16. 3. 2009
Katolická církev by měla odškodnit všechny včetně ateistůreakce na článek Štěpána Kotrby "Neprivilegovanost církví a kouzlo nechtěného", polzemizující s článek Ivana Odilo Štampacha "Rozchod, nebo spolupráce nezávislých subjektů?"
Církevní organizace by měly být postaveny na roveň ostatních organizací bez nějaké výlučnosti se zákazem politické činnosti, aby se nějaký kardinál nepletl do politiky a nevyhlašoval o občanech, odmítajících poplatky, že jsou Jidáši, kteří se snad mají někde na vrbě oběsit, zatímco se nechá sám živit státem i s celou církví za větší finance než jsou ročně poplatky ve zdravotnictví, zavedené za účasti KDU jako prodloužené ruky církve katolické. Jako nemajetný důchodce nevidím důvodu, proč stát církve platí. Mám dojem, že je Štěpán Kotrba vůči Ivanu Odilo Štampachovi poněkud nespravedlivý, protože se poněkud strastiplnou cestou dostal až na pozice socializujícího věřícího, i když možná s pozůstatky náboženské rétoriky. Domnívám se, že by měl Kotrba především mnohem výrazněji odlišovat současnou dominantní katolickou církev, podle jejíhož jednání si obyvatelstvo vytváří názor na vztah církve a státu, od ostatních mnohem menších církví, o kterých není na veřejnosti téměř slyšet a jejichž postoj ke státu je jiný. Ostatní budoucí církve by autor mohl nechat prozatím bokem. Problém v ČR se koncentruje ve sporu s katolické církví, která zneužila listopadu, aby se pokusila zvrátit prvorepublikové konfiskace, popřípadě ještě reformy císaře Josefa II s demagogickým heslem, že "co bylo ukradeno, má být vráceno" . |
Sám jsem odposlechl hovor nějakých duchovních o nutnosti napravit josefínské reformy, kdy panovník, hlava pomazaná vůbec neuznával, že by snad nemohl nakládat s majetkem církve katolické a kdyby mu někdo namítal, že krade, tvrdě by se s ním vypořádal. Ústava USA vylučuje nějaký vztah státu a církví, jakkoli jsou Američané značně věřící. Víra se považuje za soukromou záležitost. Diskuse Kotrba -Štampach by se tam konat nemohla. Domnívám se, že tak by to mělo být i u nás. Co se týče majetku, měla by katolická církev jako po staletí monopolní organizace, odškodnit ostatní církve včetně ateistů. Církevní organizace by měly být postaveny na roveň ostatních organizací bez nějaké výlučnosti se zákazem politické činnosti, aby se nějaký kardinál nepletl do politiky a nevyhlašoval o občanech, odmítajících poplatky, že jsou Jidáši, kteří se snad mají někde na vrbě oběsit, zatímco se nechá sám živit státem i s celou církví za větší finance než jsou ročně poplatky ve zdravotnictví, zavedené za účasti KDU jako prodloužené ruky církve katolické. Jako nemajetný důchodce nevidím důvodu, proč stát církve platí. Mí rodiče kdysi chtěli, abych se stal katolickým knězem, ale má víra postupně vyprchala a cítím se ateistou. Přesto nebo snad proto mě vývoj křesťanství zajímá. Jen bych upozornil, že i v katolické církvi jsou odlišné názory a že předchozí papež Jan Pavel II viděl dosti zřetelně sociální otázku a použil v encyklikách i slova jako socializace či zespolečenštění majetku, což se do češtiny taktně nepřekládalo. Jak známo Komunistický svaz mládeže byl za tato slova ministrem Langrem rozpuštěn. Je tedy důležité rozlišovat různé názorové proudy uvnitř katolicismu a přistupovat k nim diferencovaně. Naštěstí se to týká spíše jiných zemí, u nás jsou to jednotlivci. V jihoamerické španělštině se panna Marie označuje také jako soudružka (companěra) Marie, tedy slovem, jimiž Fidel Castro oslovoval zástupy . "compaňeras, compaňeros" Je nutné vypořádat vztahy s katolickou církví v ČR. Připadá mi absurdní, že např.církev katolická požaduje miliardy, aniž ví, kolik má členů. Jako první krok uspořádání vztahů bych viděl uzákonit registraci členů v církvích, jak je obvyklé u všech ostatních organizací, aby bylo vůbec jasné, kdo je členem. Setkal jsem se s tím, že do prázdných objektů, získaných v restitucích, byli zvány řády z jiných zemí, protože Češi neměli zájem. . |