Proti dezinformaci o matematice ve škole
31. 3. 2010 / Leopold Kyslinger
Pohled na svět kolem nás se může lišit podle stanoviska, které pozorovatel zaujímá. To samé platí i pro matematiku. Je docela určitě zajímavé si poslechnout poradní hlas obyvatele Jamajky, jak si počínat na pobřeží Grónska. Nebezpečné to začne být až v okamžiku, kdy tento hlas, je hlasem jediným, a to proto, že k různým tvrzením neexistuje korektiv. Článek "Zoufale malá míra reflexe současného stavu" je z podobného kadlubu. "Příčiny" jinak skutečně žalostného stavu matematiky na všech stupních škol, především však středních tak, jak jsou popsány, jsou dojmy (= smyšlenky a polopravdy).
Že je matematika jedním z nejméně oblíbených školských předmětů bych se snad s autorem i v některých případech shodl. Záleží na okolnostech - tedy na učitelích. Na matematice je specifické to, že opravdu velmi důsledně staví na předchozí probrané látce. V matematice nelze vynechat (na základním stupni) jakýkoliv celek, na který se navazuje a přejít na další látku. Absence ve škole -- není-li zvládnuta doučením látky -- se krutě vymstí. Zjistí-li učitel nějaký nedostatek, který není jen tak jednoduše odstranitelný iniciativou žáka nezbude mu nic jiného, než látku doučit.
Matematika jako soubor s vágně definovanými pojmy a vztahy -- ve srovnání s programovacími jazyky... To je opravdu postavené na hlavu! Vždyť programovací jazyky jsou jenom podmnožinami matematické logiky. Jsem ohromen rozměry takovýchto tvrzení.
Varoval bych před použitím takového výpočtu, zvláště s vědomím, že autor tohoto výpočtu vůbec nevěděl, jak se ke vztahu (ze kterého výpočet pochází) došlo a jak lze tento vztah také interpretovat. Výsledek je takový, jako celý článek. Autor sesílá hromy na matematiky, protože nenašel v učebnici návod na převod "normálních" logaritmů na logaritmy dekadické. Přehlédnu-li, že žádné normální logaritmy nejsou a autor měl na mysli přirozené logaritmy, tak každý žák 1. ročníku gymnázia po pololetí, by mu takový vztah odvodil z prosté rovnice ex=10y.
Neznalost a operování s dojmy místo s fakty se projevuje v celém článku. Trojčlenka se například vyučuje nejpozději v 7. ročníku ZŠ, kdežto rovnice o rok později. Budu-li probírat rovnice, budu (z metodických důvodů) žádat řešení formou rovnice. Budu-li jenom ověřovat znalosti (obvyklá náplň čtvrtletních prací), je mi jedno, jak to žák vypočítá.
Křížové pravidlo je užitečná mnemotechnická pomůcka, ale bez její znalosti se lze (se znalostí rovnice) obejít. Při nejhorším to spraví dvě jednoduché rovnice. Leckdy tristní matematické nedostatky našich potomků si zaslouží určitě hlubší rozbor než jsem tu na několika řádcích schopen podat. Příčin náhlého zhoršení je více.
Z obvykle nepublikovaných je to například trauma ze ztráty monopolu Státního pedagogického nakladatelství, a s tím spojená jistá různorodost učebnic. ŠVP (školní vzdělávací program) tuto záležitost neřeší. Ve výchově se chybně předřadily práva povinnostem.
O přechodu velké většiny výchovných kompetencí na rodiče nebyli tito dostatečně informováni. Příliš velký důraz se klade na metodiku a zjevně se nadhodnocují experimenty, které nejsou dále seriózně vyhodnocovány. Učitelství se stalo zaměstnáním pro silné osobnosti, což se neprojevilo v přijímacím řízení na pedagogické fakulty. To je jenom malý výsek z problémů školství vůbec. O středních školách jsem psal už v minulém článku.
VytisknoutObsah vydání | Středa 31.3. 2010
-
31.3. 2010 / Izraelská lobby naléhá na americký Kongres, aby Obama zmírnil svůj protiizraelský postoj31.3. 2010 / Byli jste někdy v Bosně?31.3. 2010 / Karel DolejšíRusko možná v létě oficiálně představí nový "supertank" T-95. Bude mu k něčemu dobrý?31.3. 2010 / Rusko: Bezmoc boje proti terorismu31.3. 2010 / Smlouva START způsobí zpoždění polských Patriotů30.3. 2010 / V ČR letí homosexuální porno31.3. 2010 / Testy Scio jsou natrénovatelné31.3. 2010 / Pavel PečínkaJsou mezi Romy homosexuálové odsuzováni víc než mezi neromy? Pokud ano, proč?30.3. 2010 / Medveděv: "Zničíme ta zvířata"30.3. 2010 / Vítejte v antropocénu30.3. 2010 / Zoufale malá míra reflexe současného stavu29.3. 2010 / "Mimořádně přátelský vztah" Británie k USA skončil29.3. 2010 / Bolševická prasata a lynčování v Britských listech29.3. 2010 / Internet nám vnucuje přítomnost29.3. 2010 / Děsivé výročí obléhání Sarajeva29.3. 2010 / Interregnum29.3. 2010 / Stárnoucí britští špioni nezvládají internet29.3. 2010 / Časovaná bomba jménem matematika29.3. 2010 / Papež Benedikt odsoudil své kritiky25.3. 2010 / Čulík a psychologie moci aneb Ve smyčce24.3. 2010 / Hospodaření OSBL za únor 2010