2. 2. 2009
150 milionů na televizi je máloI dvě stě milionů na rozjezd zpravodajské televize, která usiluje o konkurenci "velké trojky" (ČT, Nova, Prima) je málo. To teď zjišťují obchodní partneři i zaměstnanci Mrnkovy televize Z1, ktrým nebyly proplaceny faktury či nedostali výplaty. V uplynulých dvou letech pozorovali všichni mediální odborníci s pobavením optimismus novopečeného ředitele soukromé televize, která chtěla proniknout na náročný trh. Česko není Slovensko a TA3 mohla vyrůst jedině díky neschopnosti Rybníčkova managementu v STV. Doba, kdy 200 milionů stačilo Železnému na nový rozjezd plnoformátové TV Nova, se mezitím změnila. Digitalizace připravila monopol o moc. Kartel televizní reklamy se rozpadl stejně, jako se rozpadl mediální distribuční průmysl a monopol velkých kin. Změnily se návyky diváků. Podomácky kopírované video už není plné šumů. Vypalovací DVD a levná DVD na stáncích způsobily zásadní změnu. Domácí kina se stala běžným vybavením. Televize je dnes všude, kam se podíváš. Reklamní trh se zúžil, zdražil a firmy dnes přemýšlejí v media planningu daleko racionálněji než za časů Železného. TV reklama už není prestiží, ale buď je ekonomickým přínosem pro inzerenta, nebo není ničím. Z1 není jediná, kterou čekají v době nastupující hospodářské krize problémy. |
Síť regionálních televizí RTA byla také nakoupena na úvěr. Zatímco investiční skupina J&T vložila 150 milionů a další miliardy ještě má, Balvínova hudební televize Óčko zavčasu našla partnera v mediální skupině MAFRA, Berka vložil do privátního projektu všechno. Stejně jako Fero Fenič, který ručil i vlastním majetkem. Očekávání zisků mělo co společného s bezproblémovým startem televizní digitalizace v systému DVB-T. Ale velké ryby si nerady vypouštějí svůj rybník, a tak Nova s Primou zablokovaly svými nároky proces na dost dlouho, aby rozptýlili investorský optimismus "těch nových". Na start a úvodní kampaň nové televize je potřeba minimálně miliarda. Na minimálně roční provoz bez větších ekonomických výsledků pak další miliarda. Teprve po pěti letech se úvodní dvě miliardy vrátí i s úroky a televize začne vydělávat. A teprve pak je to nevěsta, určená k sňatku s bohatcem z ciziny. Počáteční investice ve výši 150 milionů korun do Z1 se ukázala jako nedostatečná. Nic není vražednějšího pro jakékoliv podnikání než prohlášení obchodních partnerů, že nedostali zaplaceno za celý kvartál. Zpravodajské televizi vypověděla smlouvu zpravodajská agentura ČTK. Mediafax opravdu není tím podnikem, který by servis ČTK mohl nahradit. Recese, kterou už někteří škarohlídi nazývají největší krizí od třicátých let, do tohoto procesu vstoupila a bublina rychlých očekávání a ambicí praskla. Na mediálním trhu bude zanedlouho minimálně 150 televizních redaktorů bez práce. Vzhledem k tomu, že díky minimálně třetinovému propadu reklamního trhu další novináři odejdou z řady médií tiskových i ze soukromých rádií, zbývající určitě nečeká zvýšení platů a rozjásaný obchodní ředitel. Vstup finanční skupiny PPF do konkurenční J&T je znamením, že nastává zlá doba. "V tomto okamžiku nemáme vyhlédnutý konkrétní akviziční projekt. Bude záležet na příležitostech," řekl zase Bakala, nový majitel mediálního domu Economia, který uvažuje o vstupu do televizního byznysu. Ale je zlá doba a 150 milionů je málo. Možná tak nakonec skoupí Z1 některý z ruských nebo ukrajinských magnátů. 31.1.2009, Štěpán Kotrba: Černý scénář mediálního trhu se začíná naplňovat ZDE |