| Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar, jaká síla nás poutá k stále více se propadající americké ekonomice a americké kultuře plné násilí a fastfoodů. Oba kandidáti by to měli udělat s noblesou - nejlépe při nějaké státní večeři. Servírovat BigMac s CocaColou a přemýšlet. Třeba i společně. Pozvat si k tomu Arnolda na návštěvu. Třeba jenom v bedně.
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar, proč se bráníme integraci do Evropy, ze které stejně neunikneme, a uzavíráme spojenectví se zeměmi, pro které jsme pouze jakýmsi okresním městem kdesi v nějaké provincii na dálném východě. Vysvětlení postojů k Evropě s její složitou křižovatkou civilizačních východisek je vysvětlení kořenů mnohdy starších než chrám svatého Víta či Ďáblova bible a její osud. 
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar, zda veřejné statky a veřejné služby jsou součástí jejich vidění společnosti, v jejímž čele chtějí stát,  zda by se měly rozvíjet, nebo ne a zda  rozvoj těchto statků a služeb je otázkou péče státu a jeho institucí, nebo ne.
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar, zda dodávky zbraní albánským a dalším nacionalistům, tajné operace BND a další kroky destabilizující Balkán, vedoucí až k  humanitárnímu  bombardování Jugoslávie, byly nutnou daní za sjednocení Německa, nebo činem humanity. V čí prospěch? Stojí ta rajčata a papriky za to?
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar, zda vzdání se státního území je projevem vlastizrady, nebo vlastenectví. Měl by se zamyslet nejen nad tajnými americkými kriminály v nových zemích Evropy, ale i nad kriminálem v Abu Ghraib, v Guantánamu a srovnat ho s koncentráky v Polsku i Česku, případně s Pečkárnou. Dříve, než bojovníky za svobodu odmění nějakým řádem. 
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar, zda unilateralismus je možným řádem budoucího světa a je třeba mu napomáhat. Zda válečné zločiny, páchané v rozporu s mezinárodním právem, jsou ospravedlnitelné jakkoliv humanistickými řečmi. Zda desítky tisíc mrtvých jsou ucházející cenou za snížení ceny ropy a plynu.
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar,  zda lze vybudovat spravedlivou společnost a mírové soužití se sousedy na mezinárodních  vztazích  bez respektování platných pravidel územní  celistvosti, nevměšování do vnitřního vývoje cizí země, bez respektování vůle občanů a jejich vlád. Nemusí mít na mysli přímo Čínu a Tibet, stačí Rakousko a jeho spor o Temelín, Srbsko a jeho provincie Kosovo, případně Čína a její provincie Tchajwan. Jde také o Kubu, Gruzii, Izrael a Palestinu. 
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar,  zda lze vybudovat kapitalismus bez kapitálu a zda a jakým způsobem lze za osmnáct let dosáhnout legálního osobního majetku  jedné miliardy Kč. 
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar,  zda demokracie může být pouze pro slušné lidi, nebo je pro všechny. I pro zločince. Při promýšlení tohoto tématu by mohli oba kandidáti zavzpomínat na svůj vlastní třídní původ i všechny hříchy, které ještě nevyšly najevo. Ekonomická teorie je vždy spojena s ekonomickou praxí. Stejně jako Klausovo jméno zůstane navždy spojeno s pojmem kupónové privatizace, Harvardskými investičními fondy, tunelováním a jmény bratří Helbigů, pány Komanickým,  Borisem Vostrým, privatizací části StB a praní špinavých peněz komunistické rozvědky Viktorem Koženým.  
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar,  jak se ze slušných lidí mohou stát bezdomovci, a říci senátorům ČSSD, kolik těch bezdomovců společnost, patřící ke špičce postkomunistických zemí, má. A zda je život v kanále alternativou hospodářského zázraku a nebo jeho průvodním jevem. 
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar,  jak lze přežít s měsíčním minimem od tohoto státu ve výši 2020 Kč.
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar, zda zdraví člověka je komoditou trhu bez přívlastku, či nikoliv a zda je osud a hmotné zajištění člověka na stáří pouze privátní starostí nebo i společenskou. 
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar, zda vzduch či voda je také komoditou, u které je zpoplatnění osobního užívání k nepodnikatelským účelům etické a zda je občan spoluvlastníkem státu, či nikoliv.
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar,  zda povinností hlavy státu je exkomunikovat část občanů, dodržujících zákony, z politického i společenského života ještě dvacet let po státním převratu a jestli už jedna nebo až tři přihlášky do komunistické strany v letech normalizačních stačí  k dobrovolnému vzdání se kandidatury na hlavu takového státu. 
Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar,  jestli může být homosexualita na překážku výkonu ústavní funkce a jestli katolická morálka s občansky nezrušitelnými církevními sňatky a se vší falší takto nastaveného následování muže má ještě místo v evropské, genderově rovnoprávné  společnosti. Zda stejné právo bude dáno všem náboženstvím občanů ČR. K přemýšlení a právnímu rozboru si oba mohou vzít smlouvu se Svatým stolcem -  státním útvarem, který neexistuje, a jejíž ratifikace hrozí v nejbližší době. Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar,   k čemu je svoboda, kterou nemohou všichni  využívat. Svoboda pohybu, svoboda slova, svoboda shromažďování i svoboda volby. Klaus by měl vysvětlit, stejně jako Švejnar,  zda je cílem práva spravedlnost.  
 Na všechny tyto otázky existují krátké, výstižné, ale vždy "nevhodné" odpovědi. Ani jedna z odpovědí  se nevejde do formátu tříminutové odpovědi kandidáta na prezidenta, do délky příspěvku v deníku či sekvence televizního zpravodajství. Všechny dohromady ale tvoří rámec, který určuje váhu a autoritu hlavy státu i podobu toho státu. |