30. 3. 2009
UKÁZKA Z KNIHY "ZAHRANIČNÍ POLITIKA USA"Problémy Baracka ObamyCesta prezidenta USA Baracka Obamy do Evropy je spojená s mnoha očekáváními. Praktické kroky nové admistrativy USA zatím však zaostávají za sliby z předvolební kampaně. Zdá se, že více než dva měsíce po příchodu do Bílého domu by měly být kontury Obamovy zahranič-ní politiky jasnější. Jením z důvodů, proč tomu tak není, je trvající souboj nejrůznějších frakcí Demokratické strany o vliv na nového prezidenta, jehož výsledek zatím není zcela zřejmý. |
Na začátku 21. století se na první pohled rozdíly mezi dvěma nejmocnějšími stranami v USA jeví jako srozumitelné: dělicí čára mezi Demokratickou a Republikánskou stranou běží po linii vymezení zdrojů moci USA, užití síly a role mezinárodních institucí, včetně mezinárodního práva.
Takový je skutečně hlavní proud. Tabulka číslo 68 ukazuje, jak se takovéto rozdíly promítly do volebních programů obou stan v roce 2008. Ne vždy ale bylo takovéto dělení – na začátku studené války to byli demokraté, které bylo možno označit jako „stranu války“. Až během kampaně George McGoverna v roce 1972, která směřovala proti válce v Indočíně vedené demokratickým prezidentem, se demokraté identifikovali jako opozice proti vojenským výdajům a používání síly. V devadesátých letech minulého století to však byl demokrat Bill Clinton, kdo prosadil větší výdaje, než navrhoval jeho předchůdce George Bush st. Dokonce i v roce 2000 Al Gore v kampani sliboval zvýšit výdaje na obranu o 80 miliard dolarů v následujícím desetiletí. Z tabulky je navíc patrné, že ani současní demokraté nemíří k pacifismu či zcela jednoznačnému multilateralismu. Zahraniční politika USA podle Republikánské a Demokratické strany – volby roku 2008
Prognózovat z takovýchto programů zahraniční politiku nového prezidenta je velmi obtížné. Je například nápadné, že v textu programů některá témata chybí – například Národní protiraketová obrana USA u demokratů, Kosovo či Saúdská Arábie u obou stran. To není dáno tím, že nejsou pokládány za důležité. Tato absence je způsobena tím, že se při psaní programů nepodařilo dosáhnout kompromisu, natož shody. Je pravděpodobné, že se zahraniční politika nového prezidenta zformuje v zápase mezi jednotlivými proudy uvnitř vlastní strany a mezi novými ministry zahraničí, obrany a poradcem pro otázky národní bezpečnosti. V administrativě Baracka Obamy jsou zastoupeni představitelé všech stranických proudů. A zápas mezi nimi bude pokračovat v průběhu vlády nového prezidenta. Může mít vítěze, ale nemusí. Je zřejmé, že uvnitř dvou hlavních politických stran existují frakce, které se liší představou o povaze a cílech zahraniční politiky USA. V říjnu 2006 zveřejnil Eben Kaplan na serveru Council on Foreign Relations pozoruhodnou analýzu osmi hlavních názorových proudů uvnitř Republikánské a demokratické strany. Demokraté
REPUBLIKÁNI
Nátlakové skupinyNa rozdíl od politických stran zájmové či nátlakové skupiny vykazují konzistenci v tlaku na zahraniční politiku USA. V podmínkách malé připravenosti politických vůdců, při důrazu na pragmatismus politické elity a nezájmu veřejnosti je vliv zájmových skupin mimořádně velký. Škála aktivit těchto skupin je velmi široká – od snahy ovlivňovat rozhodnutí vlády, přes působení na kongresmany při úpravách starých zákonů či předloh nových zákonů, zvláště pak rozpočtových rozhodnutí, až po podporu vybraných a skandalizování jiných kandidátů ve volbách. Roli nátlakových organizací plní i nejrůznější think tanks, výzkumná pracoviště s jasným ideologickým zaměřením a zabývající se bezpečnostními a zahraničněpolitickými otázkami. Jejich základní funkcí je stavět most mezi univerzitním světem abstraktních idejí a vládou. Podle Richarda Hasse to především znamená, že tato pracoviště nabízejí nové myšlenky rozhodovatelům, poskytují experty vládě USA a Kongresu, spojují politiky s názory veřejnosti, pomáhají vzdělávat veřejnost a jsou zprostředkovateli v mezistranických konfliktech. Tendence k ideologizaci politiky, tedy k nahrazování věcné analýzy ideologickými předsudky, je při odklonu od pracovišť základního výzkumu k think tanks zřejmá a pravděpodobně byla jedním ze zdrojů chybných rozhodnutí vlády Bushe ml. Think tanks vznikaly v USA ve třech vlnách. Prvním takovým pracovištěm, které se věnovalo bezprostředně mezinárodní politice, byl Carnegie Endowment založený již v roce 1910. Jako příklad prvních univerzálních pracovišť mohou sloužit Institute for Government Research, který vznikl již v roce 1916, a Brooking Institution z roku 1927. Za nejvlivnější bývá pokládán již zmiňovaný dvoustranický Council on Foreign Relation, který zahájil činnost roku 1921. Druhá vlna zakládání think tanks se zvedla po roce 1945, kdy Spojené státy začaly provádět plně globální politiku – již zmiňovaným příkladem takového pracoviště je RAND Corporation. Třetí vlna vzniku think tanks spadá do šedesátých a sedmdesátých let minulého století, kdy byly zakládány ústavy, snažící se pomáhat ideologickým hnutím a stranám. Příklad ideologicky orientovaného pracoviště je konzervativní Heritage Foundation, které dodalo řadu pracovníků do Reaganovy administrativy. Naopak liberálním je Institute for Policy Studies; obdobně liberální Brookings Institute poskytl své pracovníky a služby Clintonově administrativě. Konzervativní i neokonzervativní American Enterprise Institute byl významný při sestavování administrativy George Bushe ml. V současné době působí ve Spojených státech přibližně 1200 pracovišť, pokládaných za think tanks. Tabulka číslo 69 uvádí přehled nejvýznamnějších z nich. Nejvýznamnější výzkumné instituty zabývající se zahraniční politikou
Autor je profesorem politologie na Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů v Praze a vedoucím katedry mezinárodních vztahů a diplomacie na Fakultě politických věd a mezinárodních vztahů University Mateja Bela v Banské Bystrici a spolupracuje s Ústavem politických věd SAV v Bratislavě. Ukázka z knihy Zahraniční politika USA, kterou v březnu 2009 vydalo nakladatelství Professional Publishing. 437 stran, přibližně sto třicet tabulek, grafů a map. Součástí knihy je CD se 168 nejdůležitějšími dokumenty , které se týkají zahraniční politiky Spojených států. PŘEDCHOZÍ UKÁZKA Obama, radar a globální nula ZDE
|
USA 2009: Obama a očekávání | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
31. 3. 2009 | Experti všech zemí, spojte se | ||
30. 3. 2009 | Topolánek on the Road | Karel Dolejší | |
30. 3. 2009 | Problémy Baracka Obamy | Oskar Krejčí | |
28. 3. 2009 | Tržní mystika | ||
27. 3. 2009 | Lesk, anebo bída nachystané pasti na vládu? | Miloš Dokulil | |
27. 3. 2009 | Topolánkův útok na Obamu byl začátkem předvolební kampaně | ||
26. 3. 2009 | Beznadějná finanční politika | ||
26. 3. 2009 | Obamobijce štrasburský aneb Ztraceno v překladu | Karel Dolejší | |
24. 3. 2009 | K teorii mezní zlodějny | Karel Dolejší | |
23. 3. 2009 | Miloš Pick: Can Obama lead the world out of the crisis? | Miloš Pick | |
23. 3. 2009 | Wall Street: Zločiny proti lidskosti | ||
18. 3. 2009 | American voice against proposed radar in the Czech Republic | John Lindsay Poland | |
17. 3. 2009 | Konec zatlačování, konec mentorování - jasné priority a respekt | Karel Dolejší | |
13. 3. 2009 | Scott Ritter: Obamo, vyřiď to s B týmem | ||
13. 3. 2009 | Debata Hersh-Mondale: Americká ústavní krize |
Trilateral Commision | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
30. 3. 2009 | Problémy Baracka Obamy | Oskar Krejčí | |
16. 6. 2008 | Bombastický titulek mladého pravičáka v iDnes nic neosvětlil | Štěpán Kotrba | |
27. 5. 2008 | Lisabonská smlouva: O co větší ticho na povrchu, o to větší šramot pod pokličkou | ||
29. 2. 2008 | "Tak trochu jiná" euroatlantická diplomacie v Sýrii: Brzeziński a Paroubek | Štěpán Kotrba | |
30. 1. 2007 | Velké problémy malé základny raketové rozvědky | Oskar Krejčí | |
16. 1. 2007 | Problémy utváření, nebo změna paradigmatu? | Kodži Watanabe, Strobe Talbott, Sir Roderic Lyne | |
14. 3. 2006 | Duhové peníze | Štěpán Kotrba |
Council of Foreign Relations - veřejnosti neznámá tvář americké zahraniční politiky | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
30. 3. 2009 | Problémy Baracka Obamy | Oskar Krejčí | |
19. 1. 2009 | G. W. Bush: Nejhorší prezident USA | Oskar Krejčí | |
15. 1. 2008 | Vážné pochybnosti o regulérnosti voleb a férovosti prezidentské volební kampaně | Jan Zeman | |
14. 3. 2006 | Duhové peníze | Štěpán Kotrba | |
28. 2. 2006 | Ropa, militarizace a zájmy nadnárodních korporací | Mesfin Gedlu | |
21. 1. 2003 | Vést či nevést válku proti Iráku? | Miloš Kaláb |
Atlantic Council | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
30. 3. 2009 | Problémy Baracka Obamy | Oskar Krejčí |