30. 11. 2007
Muslimové se nemají divit a svalovat vinu na jiné, když mlčíPan Lhoťan uvádí, že si po mé kritice přečetl svůj článek třikrát a nedočetl se tam nikde toho, že by se zříkal odpovědnosti za nechutnosti konané ve jménu islámu v Saúdské Arábii a v důsledku tedy i za negativní obraz tohoto vyznání v české veřejnosti. Samozřejmě, že to nikde nenapsal takto explicite. Z jeho textu to však dosti zřejmě vyplývá. Dovolil bych si mu proto připomenout dva odstavce z úvodu jeho textu, píše Richard Prager: |
"Většina diskusí se stáčí spíše k lacinému odsuzování arabské společnosti, případně islámu, bez touhy po poznáni souvislosti a podstaty celého případu. Posledních několik dní jsem si prohlížel denní tisk a české internetové stránky a musím bohužel konstatovat, že pouze článek Miloše Kalába "Zatímco si plníme nádrž auta benzinem, kdesi v dáli je bičována mladá žena" zveřejněný na Britských listech se pokouší o hlubší analýzu celé kauzy."
"Myslím si, že tato neschopnost mnoha českých novinářů hledat hlubší souvislosti vytváří v české společnosti určité latentní podhoubí negativního vztahu vůči arabským/muslimským jednotlivcům či rovnou celé společnosti na základě chováni jednoho diktátorského režimu mistrně využívajícího pro svou propagandu náboženství."
Takže jasně řečeno: neschopnost českých novinářů atd. stojí za "latentním negativním vztahem". Nehájím šmahem česká média. Velmi často píší o regionu Blízkého východu a dalších částech světa ovládaných muslimy nesmysly. Za žádných okolností však NENÍ jejich povinností rozsuzovat vnitřní spory uvnitř islámu. Nabízejí-li se jim divácky/čtenářsky zajímavé informace, NENÍ jejich úkolem rozhodovat, zda to či ono je v souladu s právem šarí'a. Není to ostatně jen Saúdská Arábie. Právě teď, když toto píši, "vybublává" ve světových televizních sítích aféra kolem britské učitelky v Súdánu. Jak by na to měla podle pana Lhoťana zareagovat česká média? Zamlčet to? Uveřejnit pouze se zásadní analýzou toho, zda skutečnost, že se žáci v její třídě rozhodli pojmenovat plyšového medvídka Mohamed, představuje urážku proroka, která si zaslouží čtyřicet ran bičem? Opravdu to tak pan Lhoťan chce? A proto mi nezbývá než opakovat již řečené: jedinými, kteří mohou skutečně a efektivně uvést tyto informace do správného kontextu, jsou muslimové sami. Když už pro nic jiného tak proto, že zkušenosti ukazují, že jakákoli kritika přicházející od nemuslimů je radikální větví islámu předem odmítnuta. Pokud má být hlas těchto "dobrých" muslimů opravdu efektivní, musí zaznít co nejrozhodněji. Žádné obskurní články v internetu, ale něco, co by saúdským soudům a zkorumpovanému režimu za nimi mimo jakékoli pochyby sdělilo, že nemluví a nejednají jménem většiny islámského světa. Každá takováto akce by pak měla další pozitivní účinek: byla by mediálně vděčná, dostala by široké pokrytí a zanechala v české veřejnosti pocit, že výroky saúdského soudu jsou pouze extrémem, zatímco většina islámského/arabského světa s námi sdílí jisté základní normy chování a myšlení. Tak nějak tedy vypadá situace. Pokud však pan Lhoťan přesto trvá, že odpovědnost je na českých médiích, nezbývá než zopakovat, že to je totéž jako zřeknutí se vlastní zodpovědnosti. Poněkud směšné je tvrzení, že muslimové v ČR přece nemohou reagovat na každou lumpárnu ve jménu islámu, že by pak nedělali nic jiného. Ovšemže ne na každou, ale na takovou, která zanechává stopy ve veřejném mínění, ano. Pokud tak nečiní nemohou se divit, že jejich obraz je pošramocen. Pak je zcela přirozené, že si česká veřejnost klade otázku, kam že patří ti muslimové, kteří žijí mezi námi. Čím nás přesvědčí, že nejsou v skrytu zastánci saúdského wahhabismu? Všechna čísla, na která jsem kdy narazil, říkají, že procento radikálů v islámském světě již řadu let soustavně roste. Každá akce, která by prokázala, že i ti druzí mají hlas a že chtějí, aby zazněl, bude proto vítána. Kdoví třeba by nějaká taková iniciativa přicházející z ČR rozhýbala ty ostatní k tomu, aby se konečně pokusili tento trend zrátit. Mlčení a poťouchlé pošťuchování českých médií nedokáže nic. Závěrem ještě poznámku k praktické politice. Já jsem přece nehájil myšlenku, aby Západ okupoval Saúdskou Arábii a zmocnil se jejich zdrojů. Jen jsem ji uvedl jako asi jedinou teoretickou možnost, jak by mohl náš svět udělat něco proti excesům saúdského režimu. Dále jsem tím dokumentoval skutečnost, že těmi, kteří musí proti saúdským zločinům ve jménu islámu vystupovat, jsou muslimové sami. Stejně tak je naprostá hloupost neustále spojovat to, že někdo kupuje saúdskou ropu s plnou podporou tamějšího systému. To bychom měli přerušit veškeré styky s každou zemí, jejíž politiku nesdílíme? (Nevyslovoval se snad kdesi jinde i pan Lhoťan pro mírové soužití atd.?) Omlouvám se, ale do složitostí globální realpolitiky se tu nechci pouštět. Pro účel tohoto argumentu by to bylo i zbytečné. Pro pana Lhoťana obzvláště, je-li schopen napsat takovýto nesmysl: "...saúdskoarabský režim sice veřejně vystupuje jako nezávislý, ale doopravdy je nejtěsnějším spojencem západních vlád a ochotně koná vše, co západní korporace potřebují (a ty levnou ropu nechtějí)." Tak co tedy - státy nebo korporace? Státy totiž levnou naftu potřebují ... A ještě úplně na závěr: pan Lhoťan si opravdu myslí, že "demokraticky smýšlející muslimové" umějí čerpat ropu jinak než nedemokraticky smýšlející Saúdové? Možná by si jinak rozdělili zisky, ale systémově by to nic neznamenalo. Takže ještě jednou, vážený pane, buďto promluvte opravdu nahlas a co nejveřejněji, nebo si nestěžujte na česká média. P.S. Předpokládám, že článek pana Fillera byl reakcí na tuto diskusi, tak jen krátkou připomínku: jsem dost starý na to, abych si užil bolševika až až a abych věděl, co to je demokracii nemít. Pokud pan Filler nevidí rozdíl, já jej cítím a silně. Netvrdím, že demokracie řeší vše, netvrdím, že ji u nás máme v té nejlepší podobě. Ale je to prostor pro možnou změnu a vývoj. A ostatně pro tuto debatu to byl jeho text zcela redundantní. Já přece nijak nenutím muslimy k tomu, aby protestovali. Jen říkám, že se nemají divit a svalovat vinu na jiné, když mlčí. |