6. 2. 2007
Elita české žurnalistiky aneb na jakou milenku mi stačí peněženkaJde o otevřený výsměch chudým lidem. Dříve se říkalo, že sex je radost chudých. Vypadá to však, že páni redaktoři chudým mužům nepřejí ani to. Muž s platem pod 20 000 Kč a běžnými náklady na domácnost má, podle pánů redaktorů, tak akorát nárok na nepřitažlivou, případně -- podle jejich kritérií - problematickou ženu. Ano, jde o nadsázku, ale tím nelze omluvit vše. Podvratná moc humoru spočívá v tom, že si slabí a znevýhodnění dělají legraci ze silných a mocných, nebo v tom, že si lidé dělají legraci sami ze sebe. Pokud si silní a mocní dělají legraci ze slabých a znevýhodněných, je to chucpe, nanejvýš nechutné a drzé. Španělskou pravici před duchovním marasmem v Česku tak oblíbeného sociálního darwinismu chrání katolická morálka. Minulou neděli jsem udělala vážnou chybu: po elektronickém prolistování několika španělských, francouzských, britských, tureckých a australských internetových deníků a Britských listů jsem si otevřela www.idnes.cz. Jak jsem zjistila, vyšlo by mně nastejno, kdybych byla vyťukala adresu Blesku či Superu. `Prestižní' český internetový deník mi nabídl `valentýnské překvapení' -- čtenáři si mohou spočítat, na kolik je vyjde jejich partnerka, zatímco čtenářkám je nabízeno spočítat si, na kolik je vyjde investice do ulovení chlapa, aby posléze zjistily, jak movitý musí partner být, aby splňoval jejich více či méně náročná přání. Idnes.cz původně myslelo jen na pány, ale čtenářky si, podle tvrzení deníku, prosadily alespoň jednu ženskou obdobu k úžasně vtipným pánským kalkulačkám. |
Z dotazníku pro muže se naivní autorka tohoto textu žijící v zemi, kde používání deodorantu patří k běžnému standardu u obou pohlaví, dozvídá, že podle autorů idnes.cz si čeští muži kupují antiperspirant nikoli proto, aby ve společnosti nepáchli potem, ale kvůli partnerce (ano, kvůli té finanční upírce obětují nebozí čtenáři své peníze na koupi hygienických potřeb :o). Dotazník též vzbuzuje dojem, že mužští čtenáři idnes.cz chodí do divadla a do kina, případně jezdí do přírody či na dovolenou jen proto, aby ukojili bezedné potřeby svých náročných, do rozpočtu nepřispívajících přítelkyň. Natolik jsem ještě ve spojení s českou realitou, abych věděla, jak daleko bývá podobný dojem od pravdy v případě většiny mladých párů...Ale dejme tomu, my české ženy přeci máme smysl pro humor, takže i já se vesele směju do omrzení opakovanému modelu sexy upírky vysávající obtloustlého plešatějícího bohatce, který by jinak místo chození do kina ležel u televize a místo vůně si pěstoval zemitý tělesný odér. Přeci jen mi to ale nedá a povzdechnu si: ajaj, kde je onen nenápadný půvab prvorepublikové buržoasie? Podle idnes.cz jsou muži také velmi jednoduší a snadno oklamatelní. Aby je totiž čtenářka idnes ulovila, stačí jí investovat do líčení, oblečení, cvičení, kadeřníka a plastické chirurgie. Patřičně vycvičená, zmalovaná a operovaná má žena úspěch u čtenářů idnes podle dotazníku zaručen. A pozor, dámy, chcete-li "ulovit" cizince, nezapomeňte investovat kromě plastických operací také do jazykového kurzu, radí "prestižní" internetové periodikum. Poté už se můžete vesele oddávat vysávání partnera, tedy pokud je to "pořádný chlap", do jehož ulovení jste, čtenářko idnes.cz, patřičně investovala (viz.výše). Pokud to "pořádný chlap" není a ty Maledivy Vám nezaplatí, musíte ještě vrazit pár korun do liposukce a uvidíte, "pořádní -- rovná se movití - chlapi" se jen pohrnou. (Optimismem mě naplňuje skutečnost, že kalkulačka pro ženy se u diskutujících čtenářek idnes.cz nedočkala ohlasu nikterak nadšeného, přišla jim spíše dost nudná). Pro velký úspěch www.idnes.cz opakuje třetí kalkulačku, jejíž pomocí si můžeme spočítat, jestli máme dost financí na sexy mladičkou rozkošnickou blondýnu nebo se musíme spojojit s obstarožní, vulgární a obtloustlou Růžou (zadáte své příjmy, odečtete náklady, a odpovídající milenka je tady). Z této svůdné nabídky lze logicky vyvodit jedno z níže uvedených tří tvrzení: 1 -- idnes mysli pouze na čtenáře -- heterosexuální muže 2 - idnes se domnívá, že jeho ženské čtenářky jsou bez výjimky lesby 3 -- idnes by přišlo absurdní, ba svatokrádežné udělat ženskou verzi kalkulačky -- kde by ženy si mohly vydělat na svůdného, opáleného a náročného svalovce Nechci moralizovat nad tím, jak materialistický model mezilidských vztahů "humorně" předkládá (předpokládá?) "prestižní" český internetový deník. Chci jen poukázat na dvě odvrácené stránky tohoto "vtipného zpestření". Na prvním místě jde o otevřený výsměch chudým lidem. Dříve se říkalo, že sex je radost chudých. Vypadá to však, že páni redaktoři chudým mužům nepřejí ani to. Muž s platem pod 20 000 Kč a běžnými náklady na domácnost má, podle pánů redaktorů, tak akorát nárok na nepřitažlivou, případně --podle jejich kritérií - problematickou ženu. Ano, jde o nadsázku, ale tím nelze omluvit vše. Podvratná moc humoru spočívá v tom, že si slabí a znevýhodnění dělají legraci ze silných a mocných, nebo v tom, že si lidé dělají legraci sami ze sebe. Pokud si silní a mocní dělají legraci ze slabých a znevýhodněných, je to chucpe, nanejvýš nechutné a drzé. Uveďmě příklad: je podstatný rozdíl mezi tím, karikovat napapané pány továrníky v kapitalismu během ekonomické krize a karikovat je v komunistické zemi v 50. letech, když většina bývalých majitelů továren rube uran v koncentračních táborech. Zatímco v prvním případě jde o uvolňující kritický výsměch mocným, v případě druhém jde o hyenistickou triumfální manifestaci mocných vůči bezmocným. Stejně tak nelze házet do jednoho pytle sebeironické židovské vtipy s odpornou antisemitskou propagandou. Proto když slušně placení (držím se toho, co řekl o platech novinářů pan M.Komárek :o) redaktoři (a redaktorky?) definují "pořádného chlapa" jako muže, co hodně vydělá, když přiřknou málo placeným mužům sexuálně nepřitažlivé či "problematické" partnerky, zatímco pro sebe si ponechají něžné studentky a rozkošnické blondýny, jde o triumfální výsměch dominantní maskulinity marginalizovaným, špatně placeným mužům... Ve Španělsku, kde žiji, by podobná kalkulačka byla nepředstavitelná ze dvou důvodů: 1) seriózní internetové deníky otiskují odlehčené a velmi otevřené články o sexu, ale vulgarita tohoto typu by prostě neprošla přes redakční radu 2) vážně pochybuji o tom, že by vůbec nějakého redaktora něco podobného napadlo. Bránilo by mu v tom jeho sociální cítění, a to ať už mu srdce bije nalevo či napravo. Španělskou pravici totiž před duchovním marasmem v Česku tak oblíbeného sociálního darwinismu chrání katolická morálka (v takových případech zaplaťpánbůh za ni :o). Na druhém místě udeří do očí genderová podmíněnost tohoto modelu -- Je pozoruhodné sledovat, jaké tabu představuje pro redaktory idnes postavit model na hlavu a udělat jeho stejně materialistickou, ale genderově obrácenou verzi, kde žena nebude načančané zboží a muž movitý nákupčí, ale naopak, kde své vnady budou nabízet svůdní hoši dámám s patřičně naditou peněženkou -- když už tedy údajně čtenářům idnes.cz o nic jiného, než o sexy vzhled a peníze ve vztazích nejde. Pokud se páni redaktoři nechtějí vzdát bulvárního tónu, mohli by alespoň napříště zapojit empatii a čtenářkám místo nudné účtenky za kulturní život a osobní hygienu připravit nějaký zajímavý žebříček sexy Frantů, Pavlů a Oskarů (doplněný patřičnými fotografiemi) -- pokud se nebojí, že by v oné typologii přítulných kocourků našli sami sebe někde v na spodních příčkách. Nic proti článkům, odlehčujícím každodenní dávku krve, korupce a marastu, nicméně ve srovnání se seriózním tiskem ve značné části zemí člověku spadne čelist, když vidí, na jak nízkou úroveň jsou v marné snaze o vtip ochotny sestoupit české noviny (v tomto ohledu všechna čest deníku www.lidovky.cz, které se bulvarizující tendenci docela úspěšně brání). Vím, že tímto poměrně rozsáhlým článkem dělám vlastně idnes.cz reklamu a určitě povzbudím pár jedinců k vyzkoušení oné magické kalkulačky -- ale jde mi o jediné: skutečně si české publikum nezaslouží alespoň jedny kvalitní, seriózní, kritické a vkusné internetové noviny? Copak v zemi Čapka, Jesenské a Kische není dost novinářů a novinářek schopných psát vtipné, satirické a odlehčené reportáže, které by nestavěly seriózní periodikum na úroveň bulvárních časopisů a z nichž by nevyzařovala taková okoralost srdce? Chápu, od "kapitalistických svazáků" odkojených Andělem s ďáblem v těle, Kamarádem do deště a Bony a klidem je těžké očekávat zázraky... |
Genderová nerovnost ve společnosti | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
6. 2. 2007 | Elita české žurnalistiky aneb na jakou milenku mi stačí peněženka | Darina Martykánová | |
6. 2. 2007 | Gaussovy křivky spotřebitelských vábniček | Štěpán Kotrba | |
16. 1. 2007 | Sterilizace Heleny Ferenčíkové | ||
29. 12. 2006 | Muži lpějí na hierarchiích | ||
28. 12. 2006 | Rovnost nebo opora | Bohumír Tichánek | |
23. 12. 2006 | Násilí nejen na ženách | Věra Říhová | |
22. 12. 2006 | Nesejmutelná odpovědnost za vlastní chování | Jan Potměšil | |
22. 12. 2006 | O ženách a mužích | ||
22. 12. 2006 | Malá příhoda o domácím násilí a fungování státní moci, kterou si všichni platíme | Michal Musil | |
21. 12. 2006 | Nikdy neříkej nikdy | Darina Martykánová | |
21. 12. 2006 | Skutečné příčiny domácího násilí | Vlastimil Marek | |
21. 12. 2006 | Pan Marek uráží muže | Darina Martykánová | |
20. 12. 2006 | Silent victims don't have to remain so | Irena Ryšánková | |
19. 12. 2006 | Na mlácení musí být vždycky dva | Josef Vít | |
15. 12. 2006 | Mlátit ženy je mezi českými muži rozšířené hobby | Irena Ryšánková |