10. 12. 2008
KAUZAČeské dráhy: Chrenkova řízená péče a jiné bolesti souvisejícíMladá fronta Dnes vydala dne 30. 9. 2008 článek Lenky Petrášové “České dráhy sponzorují Chrenkovi zdravotnictví”. České dráhy a.s. pronajaly pět železničních poliklinik (Ostrava, Olomouc, Česká Třebová, Nymburk a Plzeň) a Železniční nemocnici Italská v Praze. Po “úžasném” výběrovém řízení, které vloni na podzim vzbudilo dosti velkou pozornost médií. Na základě tohoto “výběrka” byla Zdravotnická zařízení Železničního zdravotnictví, odštěpného závodu Českých drah, a.s. pronajata “Dopravnímu zdravotnictví, a.s.”, kde jediným akcionářem je Agel a.s., společnost, jež je v Čechách známá jako ... no, hodně. Klíčové slovo této manažerské tragédie zní: řízená péče. |
Kde je jádro pudla?V materiálu, který dávalo v září 2007 představenstvo Českých drah do zasedání Dozorčí rady ČD se žádostí o souhlas s vypsáním výběrového řízení na pronájem Železničního zdravotnictví stojí – teď budu citovat ne doslovně, ale věcně správně: “...Železniční zdravotnictví o.z ČD a.s. hospodařilo do zhruba prvního čtvrtletí 2006 s konsolidovaným výsledkem, potom se situace začala zhoršovat a nyní je v podstatě neudržitelná....” 7. 3. 2006, Štěpán Kotrba: České dráhy: Psycholog Matoušek a psychologie Pendolina ZDE Materiál předkládal tehdejší generální ředitel Českých drah Josef Bazala a zpracoval jeho tehdejší náměstek pro dopravní cestu, Petr David, rozený Šoukal. Tím je řečeno vše. 29. 1. 2007, Naděžda Vodsloň Chorkovská: České dráhy: Psycholog Matoušek a psychologie železničního zdravotnictví ZDE Kousal, Bazala, David a KapounDo úseku tohoto náměstka pro dopravní cestu totiž (naprosto nesystémově) bylo železniční zdravotnictví přeřazeno ze své systémové pozice v úseku personálním, (kam vždy logicky patřilo), když po dubnu 2005 v pozici generálního ředitele ČD a.s. vystřídal Petra Kousala jeho dosavadní první náměstek Josef Bazala. Ten si za pomoci tehdejšího místopředsedy hospodářského výboru sněmovny Parlamentu ČR, sociálního demokrata (stále ještě) Miroslava Kapouna, přivedl jako člena do představenstva ČD a.s. a jako svého náměstka pro dopravní cestu, zmíněného Petra Davida. Krátce a stručně: prodanej či koupenej?Je pravda, že v září 2008 byla situace v Železničním zdravotnictví špatná. Od prvního čtvrtletí 2008 (po odvolání ředitelky ŽP Plzeň, ředitelky ŽZ a ředitele ŽP Olomouc), situace v železničním zdravotnictví vypadala tak, že pod řízením náměstka Davida jakoby začala cílená destrukce železničního zdravotnictví, která vyústila k tomu, že situace se stala – dle zmíněného materiálu do DR – neudržitelnou. Podle Davida ji mohl zachránit jen pronájem. Tak říkajíc, pan náměstek David na sebe “napráskal”, že je naprosto neschopný manažer. A je to přímo zaznamenáno pod číslem jednacím. A to jako „ Materiál č.j. 1824/2007 – KNDC pro jednání Představenstva ČD a.s. dne 22.8.2008“, a ten šel – formulačně nezměněn – do Dozorčí rady. Jak bylo výběrové řízení vypsáno a jeho průběh – to jsou skutečnosti notoricky známé z médií. Doprovodné pikantnosti netřeba uvádět – zatímTřetí dodatek smlouvy, kdy České dráhy přislibují Chrenkovu Dopravnímu zdravotnictví a.s., 41 milionů korun, připravoval ještě pro současného generálního ředitele ČD Petra Žaludu právě dosavadní náměstek David (quo sque tandem – ne Catilina – ale jak ještě dlouho Davide?), nikoliv současný personální náměstek generála ČD Milan Ruttner (ten k tomuto dodatku přišel zřejmě jak slepý k houslím), do jehož působnosti opět – naprosto systémově – patří závodní preventivní péče a péče o zdravotní způsobilost zaměstnanců Českých drah. Dovedu pochopit, že pro generála Žaludu byla a je tato smlouva z hlediska sumy detailní záležitost. Jsou věci, které na ČD také dostal jako neblahé dědictví a které pálí podstatně víc. Ale když mi někdo tak říkajíc podstrčí smlouvu na 41 milionů, které by nebyly třeba, nebýt dřívějších soustavných manažerských Davidových selhání, co mi podstrčí příště? Anebo to nebyla selhání? 30. 9. 2008, MfD, Lenka Petrášová: České dráhy sponzorují Chrenkovi zdravotnictví ZDE PřemýšlejmePod úsek náměstka pro dopravní cestu patřila jak správa a údržba dopravní cesty, tak správa majetku, tak i stavební investice na majetku Českých drah, tak i správa a řízení železničního zdravotnictví. Všechno šlo směrem dolů. Bylo to opravdu selhání? Rekapitulujme: MajetekJen zaměstnanci ČD a.s. ví co, za kolik, komu a za jakých podmínek se prodalo. Například velká ubytovna na Chodově, kde bydlí desítky zaměstnanců ČD dojíždějících do Prahy, nebo kde vlakové čety mezi turnusy odpočívají. Tu koupila firma B.H.S. Bohemia, z konglomerátu firem Xena a spol., věrných to dodavatelů stejnokrojů a různých předražených reklamních předmětů do centrálního skladu ČD na Žižkově, druhdy též pod vedením náměstka Davida, ať byl v jakýchkoliv funkcích. Připomeňme, že veškerá dokumentace v uvedeném centrálním skladu lehla popelem za dosud nevyjasněných okolností. Náhoda? Nebo třeba ubytovna ČD v Plzni, která je přímo spojená s Železniční poliklinikou Plzeň byla prodána firmě, která tam ubytovává zahraniční dělníky – letos výskyt otevřené tuberkulózy. A železničáři v Plzni nemají kde být... !! Rekapitulujme: Železniční zdravotnictvíV roce 2006 nesystémová dotace, jak to eufemisticky nazvala Lenka Petrášová (do ŽN Praha), nikoliv však 25 milionů Kč, ale 42 milionů Kč. Nikoliv do výrobních prostředků – např. neustále rozbitý (bilančně dávno odepsaný) skiaskopickoskiagrafický komplex – velký rentgen, atp. Ale do stavebních investic a do zařízení ordinací... Hospodárnost? Jak pro koho.Projekt na opravu ploché střechy nemocnice v řádu několika desítek čtverečních metrů a v zásadě s jedním příčným řezem – vyfakturována cena 100 000,- Kč. Takový projekt mají jako cvičení studenti druhého ročníku stavební průmyslovky. Z toho můžeme odvinout hospodárnost investic pro České dráhy pod taktovkou pana Davida. Proto pronájem. Přičemž David se nikdy nezajímal o to, že Železniční zdravotnictví v majetku ČD, tedy státu, mohlo do roku 2013 získat ze strukturálních fondů EU minimálně ca 700 milionů Kč. Investuje nájemce, Dopravní zdravotnictví a.s., člen skupiny Agel, tolik? Tento nezájem pana náměstka – byla to neschopnost, nebo záměr? Otázek je “něúrekom”. Jak “úspěšně” jsou Dopravním zdravotnictvím a.s. řízena Zdravotnická zařízení Železničního zdravotnictví od 1.ledna 2008, kdy vešel v platnost nájemní vztah podle smlouvy z 18.12.2008 o pronájmu části podniku mezi ČD a.s. a Dopravním zdravotnictvím a.s. ? Jen pro ilustraci – od začátku roku po převzetí Zdravotnických zařízení Železničního zdravotnictví Agelem (jediný akcionář Dopravního zdravotnictví a s.) odešlo 30 zdravotníků, z toho je 21 lékařů, 1 biochemik-inženýr, 1 hygienik, 2 lékárníci, 2 všeobecné sestry a 3 rentgenové laborantky. Mimo jiné, za deset měsíců se ve vedení Dopravního zdravotnictví vystřídalo nejméně pět manažerů. Projekt připravoval Dr. Šubrt, bývalý ředitel nemocnice Homolka, jak známo z médií, v trestním stíhání pro neobjasněné finanční operace. Jeden manažer na maximálně dva měsíce, netřeba dalšího komentáře. Zřejmě skvěle ošetřeno i ze strany Českých drah. „Špičkovým“ manažerem Petrem Davidem, rozeným Šoukalem. Jistě by stála za forenzní přezkum i základní smlouva o pronájmu části podniku z 18.12.2007 ? Zdalipak není v rozporu s dobrými mravy ? A je-li, je to na základě skvělých manažerských schopností pana Davida, nebo byl - jak se mezi lidma říká – prodanej či koupenej? Rekapitulujme: Správa a údržba dopravní cestyTo byl od dubna 2005 pod náměstkem Davidem malér největší. Zaplať bůh za novelu zákona 77/2002 Sb. o transformaci Českých drah a.s. z letošního roku, na jehož základě tato činnost přešla z působnosti tohoto člověka pod Správu železniční dopravní cesty,s.o.. Vzpomeneme-li jen namátkou, tak jak mi paměť slouží:
Jedna z nejsmutnějších událostí je nehoda v Moravanech, kde zahynul strojvůdce. Protože tato nehoda a její příčiny nejsou ještě zcela objasněny, můžu jen konstatovat, že zde část opět jde za úsekem, řízeným náměstkem Davidem. Jak říká jeden nejmenovaný člen Dozorčí rady ČD, skoro za každým průšvihem na Českých drahách v posledních letech vypadne jako kostlivec ze skříně náměstek David. Cožpak o to, kdyby to stálo jen peníze. Tento Davidův “turecký” management stojí peníze nás všechny. Konec konců, ne nadarmo sám sebe nazývá krizovým manažerem. Skutečně, všude, kde působí, krize zřejmě zákonitě vznikla a jistě vznikne... Ale podíváme–li se na to, že letos na trati zahynulo již pět strojvedoucích, podíváme-li se na to, že destrukcí Železničního zdravotnictví nejen poškozujeme lidské osudy, ale dáváme v sázku i schopnost zajistit potřebnou zdravotní způsobilost zaměstnanců na železnici, není to už ani truchlohra. Je to trestuhodné. Taková manažerská činnost (to se totiž nedá označit za práci) to není vedení, to je pokleslost. Světýlkem na konci (doslova asi tunelu) je pro mě zpráva, že švýcarská prokuratura zmapovala toky peněz v kauze Mostecká uhelná a že padla obvinění. A byla zmrazena konta. “Švýcarská spojka” se MUSce zadřela, možná že “Londýnská spojka” a jiné “..spojky” vybraným výtečníkům z ČD taky už dlouho nevydrží. 5. 3. 2003, Štěpán Kotrba: Trabant s karoserií Ferrari aneb kontinuita privatizování v Čechách ZDE 24. 11. 2003, Štěpán Kotrba: Prázdná skořápka, čekající na české uhlí? ZDE 27. 11. 2003, Ivan Feranec: Nesnesitelná lehkost informování: ČTK a Appian ZDE
12. 12. 2003, Štěpán Kotrba: Pandořina skříňka plná hnědého uhlí a miliard ZDE
Rekapitulujme: budoucnostTři dny jsem článek nechala v šuplíku. Nakonec jsem si řekla, toho hocha dožene vlastní „historie“. Jak se to vezme. Pan David byl, nemýlím-li se, v úterý 21. 10. 2008 odvolán představenstvem z funkce náměstka pro správu majetku ČD. Na listopadové dozorčí radě ve čtvrtek 13. 11. 2008 byl odvolán konečně i z funkce člena představenstva ČD, a.s. Dalo by se s úlevou říci – konečně. Dalo by se. Kdyby se nevynořil jako čertík Bertík z krabičky v Traťové strojní stanici a.s., takto dceřinné společnosti ČD a.s., se sídlem v Hradci Králové. A to jako generální ředitel a předseda představenstva s platností od 1. 1. 2009. Ach jo. A to ta akciová společnost Traťová strojní stanice doteď tak dobře prosperovala. |