2. 11. 2007
Po GympluNezastírám, že od chvíle, kdy jsem viděl film Tomáše Vorla Kamenný most, jsem si jeho dílo zamiloval. Teprve po tomto zážitku jsem se dostal ke klasickým filmům přelomu 80. a 90. let, k Pražské pětce a Kouři. K filmům, které mě nadchly svou chutí, již bych nazval čistou sarkastičností stálého čistého mládí a jejichž vody se protékají s poetikou divadla Sklep. Pak přišla Cesta z města a Skřítek, dva filmy, které na sebe volně navazují, přičemž Skřítek využívá mimickou formu i námět Směru Karlštejn, jedné z "povídek" Pražské pětky. Teprve, když píši tahle slova, si vlastně uvědomuji, že Vorlovy filmy byly s mým životem vždy synchronní v onom vzoru, že jsem krátce po jejich zhlédnutí prožil část jejich poselství. Krátce po uvedení Kamenného mostu jsem odešel z domova na ulici, s Cestou z města mám spojen svůj přechod od farmaceutických léčiv k přírodním látkám a odchod na ekologickou farmu, a krátce poté, co jsem viděl Skřítka, jsem potkal pár těch, jejichž oči hledí do světa, který je mnohem osídlenější než svět očí většiny z nás. |
Gympl je silný film. Dají se mu snad vyčíst dlouhé obrazy typu úvodní scény ve sborovně, které jsou na samém pomezí stylizované sklepácké poetiky a neumělosti. Ty jsou však střídány svižnými sprejerskými techno-klipy, které duši dýchající v rytmu dovádějí až k extázi. Sklepáckým dovedením některých karikatur a jejich vlastností až ad absurdum (cholerik češtinář Jiřího Schmitzera). A navíc: kdo zná zážitky vypjaté krásy a strachu, které se vyznačují abreaktivním vnímáním, během něhož se "vypne" rozumový komentář mysli a zůstávají čisté city, pozná ve stroboskopických obrazech Jíchovy kamery své občasné vize. Na tom všem by ale nebylo nic zvláštního. Podobné fenomény jsem kritizoval a chválil i v dílech Jana Hřebejka. Mezi jeho posledními filmy a Vorlovým sevřeným dílem je však takový rozdíl -- přejmu-li biblické podobenství, které mi připadá nejpříznačnější -- jako mezi solí, která ztratila chuť a solí země. Vorlovo dílo, v tomto případě Gympl, který mě nezklamal a jako barevný korálek přesně zapadl do ornamentu, má totiž poslání a smysl. Stejně jako všechny Vorlovy filmy není Gympl "společensko-kritický", či "reflektující". Jen nasál vůni doby a z její látky po svém způsobu vytvořil uměleckou zprávu. (Neboť dobrá báseň má v sobě víc skutečnosti, než cinema vérité kašírovaného "reality show".) Není ani POUZE o školství, ani POUZE o sprejerství, ani POUZE o dospívání, i když to poslední je režisérovým dosavadním leitmotivem, který se nemůže neodrazit v tvorbě. Gympl je o době, v níž jsou infantilnější než dospívající jejich vzory, rodiče a učitelé (viz. Tajnosti), kteří se na samém konci jednoho paradigmatu předhánějí v tom, jak jim předávají veškeré nesebevědomí, nelásku a sebenenávist desítek generací, které byly před nimi. Což je situace, na kterou se nedá reagovat jinak než vylézt na komín nad tím vším nebo vlak mezi tím vším a malovat ať to stojí, co to stojí (hlavní dvojice sprejerů Petr a Michal), zhulit se (Zhulenec) - anebo -- jak je naznačeno v postavách studentky Pavly a především třídního Toma -- hledat a přes všechny své nedokonalosti v sobě nakonec rozdmýchat jiskřičku nikoli úniku, ale záchrany a skutečného řešení. Jiskřičku, která říká: "Ale vždyť přece..." I když chápu katarzi, kterou nejeden rodič či pedagog, hledající řešení vlastní křivé huby ve snížení hranice trestní odpovědnosti, prožije během 105 minut nastaveného zrcadla, trochu smutně a zároveň s očima otevřenýma světu se obracím k Tomáši Vorlovi, který mě vždy předchází v mých zkušenostech: zmíněný tón naděje by dle mého ve filmu mohl zaznít trochu víc. Víc nahlas. Dnes už i v lavicích Gymplů sedí takoví, kterým se říká indigoví. Co jsou trochu jako Pavla. Jsou pro ně dokonce už i zvláštní gymply, kde učí takoví profesoři jako Tom. Ano, je to on, mezitím dospěl, ale kluka v sobě nezabil. O tom, myslím, bude příští film Tomáše Vorla, který čeká na nás všechny. O dospělosti. A mě, teď po Gymplu, dozajista čeká utkat se se školstvím a s dospíváním, které je jako cukr a jako řemen :-) |
Český film | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
2. 11. 2007 | Po Gymplu | Tomáš Koloc | |
1. 10. 2007 | Kinoteátr | Pavel Kopecký | |
1. 10. 2007 | Okradl mě Medvídek | Tomáš Koloc | |
26. 7. 2007 | České plagiáty | Jan Lipšanský | |
26. 7. 2007 | Bukowski a Zelenka | ||
7. 7. 2007 | Od filmů k rakům | Jan Čulík | |
6. 7. 2007 | Skutečnou moudrost stačí šeptat | Ema Čulík | |
6. 7. 2007 | Pleasant Moments is very unpleasant | Ema Čulík | |
6. 7. 2007 | Groteska, která mírně pobaví, prozření však nepřináší | Jan Čulík | |
5. 7. 2007 | Poněkud vzdělávací "thriller" | Jan Čulík | |
4. 7. 2007 | Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí | Jan Čulík | |
3. 7. 2007 | ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller | Jan Čulík | |
3. 7. 2007 | O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě | Jan Čulík | |
2. 7. 2007 | Je nesprávné pomíjet Menzelův láskyplný pohled | ||
1. 7. 2007 | Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete | Jan Čulík |