Zuzana Jurková o Django Festu: Technika občas drhla, ale celkově plus

3. 12. 2009 / Pavel Pečínka

Zuzana Jurková působí jako vedoucí etnomuzikologického programu na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy. Věnuje se především hudbě Romů a v poslední době hudební antropologii města. Do klubu Fléda na brněnský Django Fest zavítala 14. listopadu v roli porotce.

Co a jak vás přivedlo k zájmu o tenhle druh kultury, jak jste se dostala k Django Festu?
Jednoduše, požádala jsem Kaču Švidrnochovou o loňské album a ona se mě zeptala, jestli bych mohla být v porotě.

Je publikum Django Festu něčím specifické? Vaše dojmy z festivalu?
Jsem z Prahy, tak neznám brněnské publikum, ale připadalo mi podobné jako na podobných pražských akcích, jejichž program sestává z kapel podobného ražení.

Před pár lety tu probíhal vyostřený spor o to, jestli více podporovat romskou kulturu a nebo se víc zaměřit na řešení sociální problematiky ghett, už ale zeslábl. Proto by mě zajímaj váš názor na přínos festivalu k integraci.
Převážně negativní pohled neromské většiny na Romy má jednu, nebo několik málo, výjimek. Tou první jsou hudební dovednosti Romů. Rozhodně je dobré posilovat ten zážitek, že jsou opravdu skvělí hudebníci. A za druhé: jako fungující společnost si představuju, a doufám, že ne sama, tu, kde jsou různí a různě nadaní lidé. Lidé, kteří se vzájemně respektují, nebo dokonce oceňují. Šikovný romský muzikant jednak vzbuzuje respekt, ale taky sám ví o své hodnotě. Není frustrovaný, následkem čehož nevytlouká výklady nebo nečichá toluen.

 

Jedna ze čtenářek Romano hangos nedávno napsala přibližně toto - stále voláme po pozitivních příkladech pro Romy, a když se mezi mladými najdou, necháme je časem padnout... Jak podle vás efektivněji přispět k růstu mladých romských kapel a propagaci talentu?
Nevím nic o pádu mladých romských talentů. Myslím, že každá kapela - romská i neromská - se musí hodně ohánět, aby "nepadla". Co se mi ale zdálo zjevné: některé soutěžní nahrávky byly -- teď mám na mysli technickou stránku -- mizerné. Soutěžící často dávali přednost videu s špatnou zvukovou i obrazovou kvalitou, zatímco kvalitní zvuková nahrávka by splnila účel stokrát líp. V kategorii hip hopu byly kupříkladu tři nahrávky: prvnímu raperovi nebylo rozumět slovo a třetí nahrávka byla technicky vadná, takže se zasekla po 30 vteřinách. Myslím, že pomoc v technické oblasti je víc než na místě. Zdokonalovat, vybrušovat...

Je něco důležitého, na co jsem se zapomněl zeptat?
Ještě moje imprese: skupiny, které nakonec na Django Festu hrály, byly opravdu výborné a zase ve mně občerstvily radost z poslechu romských muzikantů.

Vychází v Romano hangos 21-2009

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 3.12. 2009