3. 4. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 4. 2008

Bohdan Sláma: "Buďme na sebe hodní, nic jiného nemáme"

Bohdan Sláma, Venkovský učitel (2007)

Slámův třetí celovečerní film je vlastně o tomtéž jako jeho filmy předchozí. Lze to říci diplomatičtěji: projevuje výrazné rysy Slámova charakteristického stylu. Těmi jsou: určitý politický pamfletismus - Sláma má velmi konkrétní, energické názory na společnost a mezilidské soužití a filmem nám nepokrytě sděluje, jak očekává (či doporučuje), že bychom se měli chovat -- jeho "vzdělávací" postoje obsahují -- jako vždy -- určitou jemnou míru sentimentality.

Stejně jako v obou svých předchozích celovečerních filmech je Sláma fascinován chudobou a obyčejností českých lidí, především na venkově. Stejně jako v jeho předchozích dvou celovečerních filmech Divoké včely a Štěstí se například i ve Venkovském učiteli objevuje motiv neexistence koupelny s tekoucí teplou a studenou vodou. (Stejně jako v Divokých včelách, i ve Venkovském učiteli nosí postava kyblíky s teplou vodou do místnosti, aby se někdo mohl umýt; ve Štěstí hlavní hrdina koupelnu jako gesto vzdoru proti nepřízni okolností buduje -- neexistence moderní koupelny jako by byl, v důsledku svého opakování, typický slámovský motiv, neformální metafora omezenosti lidské existence...)

I tento nejnovější Slámův film je výpověď o nekonečném boji lidských protagonistů proti entropii. "Vzdělávací" vyznění filmu spočívá v tom, že nás Sláma energicky přesvědčuje, že je lidským údělem a povinnosti proti nepříznivým okolnostem, které se neustále zhoršují, často kvůli náhodnému činu s nepředvídatelnými následky, bojovat -- a nejúčinněji to dokážeme, když se za všech okolností dokážeme vůči svým bližním chovat jako lidi -- to znamená s velkou mírou lásky a tolerance.

Tohle všechno bylo v jisté míře přítomné i v předchozích Slámových filmech, jenže ve Venkovském učiteli je to sdělováno prostřednictvím zatím nejvyzrálejšího narativu. Divoké včely byly v podstatě jen sérií statických, atmosferických "živých obrazů", polodokumentárního ohledávání toho, jak lidé žijí ve vesnici kdesi na severovýchodní Moravě v podmínkách skoro naprosté ubohosti. Štěstí přidalo kontrast mezi chudou, omezenou existencí lidí, kteří zůstávají lidští a nechtějí se zaprodat, a "mladými perspektivními podnikateli", kteří tím, že se zaprodají "mamonu" svou lidskost ztrácejí. Ve filmu Štěstí to Sláma sděloval už dobře vyvinutým příběhem.

Ve Venkovském učiteli je narativ ještě propracovanější a zralejší. Je systematicky budován na momentu překvapení. Postavy jednají na základě určité konkrétní motivace, která však po jistou dobu není divákovi zpřístupněna. Když se doví, proč se dané skutečnosti udály, je to překvapivé. Narativ programově funguje touto metodou. Recenzentovi to ztěžuje práci, protože vám nemohu prozradit, o co ve filmu jde a k jakým náhlým zvratům v příběhu dochází, neboť bych vám ten film zkazil.

Jde však -- jako u Slámy vždycky -- o mezilidské vztahy a o jejich kultivaci. "Každý někoho potřebuje" -- praví reklamní slogan k tomuto filmu a snímek je ilustrací této skutečnosti. Zároveň varováním a naléháním, abychom, stůj co stůj, navzdory chybám a ranám, které svou slabostí svým blízkým způsobíme, šířili vždycky vřelost a lásku.

Hlavní postava filmu, asi třicetiletý učitel Petr, odejde z důvodů, které se vyjeví až později, učit z pražské střední školy na základní školu na vesnici. Určitou kritikou Slámova filmu by mohlo být, že hlavní postavu zase hraje Pavel Liška (i když, vím, je to jeden z nejlepších současných českých herců) a zase představuje v podstatě tentýž charakter jako v předchozích Slámových filmech, především ve Štěstí - vlastně je to postava, kterou poprvé zobrazil v hlavní roli v Gedeonově snímku Návrat idiota. Je to jemný, citlivý, nevýrazný mladý muž, který je zosobněním dobra. Když se děje něco nekalého, snaží se proti tomu zasáhnout, ale nemá dostatečnou průraznost a většinou nevítězí. Ve Venkovském učiteli má tato liškovsko-gedeonovsko-slámovská postava ovšem dobré důvody, proč se chová právě tímto způsobem.

Na venkově se učitel Petr (Pavel Liška) sblíží se stárnoucí vesnickou chovatelkou krav Marií, hraje ji Zuzana Bydžovská. Je to -- opět typicky -- žena bez manžela. Ten ji a syna terorizoval a pak, k úlevě obou, zahynul v opilosti při autonehodě. Znovu, jako v mnoha nedávných a současných českých filmech, se tu objevuje motiv nedostatečných mužů a marného ženského hledání úspěšného partnera. Frustrovaný a s hlubokým pocitem méněcennosti je i Mariin dospívající syn, jemuž "venkovský učitel" pomůže svou méněcennost do jisté míry překonat a udělat úspěšně maturitu. Všechno jako by spělo ke zdárnému vyústění, pak ale udělá učitel Petr neočekávaně něco strašného -- ve chvilkové slabosti podlehne svým pudům -- a skoro všechno se zhroutí. Je zapotřebí intenzivního úsilí, aby se situace napravila.

Jak jsem uvedl v úvodu, Venkovský učitel je znovu, v podstatě, politický -- či společenský -- pamflet. Sláma asi svým filmem nezkoumá skutečnost. Má o ní apriorně určité představy, které pociťuje velmi silně, a svůj příběh konstruuje tak, aby nás o svých názorech přesvědčil a dal nám najevo, co je podle jeho filozofie v životě nejdůležitější a jak se máme chovat. Mně tato aprioristická tendence v Slámově filmu nevadí -- zvlášť, pokud dochází k ilustraci Slámových aprioristických myšlenek zralým, propracovaným, složitým a promyšleným příběhem. Zdá se mi, že je toto dobrý film, udrží vás v pozornosti a v napětí a přiměje vás k zamyšlení -- už tím, že jsou jeho motivy navzájem prokomponovány tak složitě, že vás to přímo nutí se nad strukturou a posláním tohoto filmu zamyslet.

                 
Obsah vydání       3. 4. 2008
3. 4. 2008 Finanční krize Západu a svět
3. 4. 2008 Immanuel Wallerstein: "Wall Street je opravdu založen na chamtivosti" Immanuel  Wallerstein
3. 4. 2008 Balistická hloupost Jiřího Paroubka Štěpán  Kotrba
3. 4. 2008 Ponižující slouhovství české vlády
3. 4. 2008 Šikovná šaškárna šarmantního šlechtice aneb Nilnisi rectum Štěpán  Kotrba
3. 4. 2008 Firma propuštěného radarového lobbisty Klvani sponzoruje filmový festival Febiofest Štěpán  Kotrba
3. 4. 2008 Na jedné lodi: ateistická interpretace mýtu o babylónské věži František  Marčík
3. 4. 2008 Parlament: zahraničním výborem otřásalo Kosovo Andrea  Cerqueirová
3. 4. 2008 Audit? Nejen s křížkem po funuse! Miloš  Dokulil
3. 4. 2008 Bohdan Sláma: "Buďme na sebe hodní, nic jiného nemáme" Jan  Čulík
3. 4. 2008 Když vidím ty stále zacpanější pražské ulice, plné dusivého smradu Jan  Čulík
3. 4. 2008 Rozvojové země drasticky omezují vývoz potravin
3. 4. 2008 Michael  Marčák
3. 4. 2008 ■ ■ ■ Hana  Tomšů
3. 4. 2008 Vládě se nelíbí svěrací kazajky Ivan  David
3. 4. 2008 Proč omezovat omezující prostředky ve zdravotnictví a proč Britské listy dávají prostor pro vytváření virtuální reality? David  Zahumenský
3. 4. 2008 Ještě lebku a zkřížené hnáty Boris  Valníček
3. 4. 2008 Brácha velkýho bráchy už tu je
3. 4. 2008 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 31. března 2008
3. 4. 2008 Islámský přístup ke světu je civilizačně katastrofální
3. 4. 2008 Kde to autor sebral?
3. 4. 2008 Isaac Newton Boha potřeboval
2. 4. 2008 Politické školení mužstva a pánbu v troubě Karel  Dolejší
2. 4. 2008 Klvaňa: Jaký pán, takový kmán Jan  Neoral
1. 4. 2008 Bývali Čechové... Egon T. Lánský
2. 4. 2008 Britské listy by měly vědět, na co mají Martin  Škabraha
2. 4. 2008 Chovejte se jako vláda suverénního státu
2. 4. 2008 Hromadná sebevražda novinářské individuality Ivo  Šebestík
21. 3. 2008 Hospodaření OSBL za únor 2008

Český film RSS 2.0      Historie >
3. 4. 2008 Bohdan Sláma: "Buďme na sebe hodní, nic jiného nemáme" Jan  Čulík
18. 3. 2008 O rodičích a dětech: Dobrý film, ale zase o tomtéž Jan  Čulík
26. 2. 2008 Mučení jako důkaz, aneb Jiří Křižan byl věštec Boris  Cvek, Jan Čulík
23. 2. 2008 How to resist death Jan  Čulík
22. 2. 2008 Czech Cinematography 1989 - 2007   
11. 2. 2008 Britské listy ukazují, že tudy cesta nevede   
19. 1. 2008 Čtěte "disidentskou" knihu Jana Čulíka o současném českém filmu Jan  Čulík
30. 11. 2007 Jací jsme   
2. 11. 2007 Po Gymplu Tomáš  Koloc
1. 10. 2007 Kinoteátr Pavel  Kopecký
1. 10. 2007 Okradl mě Medvídek Tomáš  Koloc
26. 7. 2007 České plagiáty Jan  Lipšanský
26. 7. 2007 Bukowski a Zelenka   
7. 7. 2007 Od filmů k rakům Jan  Čulík