17. 3. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 3. 2009

Pohled věřícího

Dovolil bych si připojit pohled řadového věřícího, římského katolíka, k otázkám týkajícím se náboženství, píše Vojtěch Smetana.

V prvé řadě se jedná o příliš časté užívání slova "Církev". Ačkoliv například Wikipedie tyto dva termíny téměř nerozlišuje, několik rozdílů zde je. Řekněme si na rovinu, že do názvu si slovo "církev" může dát kterékoliv "Nové náboženské hnutí" (dříve se říkalo sekta, dnes to již není politically correct). Tím nemíním ubírat význam protestantským církvím nebo církevním organizacím (a pejorativní narážku na "římskokatolický dogmatismus" ponechám bez povšimnutí).

Jak již bylo správně poznamenáno, církve (popř. NNH či denominace) jsou často hodnoceny apriori negativně. Proč? Z pohledu řadového věřícího bych spatřoval několik důvodů.

1) Cynismus - nevíra v budoucnost, v nápravu společnosti a onen český "pupek světa"... Vzpomenul bych zde slov Františka Gellnera: "Mí přátelé se v symposiích baví, by zase zítra klesli do bídy, navečer z loží zvedajíce hlavy se v duchu těší: Diem perdidi!"

Příliš mnoho znechucení prokvetlo celou společností... po 40 letech rudovlády se asi není co divit... a jsou místa, kde jsou funkční kostely, ale mše se neslouží... nejsou věřící. Poklona, soudruzi, málem se vám to povedlo! Ale upřímně, věřícího není tak snadné zlomit. A díky houževnatosti mnoha se podařilo přežít

2) Krize otců - málo zmiňovaný fenomén. Naše společnost je (a bude) společností bez otců. Ve dvou světových válkách jsme si vystříleli táty od rodin... děti vyrůstaly v neúplných rodinách. A zranění, které způsobuje absence otce při výchově (ač na prvý pohled latentní) je hluboké a prakticky neodtsranitelné. Chlapec nebyl uveden do mužství, táta mu neukázal, jak se vyznat v citech a mužské spiritualitě vůbec. A jakýže je výsledek? Hromada nezodpovědných mladých mužů, kteří nejsou ochotni (a schopni) přijmout zodpovědnost za rodinu a utíkají sami před sebou i před světem.

3) Sexualizace společnosti - fascinace sexem - zde bych si dovolil malou poznámku. Katolická církev neodsuzuje sex, ba právě naopak (přečtěte si encykliku Benedikta XVI. o lásce). Je to vyvrcholení vztahu, vyvrcholení lásky, akt spojení. To vše je přeci v pořádku... ale já se táži: Je tento výsledek, tento vrchol lásky vhodný, když dva krásní mladí lidé po diskotéce, zpola (s prominutím) ožralí, zapadnou do pokoje, zamknou a "milují se"? Má tohle něco společného s láskou? Když budete sázet květinu, pomůžete jejímu růstu tím, že ji ve snaze o zvýšení budete tahat k nebi tak dlouho, dokud ji nevytrhnete z kořenů?

Řečtina má pro lásku dokonce čtyři slova a každé znamená něco trochu jiného. To může vzhledem k nepřesným překladům (čeština není tak bohatá) vést k dezinterpretacím. Ale s prominutím: Když se utváří vztah, trvá to. Chce to čas. A sex je něco, co má patřit právě tomu jednomu jedinému člověku, kterého milujeme. Vezmete svoje peníze zlato či šperky a půjdete je rozhazovat do průjezdu, aby si je sebral kde kdo? Jistě, že ne...

4) Nemám nic proti dalším křesťanským církvím (denominacím), které třeba často nemají rády církev římskokatolickou. Římskokatolická církev je postavena na apoštolské posloupnosti od učedníků Ježíše Krista a má tradici dva tisíce let. Přežila doby zlé i dobré a neříkám, že byly doby, kdy šlapala vedle... hodně. Období křížových výprav, pálení čarodějnic (ač velká část je nafouknutá bublina senzacechtivých publicistů - čímž ale čarodějnické procesy rozhodně nepopírám), posvěcení zbraní Hitlerovi a přijetí biskupa Williamsona znova zpět do církve (vím, že bych měl být poslušen papeže, přesto však toto považuji za hrubou chybu Vatikánu) apod.

Ano, ale ještě bych si dovolil říci (a na to zapomínají lidé v církvi, mimo církev ve strukturách i v opozici), že církev je tvořena lidmi. Ne anděly. Jsou to lidé, mají lidské problémy a dokonce chodí na záchod. Ježíš Kristus (ač měl z hlediska víry dvojí původ) byl plně člověkem (a plně Bohem).

Ježíš Kristus také chodil na záchod a dokonce ho třeba i bolela hlava. Divné? Snad jen v kontextu (s prominutím) "pánbíčkářských" představ palácového eunucha, který v bílém krajkovém kaftanu sedí se zkříženýma nohama a s oduševnělým pohledem pije ambrozii. Kristus byl muž!

Minulou neděli se zrovna četlo v Evangeliu, jak si udělal z provazu důtky a vyhnal penězoměnce a obchodníky z chrámu... normálně je vzal bičem. Ježíš byl nespoutaný muž. Takový, jakých právě dnes potřebujeme. Nemáte pocit, že korektních a "slušných" mužů je nějak moc? Až příliš moc se zaměřujeme na výkon a nikoliv na srdce člověka a jeho osobnost. Apropos, je "slušné" zmlátit a vyhnat obchodníky?

Vojtěch Smetana

čtenář BL, římskokatolický ministrant

                 
Obsah vydání       17. 3. 2009
17. 3. 2009 Konec zatlačování, konec mentorování - jasné priority a respekt Karel  Dolejší
17. 3. 2009 Americký satirik rozdrtil pověst televizních finančních "odborníků"
17. 3. 2009 Británie ho vrátila. V Darfuru ho popravili
17. 3. 2009 Jak jsem byl 14. března 1939 odsunut z Podkarpatské Rusi Josef  Liška
17. 3. 2009 Hrozí kulturní bankrot
17. 3. 2009 Americký sen Tomáš  Stýblo
17. 3. 2009 Smí Care zneužívat ty, kterým chce pomoci? Jan  Paul
17. 3. 2009 Privatizace krajiny František  Řezáč
17. 3. 2009 O interpretaci slov pana Bernanke, neboli O pískání v tmavém lese Uwe  Ladwig
17. 3. 2009 Přirozený vývoj a globální oteplování: některé souvislosti, úsměvné mýty a jejich ne vždy veselé důsledky Václav  Procházka
16. 3. 2009 Může virtualita ovládnout reálný život?
16. 3. 2009 Nedůvěra k voličům? Karel  Dolejší
17. 3. 2009 Neexistuje jen Facebook... Jan  Čulík
17. 3. 2009 Moc bezmocných
17. 3. 2009 Přijde i krize pojišťováků?
17. 3. 2009 Recept na krízu - chovajte sa ako francúzska polícia
17. 3. 2009 V Salvadoru se ujala moci levice. Demokraticky.
17. 3. 2009 Morales rozdal půdu chudým
17. 3. 2009 Masarykova univerzita umožňuje kvalitní výuku angličtiny
17. 3. 2009 Pohled věřícího
17. 3. 2009 Novotný, novotnější, nejnovotnější Petr  Štengl
16. 3. 2009 Když to dobře dopadne ... Michal  Vimmer
16. 3. 2009 Polívkův Český lev 2008 versus glamour César 2009, znovu Jiří David a Nikdo se nebude smát Josef  Brož
16. 3. 2009 Nesmyslné utrpení? Petr  Schnur
14. 3. 2009 Revoluce začíná - a je uskutečnitelná prostřednictvím technologie
16. 3. 2009 Že jsme málo bilingvní ? Miloš  Dokulil
16. 3. 2009 Pár nedávných citátů pro osvěžení paměti (2) Miloš  Dokulil
16. 3. 2009 Immanuel Wallerstein: Občanská válka ve Spojených státech? Immanuel  Wallerstein
16. 3. 2009 Web druhé generace jako výzva i hrozba Štěpán  Kotrba
15. 3. 2009 15. březen 1939: Vznikem Protektorátu bylo zahájeno pronásledování Židů Richard  Seemann
2. 3. 2009 Hospodaření OSBL za únor 2009

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
17. 3. 2009 Pohled věřícího   
16. 3. 2009 Katolická církev by měla odškodnit všechny včetně ateistů Ivan  Sommer
16. 3. 2009 Církev nemůže uznat občanský rozvod ani potraty   
16. 3. 2009 Písně, které nesmíme slyšet Miloslav  Štěrba
15. 3. 2009 Neprivilegovanost církví a kouzlo nechtěného Štěpán  Kotrba
14. 3. 2009 Rozchod, nebo spolupráce nezávislých subjektů? Ivan Odilo Štampach
12. 3. 2009 Satanská intelektualita, neboli Cesta od víry ke společenským hodnotám Uwe  Ladwig
12. 3. 2009 Odluka církví od stolu a lože Štěpán  Kotrba
2. 3. 2009 Rakouští katolíci se rozštěpili kvůli Vatikánu Richard  Seemann
16. 2. 2009 Osmdesát let vatikánského státu Richard  Seemann
10. 2. 2009 Katolická církev a lefebvristé v Česku Boris  Cvek
9. 2. 2009 "Istý druh božieho trestu" pre katolícku cirkev: linecký biskup   
9. 2. 2009 Papež a popírač holocaustu Fabiano  Golgo
6. 2. 2009 Papež a kancléřka, neboli příklad mediální moci Uwe  Ladwig
26. 1. 2009 Proč papež zrušil exkomunikaci popírače holocaustu, neboli O překvapivé zapomnětlivosti kritiků Benedikta XVI. Uwe  Ladwig