2. 10. 2006
Tolerance v islámuJeden z evropských myslitelů John Simon traduje začátek náboženské tolerance do roku 1791, když bylo vydáno konstatování o náboženské svobodě a právech židů. Ale my muslimové víme, že to ve skutečnosti pro nás začalo již před 1 500 roky Islámem, jak to ostatně můžeme dokladovat verši z Koránu a z islámské historie. |
Korán konstatuje a dokládá, že různé rozdíly mezi lidmi je Božský záměr: 11/118 Kdyby Pán tvůj chtěl, byl by věru lidstvo učinil národem jediným, avšak oni stále jsou ve sporech, kromě těch, nad nimiž se Pán tvůj slitoval; a kvůli tomu je stvořil. Nechť tedy splní se slovo Pána tvého: "Já věru peklo džiny i lidmi společně naplním!" Tento verš nabádá muslimy, aby neutlačovali a nenutili ostatní lidi aby je následovali ve víře (je to Boží záměr), když tito sami o to nestojí. 12/103 Však většina lidí, i kdybys po tom sebevíce toužil, nebude věřit! Ve spoustě jiných náboženstvích jim jejich víra, v podání mnichů přikazuje a nutí k tomu aby tuto svoji víru šířili třebas i za cenu donucení. A proto Islám učí své učence, aby neutlačovali ostatní v tom v čem se liší od jejich vlastní víry. 2/256 Nebudiž žádného donucování 300 v náboženství! A již bylo jasně rozlišeno správné vedení od bloudění! Ten, kdo nevěří v Tághúta 300-A a věří v Boha, ten uchopil se rukojeti spolehlivé, jež nikdy se neutrhne.301 A Bůh je slyšící, vševědoucí. A dokonce Bůh adresoval Poslu božímu (Nechť mu Bůh žehná a dopřeje mu mír) že není přímo v jeho kompetenci a ani to není jeho poslání aby něco takového činil. 10/99 Kdyby byl Pán tvůj chtěl, věru by byli všichni, kdož na zemi jsou, vesměs uvěřili. Chceš snad donutit lidi, aby se stali věřícími, 1480 Takto dodržovali muslimové ve svých vztazích s ostatními lidmi jiné víry, když obsadili do té doby nepřátelskou zemi velmi korektní vztahy s místním obyvatelstvem, tito lidé mohli zůstat u své původní víry s tím že platili daň za ochranu. Nikdo jim proto nemohl zasahovat do otázek jejich víry ani do obřadů či nakládat s jejich majetkem, chrámy, atd. A jako ukázku tohoto můžeme použít uzavření dohody mezi Omarem bin al-Chatáb a obyvateli Jeruzaléma. V této smlouvě kterou uzavřeli obyvatelé Jeruzaléma a muslimové stojící před městem se muslimové zavázali a vzaly pod ochranu chrámy (synagogy, kostely), majetek, zdravé, nemocné. Dále se muslimové zavazovali, že nebudou ničit chrámy, plenit, bourat, že nebude žádného donucování v otázkách víry. Naopak muslimové odmítli požadavek křesťanů na to aby se zakázal pobyt židů ve městě. A tak tato toleranční svoboda dovolovala židům a křesťanům pod vládou muslimů i to co nedovolovala muslimům. Islám zakazuje alkohol a stát trestal překročení tohoto nařízení, zrovna tak je zakázáno požívání vepřového masa, ale bylo povoleno ne muslimům pokud jim to jejich víra nezakazovala aby toto požívali. Dokonce kdyby muslim vylil alkohol nebo zabil vepře patřícího ne muslimovy, musí kompenzovat to co znehodnotil či zničil. Islám dokonce určil způsoby rozpravy s ne muslimy a zakazoval hrubosti vůči nim. 29/46 Nepři se s vlastníky Písma, leda způsobem nejvhodnějším 3472 a pouze s těmi z nich, kdož nespravedliví jsou.3473 A rcete: "Uvěřili jsme v to, co bylo sesláno nám, i v to, co bylo sesláno vám, a náš Bůh a váš Bůh jedno jsou; a my do vůle Jeho jsme odevzdáni." 3474 Taktéž popisuje způsob a podmínky chování s muslimy kteří se odlišují v náboženství a rozděluje je na dvě skupiny: 60/ 8 Bůh vám nezakazuje, abyste byli dobří a spravedliví vůči těm, kdož nebojovali proti vám kvůli náboženství a nevyhnali vás z příbytků vašich,5421 neboť Bůh věru miluje poctivé. 9 Avšak Bůh vám zakazuje brát si za přátele ty, kteří proti vám bojovali kvůli náboženství, a ty, kteří vás vyhnali z příbytků vašich, a ty, kteří pomáhali při vašem vyhánění. A ti, kdož se s nimi budou přátelit, jsou nespravedliví! Islám upřednostňuje mír a dobré vztahy nad nepřátelstvím. 60/7 Možná že Bůh způsobí, že mezi vámi a těmi, s nimiž jste v nepřátelství, zavládne láska,5420 neboť Bůh je všemohoucí a Bůh je nejvýš odpouštějící a slitovný. A zde je ukázka tolerance k ne muslimům a na rovnost mezi muslimské a nemuslimské rodiče: 31/14 A uložili jsme člověku laskavost k rodičům jeho - neb nosila jej matka jeho se samými nesnázemi a odstavila jej po dvou letech 3596 - řkouce: "Buď vděčný Mně i rodičům svým neb u Mne je cíl konečný!" 15 Nutí-li tě však usilovně,3597 abys ke Mě přidružoval něco, o čem nemáš vědění žádné, pak je neposlouchej! Buď k nim na tomto světě laskavý podle zvyklosti uznané, avšak následuj cestu těch, kdož kajícně se ke Mně obrátili! 3598 Ke Mně se pak uskuteční návrat váš a Já vás poučím o tom, co jste konali.3599 5/5 Dnes jsou vám dovoleny výtečné pokrmy; jídla těch, jimž dostalo se Písma,699 jsou vám též dovolena a pokrmy vaše jsou zase dovoleny jim. A dovoleny jsou vám muhsany z věřících žen a muhsany z těch, jimž dostalo se Písma před vámi, jestliže 700 jste jim dali jejich odměnu a chováte-li se jako muži spořádaní, nikoliv jako cizoložníci nebo ti, kdož si berou milenky. A kdokoliv zavrhne víru,701 toho skutky budou marné a v životě budoucím bude mezi těmi, kdož ztrátu utrpí. Chování muslimů k ostatním: 2/286 "Pane náš, neměj nám za zlé, jestliže jsme zapomněli či chybili! Pane náš, nenakládej na nás břímě tíživé, podobné tomu, jež jsi naložil na ty, kdož byli před námi!341 Pane náš, nenakládej nám břemena, která nemůžeme unést, a vymaž nám chyby naše, smiluj se nad námi a odpusť nám! Tys ochráncem naším, pomoz nám k vítězství nad lidem nevěřícím Autor, původem ze Súdánu, je předsedou české Muslimské unie |
Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
2. 10. 2006 | Tolerance v islámu | Mohamed Abbas Al Mutasim | |
23. 9. 2006 | Roš hašana 5767: Den stvoření člověka je dnem soudu i počátkem naděje | Štěpán Kotrba | |
22. 9. 2006 | Proč dnes existují rozpory mezi křesťanstvím a islámem | Boris Cvek | |
18. 9. 2006 | Náboženské, nebo ideologické střety? | Tomáš Jurčík | |
16. 9. 2006 | Co dokáže novinářská tupost | Štěpán Kotrba | |
18. 8. 2006 | Proč jsou někteří muslimští mrtví "zcela nevýznamní"? | ||
18. 4. 2006 | Islam a Biblia: Vznešený Boh povedal | Štefan Šrobár | |
21. 2. 2006 | Nesnáze jsou s každým náboženstvím | Miloš Kaláb | |
21. 2. 2006 | Moudrost výroku od rabiho Hilela | Karel Sýkora | |
13. 2. 2006 | Odpovědi na otázky týkající se Bible | Jiří Drašnar | |
8. 1. 2006 | Zemře Šaron na kabalistické prokletí? | Štěpán Kotrba | |
6. 1. 2006 | K+M+B 2006 | Irena Ryšánková | |
25. 12. 2005 | Skrytý smysl svátku Chanuka | ||
14. 9. 2005 | Křesťanství a jiná náboženství | Karel Sýkora | |
11. 4. 2005 | 380 - 2005: Historie plná zločinů proti lidskosti |