12. 1. 2007
Palivově nejneefektivnější automobily budou zřejmě v EU cenově nedostupné"Sportovní" automobily s velkou spotřebou benzínu, auta do terénu a tzv. "4x4" budou zřejmě v Evropské unii do pěti let cenově zcela nedostupné, v důsledku nových opatření EU proti emisím uhlíku. Nový automobil v roce 2021 nebude smět podle návrhů Stavrose Dimase, komisaře EU pro životní prostředí, do ovzduší vypouštět víc než 120 gramů uhlíku na kilometr. Toto pravidlo bude zřejmě znamenat, že tento druh vozidel bude zdražen až o 140 000 Kč. Dimas uvedl, že nových omezení je zapotřebí, protože automobilový průmysl nesplnil dobrovolnou dohodu, podepsanou v roce 1998, že sníží do roku 2008 emise uhlíku o 25 procent. Snížil je o 13 procent a dohoda vyprší příští rok. |
Automobil Citroen C3 vypouští do ovzduší přesně 120 gramů uhlíku na kilometr, což je průměr, který Evropská unie uvalí na veškeré automobily, vyráběné od roku 2012. Range Rover Sport V8 vypouští do ovzduší 376 gramů uhlíku na kilometr, pětidveřový Ford Focus 1.6 vypouští 184 gramů na kilometr. Hybridní vozidlo Toyota Prius, částečně poháněné elektřinou, považované za jeden z nejekologičtějších automobilů, vypouští 104 g/km. "Tento hybrid je poháněn elektřinou získanou z rekuperace při brždění, takto vyrobená el. energie, ale ve skutečnosti stále pochází z energie fosilního paliva v nádrži. Plug-in hybrid (PHEV), tedy hybrid s možností autonomního provozu v režimu plného bateriového elektromobilu dobíjeného ze sítě, automobilky zatím nenabízí, jsou k dostání jen jako doplňkové kity nezávislých výrobců. V plném bateriovém provozu je objem vypouštěného uhlíku na ujetých km ještě menší a to i se sítí na bázi uhelné elektrárny." dodává Michal Brož. Výrobci automobilů konstatovali, že požadavky EU budou zdrcující pro automobilky, vyrábějící sportovní automobily, jako porsche a pro specializované firmy jako Land Rover. Dimas vyjádřil názor, že takovéto automobily nebudou přinuceny k likvidaci. Zákony Evropské unie přimějí automobilky dotovat levnější, rodinné automobily a přesunout náklady na vývoj nových, ekologických automobilů na zákazníky kupující neekologické vozy. Nové návrhy Evropské unie mají být zveřejněny do čtrnácti dnů. Pak je budou muset schválit evropské vlády.To může trvat až tři roky. Nové předpisy budou platit i pro japonské a americké automobily, dovážené do Evropy. Daňová opatření a finanční pobídky budou věcí každé jednotlivé vlády. Například holandská vláda poskytuje občanům daňové dotace na koupi ekologických automobilů. Podrobnosti v angličtině ZDE |