2. 2. 2009
Recept na krizi nemáme, proto řešíme výuku dějepisuVzpomeňme na poslední sociálně-demokratickou ministryni Petru Buzkovou. Její Sofiina volba zněla: Respektovat ideologické stranické desatero a svěřit díte do státního školského zařízení, nebo využít možností a dát dítě do prestižní školky. Rozhodla se pro druhou možnost a nadále zůstala nejpopulárnějším politikem v této zemi. Zelený Ondřej Liška v pravicové koaliční vládě přichází s nápady, jak uspokojit ideologické křiklouny a chce proměnit výuku opomíjeného předmětu dějepisu. Nechápe, že výuka dějepisu je v programech škol na jednom z posledních míst, pokud jde o dotaci vyučovacích hodin. Chudáci kantoři! Jak mají vměstnat rozsáhlou látku do těch dvou hodin týdně, pokud se dějepis vůbec vyučuje.(Obvykle jen v prvních dvou ročnících středních škol.) Ostatně, mozky dětí obsahují informace podávané českými televizními kanály vykládající nedávnou historii země dle potřeb vítězů posledních voleb. |
A do školství se pletou i nejrůznější iniciativy (od Šimona Pánka po Konfederaci politických vězňů, zcela ignorující zdravý úsudek rodičů, jejichž role v hodnocení posledních desetiletí je pro školáka rozhodující), a bezbranným dětem předkládají subjektivní interpretaci historie. Doufám, že ne způsobem, který si všichni dobře pamatujeme z filmu Pelíšky: Nezapomenutelná zůstává role příslušníka SNB a jeho autentické prožitky z likvidace nepřítele. Rodiče by neměli zůstat lhostejní a jen přihlížet k dění na našich školách. Mají k dispozici vhodný nástroj v podobě Rady školy. V náplni činnosti tohoto samosprávného orgánu je možnost "vyjádřit se k návrhům školních vzdělávacích programů a jejich následnému uskutečňování". Informace o kompetencích rady školy jsou k dispozici na všech školách. Možnosti zapojit se do ovlivňování dění ve školách jsou však v ČR málo využívané. Účelově se srovnává rada školy s kdysi formální SRPŠ (Sdružení rodičů a přátel školy). Polistopadové dítě naší demokracie hyne na úbytě, zejména když je v jeho kompetencích drzá možnost navrhnout odvolání ředitele školy. Ministerstvo, školské úřady preferují nezávislé (!!!) postavení ředitele s jeho výsadami rozdělovat peníze daňových poplatníků učitelům, které Jeho Veličenstvo (J.V.) uzná za nejvíce prospěšné škole, (Víme jak to chodí. Jsou to obvykle nejbližší osobní přátelé pana ředitele/paní ředitelky. A kritéria pro posouzení významu učitele? Nebuďte bláhoví! Pan ředitel je přece hlava pomazaná.) Jak se zabydlela rada školy, tato občanská instituce, v běžném životě? Odpovědí nám může být postup v případě erotického prohřešku učitelky angličtiny ve Znojmě. (V angličtině též ZDE) Paní učitelka to řeší náhlou zdravotní indispozicí. Přijmout závěr a rozhodnout tuto problematickou záležitost odmítá ředitel. Také všechny školské nadřízené orgány, vč. MŠMT. Kdo jiný než rada školy by měla celou kauzu vyřešit ku spokojenosti rodičů, zřizovatele školy, žáků a jejich učitelů? Mají k dispozici konkrétní informace, a především, odpovědnost za fungování školy. V zájmu svých dětí. V knize Josefa Novotného "Rok na kanadské vsi" (Práce, Praha 1980) autor, učitel pražské jazykové školy, nabízí zkušenosti s fungováním jiného školského systému, v němž dokonce i pracovní smlouvu s učitelem uzavírá školní výbor -- naše rada školy . (str. 19) I proto mohl český kantor přijet učit na vyšší střední školu v Losím Údolí, jižně od hranic Aljašky. Jak se dověděl o volném místě? Cituji: "Moje příbuzná z Austrálie mi poslala výstřižek z novin s inzerátem, ve kterém školní okrsek č. 54, Kouřové Ohně, v severozápadní Kanadě hledá učitele v Austrálii. Po několikaměsíční výměně dopisů jsme dospěli k jakési předběžné dohodě, že bych tam eventuálně mohl učit francouzštinu, angličtinu a "několik dalších předmětů". A pro potěchu našim učitelům, aby si porovnali, jak lze formulovat stanovisko školy nebo školské instituce, když vám potvrzuje či nabízí místo na škole.
"Vážený pane,
školní okrsek Kouřové Ohně se rozkládá necelých tři sta kilometrů jižně od hranic Aljašky. Zdejší klima utužuje zdraví, i když rozdíly mezi letními horky a zimními mrazy jsou značné. Teplota tu často klesne až na -50º C, ale poměrně nízká vlhkost činí zdejší trochu drsné počasí snesitelným. Krajina je pokrytá smíšeným lesem a místy i prérií. Také farmy jsou zde smíšené -- pěstuje se tu ječmen a pšenice, skot a brav. Velká jezera jsou rájem rybářů a v lesích se loví medvědi, losi, jeleni a další drobnější zvěř. O ubytování je dobře postaráno. Jsou k dispozici moderní činžovní domy i rodinné domky, všechny s naftovým topením. V okresním městě Modrá Prérie je nemocnice. Vaše působiště bude na vyšší střední škole v Losím Údolí. Budete učit francouzštině angličtině a několika dalším předmětům. Obdržíme-li Váš dopis nebo telegram s kladnou odpovědí, budeme považovat pracovní smlouvu mezi školním výborem Kouřových Ohňů a Vámi za uzavřenou. (str.19, slova školního inspektora) Co myslíte? Jak by školní výbor Kouřových Ohňů řešil sexuální radovánky učitelky angličtiny? |