16. 3. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 3. 2009

Církev nemůže uznat občanský rozvod ani potraty

Prvním slabým místem je to, že se autor snaží prezentovat církev ve více či méně negativním světle. Jenže situace je opačná. Věci, které kritizuje, jako například nespravedlivé výhody pro duchovenstvo nebo omezování práv žen, křesťanství nevytvořilo, a v nekřesťanských oblastech, jako Japonsko, byly uplatňovány v mnohem tvrdším podání. Naopak, křesťanství zaručilo uchování a rozvoj antické kultury a civilizování vznikajících raně středověkých států. To si uvědomuje i velká část Vámi často připomínané nekřesťanské většiny, píše čtenář Václav David.

Druhým slabým místem je ignorování skutečnosti, že autorem navržené podmínky by byly dost odlišné od vztahu církve a státu v jiných evropských zemích, v některých věcech bychom se dostali na úroveň Francie, v jiných už zcela mimo Evropu. Ve standardních evropských zemích jsou vztahy státu a církví v úplně jiném duchu, než jak to Štěpán Kotrba navrhuje, přestože se tamní počty pravidelných návštěvníků bohoslužeb příliš neliší od české reality (Lotyšsko, Estonsko).

Konečně třetím slabým místem je skutečnost, že církev nemůže uznat občanský rozvod a na občansky rozvedeného člověka nahlížet jako na svobodného a podle toho k němu přistupovat v církevních věcech. Stejně tak se nemůže zříct práva odsuzovat potraty. Samozřejmě, nesmí svým členům bránit v rozvodu nebo potratu násilím, ale tak nečiní ani dnes. A naopak musí mít právo své členy potrestat církevními tresty za jednání, které je z civilního hlediska legální. V případě, že by se stát pokusil takto zasahovat do vnitřních záležitostí církve, a skutečně by ji chtěl zrušit a převzít její majetek, zašel by dál, než si to dovolili pánové Stalin a Chruščov.

Potom je tu ještě jedna skutečnost. Nechápu, proč by církve neměly mít právo ve svých charitách zaměstnávat pouze své členy. Na základních pozicích k tomu není důvod, ale na vedoucích postech je to zcela logické. Stejně tak je v pořádku poskytovat specifické služby např. nemohoucímu duchovenstvu, odděleně od ostatních příjemců. Něco jiného je, že na služby určené výhradně určité skupině obyvatel by stát (veřejný sektor obecně) měl mít právo nepřispívat.

Také zákaz povinné výuky náboženství na církevních školách je nelogický. Každý rodič nebo dospělý student si může vybrat, na jaké škole bude (jeho dítě) studovat. Také rozdělování na chlapeckou a dívčí část je standardní i ve státních školách, já (*1984) jsem to zažil v pracovním vyučování a tělocviku. Nikdo proti tomu neprotestoval. Co se týče rozdělování na základě víry, zde bych byl pro na vlastní žádost žáků, v opačném případě je to sporné, protože nikdo z nás nevlastní žádný věroměr. Naopak rozumné by bylo rozdělování na základě znalostí v náboženské oblasti. Vágní je také formulace s rituálními úkony? Co třeba waldorfské školy, tam se nevyžadují?

Celkově na mne z článku Štěpána Kotrby dýchá duch přesvědčení, že církve omezují lidskou svobodu, a proto je třeba, aby lidi před nimi chránil pečovatelský stát. Naneštěstí takové pojetí může lehce sklouznout k tomu, že se stát začne chovat, jako církev a své pojetí života bez vyznání začne prosazovat jako de facto nové náboženství. To tu už bylo v letech 1948-89 a nedomnívám se, že by si většina lidí bez vyznání přála, aby se to opakovalo.

                 
Obsah vydání       16. 3. 2009
14. 3. 2009 Revoluce začíná - a je uskutečnitelná prostřednictvím technologie
16. 3. 2009 Může virtualita ovládnout reálný život?
16. 3. 2009 Historický fatalismus, aneb Češi vám vždycky vysvětlí, že nic nejde a o nic nemá cenu se snažit Jan  Čulík
16. 3. 2009 Nedůvěra k voličům? Karel  Dolejší
15. 3. 2009 Proč kapři vyloučili štiky z českého parlamentu Milan  Daniel
16. 3. 2009 Příležitost pro mnoho velmi sympatických, velmi inteligentních a aktivních "agentů" kohosi Václav  Drbohlav
16. 3. 2009 Deregulace politiky jako její cicciolinizace? Karel  Dolejší
16. 3. 2009 Strana nezávislých naivků jako politický ideál? Štěpán  Kotrba
16. 3. 2009 Radarové smlouvy v úterý do sněmovny Karel  Dolejší
16. 3. 2009 Pojďte se s námi zviditelnit! Jan  Neoral
16. 3. 2009 Když to dobře dopadne ... Michal  Vimmer
16. 3. 2009 Web druhé generace jako výzva i hrozba Štěpán  Kotrba
16. 3. 2009 Bude mít Obama "brazilský přístup" ke Kubě a Venezuele?
17. 3. 2009 Morales rozdal půdu chudým
15. 3. 2009 Na ostrově Martiniku skončila generální stávka
15. 3. 2009 Francie trvá na odporu k nezávislosti Tibetu
16. 3. 2009 Polívkův Český lev 2008 versus glamour César 2009, znovu Jiří David a Nikdo se nebude smát Josef  Brož
16. 3. 2009 Chtěl Topolánek hned po Dělnické straně nechat zakázat komunisty? Štěpán  Kotrba
15. 3. 2009 15. březen 1939: Vznikem Protektorátu bylo zahájeno pronásledování Židů Richard  Seemann
14. 3. 2009 Rozchod, nebo spolupráce nezávislých subjektů? Ivan Odilo Štampach
16. 3. 2009 Katolická církev by měla odškodnit všechny včetně ateistů Ivan  Sommer
15. 3. 2009 Neprivilegovanost církví a kouzlo nechtěného Štěpán  Kotrba
16. 3. 2009 O "křesťanské dogmatičnosti" Tomáš  Koloc
16. 3. 2009 Církev nemůže uznat občanský rozvod ani potraty
16. 3. 2009 Že jsme málo bilingvní ? Miloš  Dokulil
16. 3. 2009 Pár nedávných citátů pro osvěžení paměti (2) Miloš  Dokulil
16. 3. 2009 Tfuj - stromy! Beno  Trávníček
16. 3. 2009 Nesmyslné utrpení? Petr  Schnur
14. 3. 2009 Michael  Marčák
15. 3. 2009 MMF: Výměnou za půjčku je Ukrajina povinna zvýšit věk odchodu do důchodu
15. 3. 2009 Gruzínská opozice chce dosáhnout odstoupení Saakašviliho
16. 3. 2009 Immanuel Wallerstein: Občanská válka ve Spojených státech? Immanuel  Wallerstein
16. 3. 2009 Immanuel Wallerstein: Guadeloupe: obskurní klíč ke světové krizi Immanuel  Wallerstein
17. 3. 2009 Recept na krízu - chovajte sa ako francúzska polícia
16. 3. 2009 Musí studená válka pokračovat i dnes?
16. 3. 2009 Písně, které nesmíme slyšet Miloslav  Štěrba
16. 3. 2009 Od "Malé" dohody k "velkému" bombardování Bělehradu Vladislav  Černík
16. 3. 2009 Venezuelská armáda přebírá kontrolu nad letišti a přístavy
16. 3. 2009 Profesionalita dne (včerejšího)
14. 3. 2009 Čína znepokojena osudem svých peněz v USA
14. 3. 2009 Antikomunismus v českých médiích systematicky zkresluje skutečnost
14. 3. 2009 Japonsko možná sestřelí severokorejský satelit
2. 3. 2009 Hospodaření OSBL za únor 2009

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
16. 3. 2009 Katolická církev by měla odškodnit všechny včetně ateistů Ivan  Sommer
16. 3. 2009 Církev nemůže uznat občanský rozvod ani potraty   
16. 3. 2009 Písně, které nesmíme slyšet Miloslav  Štěrba
15. 3. 2009 Neprivilegovanost církví a kouzlo nechtěného Štěpán  Kotrba
14. 3. 2009 Rozchod, nebo spolupráce nezávislých subjektů? Ivan Odilo Štampach
12. 3. 2009 Satanská intelektualita, neboli Cesta od víry ke společenským hodnotám Uwe  Ladwig
12. 3. 2009 Odluka církví od stolu a lože Štěpán  Kotrba
2. 3. 2009 Rakouští katolíci se rozštěpili kvůli Vatikánu Richard  Seemann
16. 2. 2009 Osmdesát let vatikánského státu Richard  Seemann
10. 2. 2009 Katolická církev a lefebvristé v Česku Boris  Cvek
9. 2. 2009 "Istý druh božieho trestu" pre katolícku cirkev: linecký biskup   
9. 2. 2009 Papež a popírač holocaustu Fabiano  Golgo
6. 2. 2009 Papež a kancléřka, neboli příklad mediální moci Uwe  Ladwig
26. 1. 2009 Proč papež zrušil exkomunikaci popírače holocaustu, neboli O překvapivé zapomnětlivosti kritiků Benedikta XVI. Uwe  Ladwig
17. 1. 2009 Poserkové ve 21. století Jiří  Drašnar