Sněhový Kocourkov v Británii

7. 1. 2010 / Jan Čulík

Jak známo, Británii od předvánoc zasáhla sněhová a ledová kalamita, která dosud trvá. Ve středu napadlo i v jižní Anglii dalších cca 20 cm sněhu, na skotské vrchovině až padesát. Velmi silně postižena je také kopcovitá severní Anglie. Na některých místech ve Skotsku je už přes tři týdny kolem metru sněhu. Přes den teplota stoupá na cca -1, nebo na nulu, po setmění ale klesá na -6, -8, ve skotském vnitrozemí až na -20 stupňů Celsia. Situace je tedy taková, že přes den sníh víceméně změkne, v noci zledovatí.

Tak a teď co to pro tu zemi znamená? Můžeme se posmívat, že 20 cm sněhu přece není žádný problém, "řekněte to v Krkonoších". Jenže jak v těchto dnech vidíme i z jižní Koreje a z Číny, i 20 cm je nesmírně vážný problém v zemích, kde sníh normálně nepadá a z dobrých důvodů tam místní správa nemá pro odstraňování sněhu techniku. V Kanadě, kde napadne každoročně přes metr sněhu, nebo v severních Spojených státech či v Rusku jsou tyhle problémy normálně vyřešeny (ačkoliv podle mé osobní zkušenosti, ani v Petrohradě se nedá v zimě po chodnících řádně chodit, protože je na nich deseticentimetrová vrstva zledovatělého sněhu). V zemích, jako je Británie, trvá normálně sněhová kalamita vždycky tak dva tři dny, pak sníh roztaje. Pokaždé, z železnou pravidelností, se v médiích začne národ sebeobviňovat, že jsou Britové naprosto nemožní a proč se celá země zastaví jen kvůli trošce sněhu. Protiargumentem je, že je ekonomicky nevýhodné investovat do protisněhové infrastruktury, když dochází ke sněhové kalamitě na pár dní jen jednou za několik let.

Při povánočním výletu vlakem do severního Skotska naprosto spektakulárně divokou krajinou došlo k technickým problémům při zpáteční cestě, už po setmění, kdy měl vlak velké zpoždění, protože zamrzly výhybky. Zoufalec řidič se ve tmě s baterkou v naprosté pustině uprostřed půl metru sněhu asi hodinu snažil výhybku rozhýbat. Ve stanici, kde se spojují dva vlaky přijíždějící z různých míst, došlo k dalšímu hodinovému zpoždění, protože zamrzla spojovací technologie a železniční vozy se prostě nespojily. Jak je takovýto šlendrián možný, ptal jsem se průvodčího. Jak to asi řeší v evropských zemích? Snad mají nemrznoucí mazací směs? "To je možné, ale to je drahé," odpověděl mi. "Musíte si uvědomit, že my jsme tady takovuhle kalamitu neměli třicet let." Jak to řeší v takovém Švýcarsku? Mají, jak informoval kolega, elektricky vyhřívané výhybky! :) Takovou investici ovšem nikdo v Británii neudělá.

Automobily nemají v Británii zimní pneumatiky; že něco takového existuje, tam nikdo ani neví. "Zkuste si vyjet v Německu autem do ulic bez zimních pneumatik, uvidíte, co se vám stane, až způsobíte nehodu," varovaly pro srovnání Channel Four News. Jenže v Británii sníh normálně není, tak proč zimní pneumatiky?

Pro pana Řezáče: zasněžené chodníky v britských městech neuklízí nikdo!. Zprávami dokonce proběhla informace, že v jakémsi městě odmítl komunální úřad občanům vydat směs soli s pískem z městských skladů, že by si sami napískovali chodník před vlastním domem: o to se prý stará komunální úřad, ať jim do toho občanská iniciativa nezasahuje. Přitom však odborníci na silniční provoz upozorňují přesně na to, o čem píše pan Řezáč: když se sníh neodklidí hned, jak napadne, zledovatí a už se odstraňuje velmi obtížně.

Zajímavé je, že podle včerejších zpráv mnozí občané a mnohé firmy záměrně sníh z chodníků neodstraňovali, aby se nestali terčem soudních žalob, pokud by si někdo na chodníku zlomil nohu, že sníh odstranili špatně. :)

Vzhledem k tomu, že v současnosti nefunguje polovina železniční sítě a celá řada silnic je sněhem zablokována, nebo průjezd je jen velmi obtížný, lidi prostě zůstali doma. To podle zpráv poškozuje ekonomiku až částkou 600 milionů liber denně; a mnozí zaměstnavatelé oznámili, že zaměstnancům, kteří se nedostaví do práce, prostě za ty dny neproplatí mzdu. Což zase vedlo odbory k prohlášení, že si zaměstnavatelé zahrávají, protože budou mít problémy, pokud ve svých podnicích vytvoří mezi zaměstnanci kulturu hněvu.

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 7.1. 2010