27. 5. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 5. 2002

Od současného umění ke zlínským klapkám, aneb dvě polohy, mezi nimiž není cesty

Britské listy informovaly o zrušení části výstavy Politik-um na Pražském Hradě. Jasně přitom vyslovily názor, že umělec si sice lidově řečeno "nemůže dělat co chce", ale spolupořadatel se nemůže distancovat od zodpovědnosti v momentě, kdy se ji dobrovolně zavázal přijmout. Takový spolupořadatel je k ničemu. Správa Pražského hradu věděla velmi dobře (a mohla to odhadnout) že půjde o současné umění, nebo o "nějaké" objekty, či snad v nejhorším případě jen o "blbosti". Hodnota zakázaných artefaktů a jimi vytvořených souvislostí není v povaze sporu podstatná, jak se Hrad snaží lidem namluvit.

Britské listy svým komentářem vyslaly na veřejnost signál, že i tak subtilní záležitost, jakou je umění, je ve společnosti vázána určitými pravidly a že společnost je současně odpovědná za umění stejně, jako jeho tvůrci. Dle mého soudu, udělaly BL v tomto případě maximum možného. Kriticky (což neznamená a priori hned negativně) se vyjádřily k tématu a úspěšně (což znamená přehledně) k němu zaujaly postoj.

Navíc přesah tohoto postoje je pozitivní: umění jako snaha jedinců "vyjadřovat se ke světu" (viz téma výstavy: "politické umění" či umění proti politice a nebo "umění být s politikou") je hodna společenské pozornosti. Jinými slovy: Britské listy považují umění které se k něčemu vyslovuje, za plnohodnotnou součást bytí člověka, což není v dnešní době - řečeno jemně- vůbec frekventovaný názor.

Zde Britské listy prokázaly nanejvýš funkčnost v koncepci, ke které má dle mého soudu každý právo se kriticky vyjadřovat, tím její hranice stále hledat a samozřejmě s ohledem na vývoj ve společnosti i posunovat. Čím jiným totiž než nabídkou ke spolupráci je třeba výzva ke sponzorování těm, kteří si přejí aby tento internetový deník existoval? V tištěných denících tato praxe není možná, neboť direktivní struktura a systém jejich vedení to nedovoluje.

Tištěná média "klamou" tím, že se snaží lidem namluvit, že svět vypadá "právě takhle". Britské listy by měly vůči tomu alternovat a snažit se sdělit, že svět by ale mohl vypadat i "takto". Tím mohou být pro náročnější čtenáře zajímavé, jakkoliv s prezentovanými názory nemusí souhlasit. Britské listy by se měly soustavně snažit publikovat jen to, co není běžně dostupné v jiných médiích (koneckonců to mají i ve vínku) a odlišným názorům by měly vytvářet prostor. Role šéfredaktora je zde mnohem těžší a odpovědnější. Je to on, kdo musí citlivě posuzovat všechny příspěvky z hlediska jejich přínosnosti nepřetržitě utvářené koncepci Britských listů.

Když jsem si přečetl annonci na dražbu "zlínských klapek", ptal jsem se v duchu této vize po smyslu takové informace právě v Britských listech. V čem byla zpráva o dražbě zlínských klapek z hlediska jejich koncepce tak závažná? Že se jedná o filmové klapky, které v nás snad mají vyvolat cosi tajuplného ve spojení s jejich funkčností? Podobný laciný kontext očekávám v Květech, ne zde. Jsou snad zajímavé tím, že jsou ze Zlína? To sotva. Jsou snad o to zajímavější v tom, že jsou pomalované, když u nás je pomalováno kde co?

Obávám se, že v tomto případě Britské listy "nevytěžily" nic, ba naopak. Zveřejnily "mrtvou" (jinde běžně dostupnou), jakkoliv pozitivně motivovanou informaci (zisk z prodeje bude věnován filmové tvorbě studentů), která se nevztahuje k žádnému názoru či postoji, ale toliko jen k autorům klapek a pořadatelům aukce (což může být chápáno i jako PR). Jestliže nakonec hlavním důvodem ke zveřejnění této informace je nabídka možnosti tyto klapky na dražbě získat, pak zakouším pocit nepatřičnosti tohoto textu v BL velmi intenzivně. K čemu totiž jinému se "vyslovují" zlínské klapky než k tomu, že mohou být výhodně prodány?

Poznámka JČ. Jan Paul má možná pravdu, ovšem součástí politiky BL je také pokud možno informovat o kulturních akcích, zejména těch, které se konají mimo hlavní město Prahu, a pokud na to síly stačí, i o zajímavých knihách. Proč? Mám pocit, že kultura je v dnešních českých médiích popelkou a snažím se to trochu kompenzovat. A malované klapky se mi docela líbí...:)

                 
Obsah vydání       27. 5. 2002
27. 5. 2002 Policejní razie v internetové kavárně a klubu Plíživá kontra - útok na svobodu tisku? Miroslav  Chovanec
27. 5. 2002 Sdělovací prostředky nejsou překážkou komunikace Jan  Čulík
27. 5. 2002 Voliči netečností sami proti sobě Zdeněk  Jemelík
27. 5. 2002 Proč je soužití různých lidí v některých zemích tak těžké Jan  Čulík
27. 5. 2002 "Dávejte si pozor na to cikánský dítě, ať se tu chová slušně" Jan  Čulík
27. 5. 2002 Tábor a taneční - rekvizity pro reklamu na pivo Daniela  Pilařová
27. 5. 2002 Tři neposlušní zastupitelé v Havířově byli vyloučeni z ČSSD Jaroslav  Hlaváček
27. 5. 2002 Noční můra v Sangatte
26. 5. 2002 Rabín už na Rómov doplatil, ako dopadne dekan ? Lubomír  Sedláčik
23. 5. 2002 Komu majú stačiť "50 percentní" lekári ? Lubomír  Sedláčik
27. 5. 2002 Od současného umění ke zlínským klapkám, aneb dvě polohy, mezi nimiž není cesty Jan  Paul
27. 5. 2002 V Brně se konala demonstrace - pro automobilisty "ztráta času" Filip  Sváříček
27. 5. 2002 Dementi: můj syn v Americe nepracoval, byl zatčen už na letišti Jana  Dědečková
27. 5. 2002 Produkční v České televizi nejsou zkorumpovaní Jindřich  Bareš
24. 5. 2002 Liší se nějak Balvínova ČT od Chmelíčkovy či Puchalského? Fabiano  Golgo
27. 5. 2002 Novinář komentářem vyjadřuje názor, většinou svůj vlastní Sylva  Šporková
27. 5. 2002 Ostrava začala s pravidelnými večery s poezií Daniela  Pilařová
27. 5. 2002 Věnováno obětem nacismu - Nepůjde-li to jinak, postavíme je ke zdi!
12. 6. 2002 Čtení na pokračování - Politika s ručením omezeným Jan  Keller
5. 7. 2002 Páteční čtení na pokračování: Střet civilizací ? - Dominance Západu, nebo dialog světových kultur Oskar  Krejčí, Ivo T. Budil, Bob  Fliedr, Tomáš  Halík, Martin  Hekrdla, Stanislav  Komárek, Miloš  Mendel, Vladimír  Nálevka, Zdeněk  Zbořil
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
27. 5. 2002 Od současného umění ke zlínským klapkám, aneb dvě polohy, mezi nimiž není cesty Jan  Paul
21. 5. 2002 Umělec nemá právo si instalovat své dílo kdekoliv; avšak Správa Pražského hradu nesmí být pořadatelem cenzurované akce! Jaroslav  Štemberk, Jan Paul
21. 5. 2002 Viewegh maskuje ztrátu invence politickou angažovaností Jan  Paul
11. 4. 2002 Galerie Václava Špály "vystavuje" hudbu slepého harmonikáře Jan  Paul
10. 4. 2002 Zemřel český nekonformní umělec Ivan "Evín" Preissler Jan  Paul
3. 4. 2002 Přes Rudé náměstí k nové soše Svobody Jan  Paul
19. 2. 2002 Kunsthistorik troubí na poplach Jan  Paul
6. 2. 2002 "Kauza" Vaněk versus Lada v pohledu médií Jan  Paul
23. 1. 2002 Ilustrace a karikatura v českém tisku Jan  Paul
4. 12. 2001 Sebastiano Salgado, obchodník s bolestí Jan  Paul
21. 11. 2001 Podporujte svého Davida Jan  Paul