2. 11. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 11. 2007

Po Gymplu

Nezastírám, že od chvíle, kdy jsem viděl film Tomáše Vorla Kamenný most, jsem si jeho dílo zamiloval. Teprve po tomto zážitku jsem se dostal ke klasickým filmům přelomu 80. a 90. let, k Pražské pětce a Kouři. K filmům, které mě nadchly svou chutí, již bych nazval čistou sarkastičností stálého čistého mládí a jejichž vody se protékají s poetikou divadla Sklep. Pak přišla Cesta z města a Skřítek, dva filmy, které na sebe volně navazují, přičemž Skřítek využívá mimickou formu i námět Směru Karlštejn, jedné z "povídek" Pražské pětky.

Teprve, když píši tahle slova, si vlastně uvědomuji, že Vorlovy filmy byly s mým životem vždy synchronní v onom vzoru, že jsem krátce po jejich zhlédnutí prožil část jejich poselství. Krátce po uvedení Kamenného mostu jsem odešel z domova na ulici, s Cestou z města mám spojen svůj přechod od farmaceutických léčiv k přírodním látkám a odchod na ekologickou farmu, a krátce poté, co jsem viděl Skřítka, jsem potkal pár těch, jejichž oči hledí do světa, který je mnohem osídlenější než svět očí většiny z nás.

Gympl je silný film. Dají se mu snad vyčíst dlouhé obrazy typu úvodní scény ve sborovně, které jsou na samém pomezí stylizované sklepácké poetiky a neumělosti. Ty jsou však střídány svižnými sprejerskými techno-klipy, které duši dýchající v rytmu dovádějí až k extázi. Sklepáckým dovedením některých karikatur a jejich vlastností až ad absurdum (cholerik češtinář Jiřího Schmitzera). A navíc: kdo zná zážitky vypjaté krásy a strachu, které se vyznačují abreaktivním vnímáním, během něhož se "vypne" rozumový komentář mysli a zůstávají čisté city, pozná ve stroboskopických obrazech Jíchovy kamery své občasné vize. Na tom všem by ale nebylo nic zvláštního. Podobné fenomény jsem kritizoval a chválil i v dílech Jana Hřebejka. Mezi jeho posledními filmy a Vorlovým sevřeným dílem je však takový rozdíl -- přejmu-li biblické podobenství, které mi připadá nejpříznačnější -- jako mezi solí, která ztratila chuť a solí země.

Vorlovo dílo, v tomto případě Gympl, který mě nezklamal a jako barevný korálek přesně zapadl do ornamentu, má totiž poslání a smysl. Stejně jako všechny Vorlovy filmy není Gympl "společensko-kritický", či "reflektující". Jen nasál vůni doby a z její látky po svém způsobu vytvořil uměleckou zprávu. (Neboť dobrá báseň má v sobě víc skutečnosti, než cinema vérité kašírovaného "reality show".) Není ani POUZE o školství, ani POUZE o sprejerství, ani POUZE o dospívání, i když to poslední je režisérovým dosavadním leitmotivem, který se nemůže neodrazit v tvorbě. Gympl je o době, v níž jsou infantilnější než dospívající jejich vzory, rodiče a učitelé (viz. Tajnosti), kteří se na samém konci jednoho paradigmatu předhánějí v tom, jak jim předávají veškeré nesebevědomí, nelásku a sebenenávist desítek generací, které byly před nimi. Což je situace, na kterou se nedá reagovat jinak než vylézt na komín nad tím vším nebo vlak mezi tím vším a malovat ať to stojí, co to stojí (hlavní dvojice sprejerů Petr a Michal), zhulit se (Zhulenec) - anebo -- jak je naznačeno v postavách studentky Pavly a především třídního Toma -- hledat a přes všechny své nedokonalosti v sobě nakonec rozdmýchat jiskřičku nikoli úniku, ale záchrany a skutečného řešení. Jiskřičku, která říká: "Ale vždyť přece..."

I když chápu katarzi, kterou nejeden rodič či pedagog, hledající řešení vlastní křivé huby ve snížení hranice trestní odpovědnosti, prožije během 105 minut nastaveného zrcadla, trochu smutně a zároveň s očima otevřenýma světu se obracím k Tomáši Vorlovi, který mě vždy předchází v mých zkušenostech: zmíněný tón naděje by dle mého ve filmu mohl zaznít trochu víc. Víc nahlas.

Dnes už i v lavicích Gymplů sedí takoví, kterým se říká indigoví. Co jsou trochu jako Pavla. Jsou pro ně dokonce už i zvláštní gymply, kde učí takoví profesoři jako Tom. Ano, je to on, mezitím dospěl, ale kluka v sobě nezabil.

O tom, myslím, bude příští film Tomáše Vorla, který čeká na nás všechny.

O dospělosti.

A mě, teď po Gymplu, dozajista čeká utkat se se školstvím a s dospíváním, které je jako cukr a jako řemen :-)

                 
Obsah vydání       2. 11. 2007
4. 11. 2007 Prezident Mušaraf vyhlásil výjimečný stav
3. 11. 2007 Je Jiří Lábus nenapravitelným kolaborantem? Petr  Nachtmann
4. 11. 2007 Ano, nechávám na sobě dříví štípat Vladimír  Mikuša
3. 11. 2007 Poučení z Čunkova vývoje ve straně a společnosti Štěpán  Kotrba
4. 11. 2007 Nejsem přívrženec konspiračních teorií Petr  Wagner
4. 11. 2007 Nebudu už číst Britské listy s takovým zájmem jako dříve
3. 11. 2007 Martin Luther, obcování a očistec Zdeněk  Bárta
3. 11. 2007 O zdražování a reformách
4. 11. 2007 Upřímnost normalizačních kádrů
4. 11. 2007 Jak to bylo "opravdu" s Plastic People
4. 11. 2007 Plastic People "patří ke kvalitní kultuře"
4. 11. 2007 Svědectví pana Lachouta "není pravdivé"
2. 11. 2007 Nemám jasno v kauze Čunek Jindřich  Kalous
2. 11. 2007 Češi jsou rádi, když za ně tahá kaštany z ohně někdo jiný
2. 11. 2007 Rada ČT bude prověřovat nejen reportáž o Čunkovi, ale práci celé redakce publicistiky Štěpán  Kotrba
2. 11. 2007 Předseda Syndikátu novinářů neví, která bije
2. 11. 2007 Abychom nezapomněli na smrt Boris  Cvek
3. 11. 2007 Radar: Rusové nebudou v Brdech, tvrdí vysoký úředník českého ministerstva zahraničí
2. 11. 2007 O Paroubkově osudu nejspíše rozhodne prezidentská volba Štěpán  Kotrba
2. 11. 2007 Zákon je zákon, ale... Boris  Cvek
2. 11. 2007 Unijní smlouva ve čtvrtce másla Karel  Košťál
1. 11. 2007 Inflace podpisů angažovaných petentů Štěpán  Kotrba
3. 11. 2007 Startér - soutěž začínajících kapel vyhlašuje druhý ročník
2. 11. 2007 Čtvrtá etapa čunkiády Stanislav A. Hošek
2. 11. 2007 Všem otrokům, kteří se cítí svobodní Ladislav  Žák
2. 11. 2007 Lidé nejsou bezmocní, jsou odevzdaní
2. 11. 2007 Je mi z vás úplně špatně
2. 11. 2007 Co znamená schopnost ČT potopit Čunka
2. 11. 2007 Manipulace?
2. 11. 2007 Když jsou pravidla špatná, je nutno je změnit, ne je porušovat
1. 11. 2007 Čunek: Špinavostí se dostal k moci, špinavost ho od moci zase dostane
2. 11. 2007 Za určitých okolností je porušování zákonů nutné
2. 11. 2007 Proti politikovi se v ČR nikdy nepovede spravedlivý proces
2. 11. 2007 V ČR fungují jen Parkinsonovy zákony
1. 11. 2007 Spravedlivý proces
2. 11. 2007 Čunek odstoupil pozdě Pavel  Kováčik
2. 11. 2007 ČSSD chce posílit transparentnost neziskového sektoru
2. 11. 2007 Bém, beton a blob Tomáš  Samek
1. 11. 2007 Lze tvar návrhu nové Národní knihovny alias "Chobotnice" určit alespoň trochu přesněji než jen slovy ? Jiří  Nezval
2. 11. 2007 Londýnská policie shledána vinnou ze zabití Brazilce
2. 11. 2007 Neděle Ivan  Blatný
2. 11. 2007 Po Gymplu Tomáš  Koloc
2. 11. 2007 Divokým Kurdistánem a dál na východ Daniel  Veselý
2. 11. 2007 Roztomilý pán aneb pojednání o rodině a státu Anna  Čurdová
2. 11. 2007 Ochrana životního prostředí v praxi, aneb Opatření proti nečistotě vzduchu Uwe  Ladwig
1. 11. 2007 Škoda, že do BL (skoro vůbec) nepíší chytří pravičáci Stanislav A. Hošek
1. 11. 2007 Čunek může být čuně, ale čuňaty se nesmí stát novináři Štěpán  Kotrba
1. 11. 2007 Sarkozy v přední linii v boji za "Zvyšování Životní Úrovně Pracujících"
20. 10. 2007 Hospodaření OSBL za září 2007

Český film RSS 2.0      Historie >
2. 11. 2007 Po Gymplu Tomáš  Koloc
1. 10. 2007 Kinoteátr Pavel  Kopecký
1. 10. 2007 Okradl mě Medvídek Tomáš  Koloc
26. 7. 2007 České plagiáty Jan  Lipšanský
26. 7. 2007 Bukowski a Zelenka   
7. 7. 2007 Od filmů k rakům Jan  Čulík
6. 7. 2007 Skutečnou moudrost stačí šeptat Ema  Čulík
6. 7. 2007 Pleasant Moments is very unpleasant Ema  Čulík
6. 7. 2007 Groteska, která mírně pobaví, prozření však nepřináší Jan  Čulík
5. 7. 2007 Poněkud vzdělávací "thriller" Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
2. 7. 2007 Je nesprávné pomíjet Menzelův láskyplný pohled   
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík