22. 4. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 4. 2008

Humanistický sen uprostřed křesťanské reality

Bílá vrána mezi křesťanskými publicisty a religionisty, bývalý dominikán, nyní odpadlík a nově starokatolík (stále ještě - doufám) a veskrze slušný člověk Ivana Odilo Štampach se pustil do boje s třídním nepřítelem. Potud v pořádku a stejně jako jsem jej přemlouval před dvanácti lety, aby psal pro měsíčník Pražský demokrat, budu i dnes rád, když bude psát dnes pro Britské listy - stejně jako evangelický farář a bývalý senátor Bárta. Stejně jako byl před dvanácti lety jeho tolerantní a mezináboženský přístup hlasem volajícího na poušti, i po dvanácti letech jím zůstal. Za ten jeden hlas si ho vážím. Jestli je to dobře nebo špatně, nevím. Nicméně vím, že jeden dogmatik v křesle hlavy katolické církve od té doby byl vystřídán druhým. Vím, že boj o zákaz "smrti nenarozených dětí", boj proti přirozenému sexuálnímu chování cestou "zkřížených nohou" a boj s AIDS odmítáním kondomů postavil křesťany na úroveň středověkých tmářů.

Vím, že čím více se církev rve v politických zápasech o světské statky, tím více společenství křesťanů ztrácí pouvoir se vyjadřovat k věcem morálky a samotného desatera. A Štampach na tomto společenském hodnocení nic nezmění. I kdyby mluvil jako Jan Zlatoústý.

Štampach nezmění trendy, které jsou v převažujících směrech křesťanství převažující a určují jeho veřejnou tvář. Štampach nepopře, že je rozdíl mezi sociální demokracií a křesťanskou demokracií - ne snad v dalekých cílech vybudování sociálně spravedlivého světa, který Ježíšovi následovníci budují už 2000 let. Ale v dennodenní praxi světa, kde lokální česká katolická církev potlačuje sociální encykliky svých papežů pouze tím, že je nepřeloží, tím, že je nešíří a tím, že je neuvádí v život svým vlastním chováním. Světový éthos Hanse Künga tak zůstává idealistickou teorií vůči násilné praxi. Jak jinak by mohl Vatikán strpět americké bombardování Bělehradu? Jak jinak by mohl papež strpět vybíjení iráckých obyvatel americkými žoldáky a okupační armádou "poslušných"? Jak jinak by mohl Svatý Otec strpět mučení v Guantánamu, násilí a vykořisťování v polovině rozvojového světa - v jižní Americe, Asii, v Africe? Hlad a bída Petrova zástupce na Zemi nepřiměje k rozchodu s doktrínou konzervativního zápasu s idejemi teologie osvobození, oním jediným výhonkem pochopení pro "dolních deset milionů" v teorii i praxi mužů Božích. Ne, stejně jako jeho předchůdce se neprotivil Hitlerovi, který byl zpočátku jeho bleskem Božím proti nestvůře bolševismu. Ať dnes odtajní korespondenci svého velvyslance na Evivanské konferenci o uprchlících z Hitlerem okupovaných území - onu ostudnou roli, kterou katolická církev sehrála...

Ne, ani současný papež proti zlu nevystupuje. Snad proto není vážený tam, kde více než o Boží království se lidé zajímají o to, z čeho zaplatí lékaře nebo jak se dostanou do domova důchodců, kde dožijí svůj strastiplný život.

Ivan Odilo Štampach je ale povznesen nad takto přízemní starosti. Rozumím jeho hledání alespoň několika přátel mezi bratry. Nesdílím pouze jeho optimismus. Když jsem se neshodli před dvanácti lety, vypadal svět i politika daleko optimističtěji, pravdivěji. Situace si nevyžadovala tak radikální řešení jako dnes. To není ode mne černobílé vidění světa. To jen nevíra, že by v Česku křesťané přijali roli rovnocenných partnerů namísto 280 miliard restituční prémie, že by přijali tezi, že přichází ten, který "mocné svrhl z trůnu a ponížené povýšil, hladové nasytil dobrými věcmi a bohaté propustil s prázdnou." Odejít z prázdnou se jim nechce - to jejich programový sjezd ukázal. Opravdu není náhodou, že latinskoameričtí katolíci nazývají Marii "Matkou revoluce." A opravdu není také náhodou, že se tím KDU-ČSL ani katolická církev v rámci mariánského kultu v Česku neřídí... To není machiavelistický nacionalismus, jen oddělování zrn od plev... To není nacionalismus, ale vědomí propasti kontinentů i národních povah - mezi jihoamerickou teologií osvobození a pražským či olomouckým klerikalismem. Paroubek či Kalousek nejsou Chávez či Lula.

Nic ve zlém, otče, pokud jste ještě dodnes přesvědčen o tom, že i plevy jsou zdravé pro zažívání. Jsou. Rozumím vám, vážím si vás, shodnu se s vámi , pokud ještě někomu jde v politice o cíle a nikoliv jen o prostředky, ale vím, že je to jen váš sen uprostřed reality. S politikou KDU-ČSL se míjející. Už jen váš sen. Protože prověrkou každé teorie je praxe.

                 
Obsah vydání       22. 4. 2008
22. 4. 2008 Růst cen potravin na mezinárodním trhu Petr  Tuček
22. 4. 2008 Senát: Utržení psi na lovu Štěpán  Kotrba
22. 4. 2008 Přísliby privatizace se vyplnily, neboli Pohádka o spravedlnosti tržního systému Uwe  Ladwig
22. 4. 2008 Vymřeme po meči, nebo po přeslici? Michal  Rusek
22. 4. 2008 Budeme se také bát? Boris  Valníček
21. 4. 2008 Škrabáky rozdá Dědeček Tomáš  Koloc
22. 4. 2008 Jacques zmlácená v souladu se zákonem Štěpán  Kotrba
22. 4. 2008 Cui bono? Petr  Wagner
22. 4. 2008 ■ ■ ■ François  Rabelais
21. 4. 2008 Lepší nevybíravá prostitutka... Egon T. Lánský
22. 4. 2008 Humanistický sen uprostřed křesťanské reality Štěpán  Kotrba
22. 4. 2008 Britské listy dosáhly v březnu 2008 několika rekordů
17. 4. 2008 Glasgow University is looking for a new Lecturer in Czech Studies
22. 4. 2008 Kam jsme dospěli po 18 letech od sametové revoluce? Tomáš  Franke
22. 4. 2008 Další levičák se dostal v Jižní Americe k moci Fabiano  Golgo
22. 4. 2008 Máme jednu novou stranu? Miloš  Dokulil
22. 4. 2008 Šest týdnů ticha před "bouří"? Miloš  Dokulil
22. 4. 2008 Sú USA "reálnou zárukou západní civilizace?
16. 4. 2008 Michael  Marčák
22. 4. 2008 Pojmy, dojmy a neoliberalismus
22. 4. 2008 Proč nejsem pro radar a jsem pro referendum František  Řezáč
22. 4. 2008 "Věci nejsou tak, jak se jeví, ale ani jinak."
22. 4. 2008 Kritiku amerického režimu nelze paušalizovat jako nadávání na Američany Jiří  Jírovec
22. 4. 2008 Nadávat na Američany je in
22. 4. 2008 Písničkářka Lenka Karlíčková - měla recitál Tomáš  Koloc
21. 4. 2008 Kulturní politika Hlavního města Prahy na vlnách 100,7FM Radia Wave
21. 4. 2008 Wall Street a Washington giganticky selhávají - kam směřujeme?
20. 4. 2008 Langerova terezínská destrukce policie Zdeněk  Maršíček
21. 4. 2008 Podíl na emancipačním úsilí ano, ale ne jako užiteční idioti Ivan Odilo Štampach
21. 4. 2008 Proč jsem pro radar Boris  Cvek
21. 4. 2008 Konečně důkaz: Radar pro Brdy bude teprve vyvíjen!
18. 4. 2008 Úvěrová krize? Skutečnou krizí je globální hladovění. A pokud vám to není jedno, budete jíst méně masa
21. 3. 2008 Hospodaření OSBL za únor 2008

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
22. 4. 2008 Humanistický sen uprostřed křesťanské reality Štěpán  Kotrba
21. 4. 2008 Podíl na emancipačním úsilí ano, ale ne jako užiteční idioti Ivan Odilo Štampach
20. 4. 2008 Buduje si Paroubek v ČSSD křesťanskou kamarillu na svou podporu? Štěpán  Kotrba
25. 3. 2008 Ptákoviny jako fundament civilizace   
12. 3. 2008 Římská církev dělá krok zpět do středověku Boris  Cvek
11. 3. 2008 Recyklujte, nebo přijdete do pekla, varuje Vatikán   
6. 2. 2008 Dohoda, nebo loupež tisíciletí? Ladislav  Háva
6. 2. 2008 Vatikán je otevřeně proti válce v Iráku Boris  Cvek
6. 2. 2008 Nepochopení Boris  Cvek
5. 2. 2008 Chce Bůh radar a rakety? Milan  Daniel
25. 1. 2008 V čem je navrhované majetkové vypořádání s církvemi prospěšné pro stát či daňového poplatníka? Štěpán  Kotrba
10. 9. 2007 Vatikán i Rakousko se vypořádávají s holocaustem Richard  Seemann
21. 8. 2007 Družstevnictví z pohledu římských papežů Karol  Dučák jr.
27. 7. 2007 Papežův tajemník varoval před přistěhovalectvím muslimů do Evropy Lukáš  Lhoťan
19. 7. 2007 Vatikán musí být ultrakonzervativní Boris  Cvek