16. 3. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 3. 2009

Katolická církev by měla odškodnit všechny včetně ateistů

reakce na článek Štěpána Kotrby "Neprivilegovanost církví a kouzlo nechtěného", polzemizující s článek Ivana Odilo Štampacha "Rozchod, nebo spolupráce nezávislých subjektů?"

Církevní organizace by měly být postaveny na roveň ostatních organizací bez nějaké výlučnosti se zákazem politické činnosti, aby se nějaký kardinál nepletl do politiky a nevyhlašoval o občanech, odmítajících poplatky, že jsou Jidáši, kteří se snad mají někde na vrbě oběsit, zatímco se nechá sám živit státem i s celou církví za větší finance než jsou ročně poplatky ve zdravotnictví, zavedené za účasti KDU jako prodloužené ruky církve katolické. Jako nemajetný důchodce nevidím důvodu, proč stát církve platí.

Mám dojem, že je Štěpán Kotrba vůči Ivanu Odilo Štampachovi poněkud nespravedlivý, protože se poněkud strastiplnou cestou dostal až na pozice socializujícího věřícího, i když možná s pozůstatky náboženské rétoriky. Domnívám se, že by měl Kotrba především mnohem výrazněji odlišovat současnou dominantní katolickou církev, podle jejíhož jednání si obyvatelstvo vytváří názor na vztah církve a státu, od ostatních mnohem menších církví, o kterých není na veřejnosti téměř slyšet a jejichž postoj ke státu je jiný. Ostatní budoucí církve by autor mohl nechat prozatím bokem.

Problém v ČR se koncentruje ve sporu s katolické církví, která zneužila listopadu, aby se pokusila zvrátit prvorepublikové konfiskace, popřípadě ještě reformy císaře Josefa II s demagogickým heslem, že "co bylo ukradeno, má být vráceno" .

Sám jsem odposlechl hovor nějakých duchovních o nutnosti napravit josefínské reformy, kdy panovník, hlava pomazaná vůbec neuznával, že by snad nemohl nakládat s majetkem církve katolické a kdyby mu někdo namítal, že krade, tvrdě by se s ním vypořádal.

Ústava USA vylučuje nějaký vztah státu a církví, jakkoli jsou Američané značně věřící. Víra se považuje za soukromou záležitost. Diskuse Kotrba -Štampach by se tam konat nemohla. Domnívám se, že tak by to mělo být i u nás.

Co se týče majetku, měla by katolická církev jako po staletí monopolní organizace, odškodnit ostatní církve včetně ateistů. Církevní organizace by měly být postaveny na roveň ostatních organizací bez nějaké výlučnosti se zákazem politické činnosti, aby se nějaký kardinál nepletl do politiky a nevyhlašoval o občanech, odmítajících poplatky, že jsou Jidáši, kteří se snad mají někde na vrbě oběsit, zatímco se nechá sám živit státem i s celou církví za větší finance než jsou ročně poplatky ve zdravotnictví, zavedené za účasti KDU jako prodloužené ruky církve katolické. Jako nemajetný důchodce nevidím důvodu, proč stát církve platí.

Mí rodiče kdysi chtěli, abych se stal katolickým knězem, ale má víra postupně vyprchala a cítím se ateistou. Přesto nebo snad proto mě vývoj křesťanství zajímá. Jen bych upozornil, že i v katolické církvi jsou odlišné názory a že předchozí papež Jan Pavel II viděl dosti zřetelně sociální otázku a použil v encyklikách i slova jako socializace či zespolečenštění majetku, což se do češtiny taktně nepřekládalo. Jak známo Komunistický svaz mládeže byl za tato slova ministrem Langrem rozpuštěn. Je tedy důležité rozlišovat různé názorové proudy uvnitř katolicismu a přistupovat k nim diferencovaně. Naštěstí se to týká spíše jiných zemí, u nás jsou to jednotlivci. V jihoamerické španělštině se panna Marie označuje také jako soudružka (companěra) Marie, tedy slovem, jimiž Fidel Castro oslovoval zástupy . "compaňeras, compaňeros"

Je nutné vypořádat vztahy s katolickou církví v ČR. Připadá mi absurdní, že např.církev katolická požaduje miliardy, aniž ví, kolik má členů. Jako první krok uspořádání vztahů bych viděl uzákonit registraci členů v církvích, jak je obvyklé u všech ostatních organizací, aby bylo vůbec jasné, kdo je členem. Setkal jsem se s tím, že do prázdných objektů, získaných v restitucích, byli zvány řády z jiných zemí, protože Češi neměli zájem. .

                 
Obsah vydání       16. 3. 2009
14. 3. 2009 Revoluce začíná - a je uskutečnitelná prostřednictvím technologie
16. 3. 2009 Může virtualita ovládnout reálný život?
16. 3. 2009 Historický fatalismus, aneb Češi vám vždycky vysvětlí, že nic nejde a o nic nemá cenu se snažit Jan  Čulík
16. 3. 2009 Nedůvěra k voličům? Karel  Dolejší
15. 3. 2009 Proč kapři vyloučili štiky z českého parlamentu Milan  Daniel
16. 3. 2009 Příležitost pro mnoho velmi sympatických, velmi inteligentních a aktivních "agentů" kohosi Václav  Drbohlav
16. 3. 2009 Deregulace politiky jako její cicciolinizace? Karel  Dolejší
16. 3. 2009 Strana nezávislých naivků jako politický ideál? Štěpán  Kotrba
16. 3. 2009 Radarové smlouvy v úterý do sněmovny Karel  Dolejší
16. 3. 2009 Pojďte se s námi zviditelnit! Jan  Neoral
16. 3. 2009 Když to dobře dopadne ... Michal  Vimmer
16. 3. 2009 Web druhé generace jako výzva i hrozba Štěpán  Kotrba
16. 3. 2009 Bude mít Obama "brazilský přístup" ke Kubě a Venezuele?
17. 3. 2009 Morales rozdal půdu chudým
15. 3. 2009 Na ostrově Martiniku skončila generální stávka
15. 3. 2009 Francie trvá na odporu k nezávislosti Tibetu
16. 3. 2009 Polívkův Český lev 2008 versus glamour César 2009, znovu Jiří David a Nikdo se nebude smát Josef  Brož
16. 3. 2009 Chtěl Topolánek hned po Dělnické straně nechat zakázat komunisty? Štěpán  Kotrba
15. 3. 2009 15. březen 1939: Vznikem Protektorátu bylo zahájeno pronásledování Židů Richard  Seemann
14. 3. 2009 Rozchod, nebo spolupráce nezávislých subjektů? Ivan Odilo Štampach
16. 3. 2009 Katolická církev by měla odškodnit všechny včetně ateistů Ivan  Sommer
15. 3. 2009 Neprivilegovanost církví a kouzlo nechtěného Štěpán  Kotrba
16. 3. 2009 O "křesťanské dogmatičnosti" Tomáš  Koloc
16. 3. 2009 Církev nemůže uznat občanský rozvod ani potraty
16. 3. 2009 Že jsme málo bilingvní ? Miloš  Dokulil
16. 3. 2009 Pár nedávných citátů pro osvěžení paměti (2) Miloš  Dokulil
16. 3. 2009 Tfuj - stromy! Beno  Trávníček
16. 3. 2009 Nesmyslné utrpení? Petr  Schnur
14. 3. 2009 Michael  Marčák
15. 3. 2009 MMF: Výměnou za půjčku je Ukrajina povinna zvýšit věk odchodu do důchodu
15. 3. 2009 Gruzínská opozice chce dosáhnout odstoupení Saakašviliho
16. 3. 2009 Immanuel Wallerstein: Občanská válka ve Spojených státech? Immanuel  Wallerstein
16. 3. 2009 Immanuel Wallerstein: Guadeloupe: obskurní klíč ke světové krizi Immanuel  Wallerstein
17. 3. 2009 Recept na krízu - chovajte sa ako francúzska polícia
16. 3. 2009 Musí studená válka pokračovat i dnes?
16. 3. 2009 Písně, které nesmíme slyšet Miloslav  Štěrba
16. 3. 2009 Od "Malé" dohody k "velkému" bombardování Bělehradu Vladislav  Černík
16. 3. 2009 Venezuelská armáda přebírá kontrolu nad letišti a přístavy
16. 3. 2009 Profesionalita dne (včerejšího)
14. 3. 2009 Čína znepokojena osudem svých peněz v USA
14. 3. 2009 Antikomunismus v českých médiích systematicky zkresluje skutečnost
14. 3. 2009 Japonsko možná sestřelí severokorejský satelit
2. 3. 2009 Hospodaření OSBL za únor 2009

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
16. 3. 2009 Katolická církev by měla odškodnit všechny včetně ateistů Ivan  Sommer
16. 3. 2009 Církev nemůže uznat občanský rozvod ani potraty   
16. 3. 2009 Písně, které nesmíme slyšet Miloslav  Štěrba
15. 3. 2009 Neprivilegovanost církví a kouzlo nechtěného Štěpán  Kotrba
14. 3. 2009 Rozchod, nebo spolupráce nezávislých subjektů? Ivan Odilo Štampach
12. 3. 2009 Satanská intelektualita, neboli Cesta od víry ke společenským hodnotám Uwe  Ladwig
12. 3. 2009 Odluka církví od stolu a lože Štěpán  Kotrba
2. 3. 2009 Rakouští katolíci se rozštěpili kvůli Vatikánu Richard  Seemann
16. 2. 2009 Osmdesát let vatikánského státu Richard  Seemann
10. 2. 2009 Katolická církev a lefebvristé v Česku Boris  Cvek
9. 2. 2009 "Istý druh božieho trestu" pre katolícku cirkev: linecký biskup   
9. 2. 2009 Papež a popírač holocaustu Fabiano  Golgo
6. 2. 2009 Papež a kancléřka, neboli příklad mediální moci Uwe  Ladwig
26. 1. 2009 Proč papež zrušil exkomunikaci popírače holocaustu, neboli O překvapivé zapomnětlivosti kritiků Benedikta XVI. Uwe  Ladwig
17. 1. 2009 Poserkové ve 21. století Jiří  Drašnar