargo proti Fidelovi: potrestá to jen domácí Kubánce a bílé Američany Fabiano  Golgo
3. 6. 2002 Ještě jednou k tuhému rasismu v české a slovenské společnosti Jan  Čulík
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
3. 6. 2002 Odboj vírských grandů bude řešit Ústavní soud ČR Karel  Mašita
31. 5. 2002 Cynismus a hloupost v české pobočce Amnesty International Jan  Čulík
2. 6. 2002 Nemecké mediálne monopoly pohltia aj Slovensko ? Lubomír  Sedláčik
3. 6. 2002 Letanovský mlyn presťahujú vraj len za desiatky miliónov korún Tomáš  Repčiak
3. 6. 2002 Ostrava v souladu s obecným trendem ruší další dvě svá kina Daniela  Pilařová
3. 6. 2002 Politická a jiná nepřijatelná reklama v Britských listech Jan  Čulík
31. 5. 2002 Intelektuální rozdíly mezi muži a ženami jsou určovány hormony
31. 5. 2002 Svoboda není nevyhnutelná. Avšak nevyhnutelná není ani tyranie Fabiano  Golgo
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
12. 6. 2002 Čtení na pokračování - Politika s ručením omezeným Jan  Keller
5. 7. 2002 Páteční čtení na pokračování: Střet civilizací ? - Dominance Západu, nebo dialog světových kultur Oskar  Krejčí, Ivo T. Budil, Bob  Fliedr, Tomáš  Halík, Martin  Hekrdla, Stanislav  Komárek, Miloš  Mendel, Vladimír  Nálevka, Zdeněk  Zbořil
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
3. 6. 2002 Letanovský mlyn presťahujú vraj len za desiatky miliónov korún Tomáš  Repčiak
3. 6. 2002 Embargo proti Fidelovi: potrestá to jen domácí Kubánce a bílé Američany Fabiano  Golgo
3. 6. 2002 Jak Alexander Mitrofanov neví, jaké principy zastává slušný novinář   
3. 6. 2002 Británie: Jak se mění regulace médií   
3. 6. 2002 Ještě jednou k tuhému rasismu v české a slovenské společnosti Jan  Čulík
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
2. 6. 2002 Nemecké mediálne monopoly pohltia aj Slovensko ? Lubomír  Sedláčik
31. 5. 2002 Intelektuální rozdíly mezi muži a ženami jsou určovány hormony   
31. 5. 2002 Finanční úřad Liberec: žádný elektronický, potřebujeme vlastnoruční podpis   
31. 5. 2002 Městský soud v Praze: "svědectví policisty nemá větší sílu než videozáznam" Jan  Čulík
30. 5. 2002 Neměli by se ti lidi vyloučit z národa? Jan  Čulík
30. 5. 2002 Je pošetilé zakazovat narkotika   
30. 5. 2002 "V americké historii je toho hodně, za co by se Američané měli stydět"   
30. 5. 2002 Pim Fortuyn: Že by Holanďané byli nyní extrémní pravičáci? To snad ne... Fabiano  Golgo
30. 5. 2002 Amnesty International o Slovensku: policisté mučili Romy; státní orgány odmítly poskytnout informace o vyšetřování rasistických incidentů   

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
3. 6. 2002 "Uměleckou" plastinací na věčnost Jan  Paul
27. 5. 2002 Od současného umění ke zlínským klapkám, aneb dvě polohy, mezi nimiž není cesty Jan  Paul
21. 5. 2002 Umělec nemá právo si instalovat své dílo kdekoliv; avšak Správa Pražského hradu nesmí být pořadatelem cenzurované akce! Jaroslav  Štemberk, Jan Paul
21. 5. 2002 Viewegh maskuje ztrátu invence politickou angažovaností Jan  Paul
11. 4. 2002 Galerie Václava Špály "vystavuje" hudbu slepého harmonikáře Jan  Paul
10. 4. 2002 Zemřel český nekonformní umělec Ivan "Evín" Preissler Jan  Paul
3. 4. 2002 Přes Rudé náměstí k nové soše Svobody Jan  Paul
19. 2. 2002 Kunsthistorik troubí na poplach Jan  Paul
6. 2. 2002 "Kauza" Vaněk versus Lada v pohledu médií Jan  Paul
23. 1. 2002 Ilustrace a karikatura v českém tisku Jan  Paul
4. 12. 2001 Sebastiano Salgado, obchodník s bolestí Jan  Paul
21. 11. 2001 Podporujte svého Davida Jan  Paul