21. 4. 2006
Česká televize vědomě manipuluje veřejným míněnímHlasování pomocí SMS v přímém přenosu přidává pořadům Václava Moravce na zajímavosti, avšak veřejnoprávní televize, kterou si domácnosti přímo platí vysokou částkou 1200 korun ročně, nesmí zneužívat svůj vliv a zavádějícími údaji mást voliče. (Nesmí je mást ani komerční televize, pozn. red.) Je velmi zlé, že ČT zřejmě vědomě porušuje zákon a opakovaně mate veřejnost nesmyslnými čísly (konkrétně viz dále). Je totiž jasné, že SMS hlasování nemůže být objektivní ani velmi přibližně, pokud volič za jeden SMS hlas musí zaplatit 4 koruny. Voliči levice patří z velké většiny mezi obyvatele s nízkými příjmy. Právě cena jedné SMS je tak právě pro tuto část voličů značnou překážkou, protože za svůj SMS hlas nedostanou žádnou protihodnotu. Naopak voliči s vyššími příjmy -- tedy obvykle voliči pravice -- hlasují, aniž by je jakkoliv napadlo na cenu účtu za mobilní telefon byť jen pomyslet. A protože mnohé námitky byly již vzneseny, aniž by byly respektovány, je zřejmé, že nejde o omyl, ale o konkrétní vědomý zájem. Můžeme spekulovat, zda jde o zájem komerční (jakou část z ceny 4 Kč za SMS má zprostředkující firma ATS, jakou ČT a jakou operátor nevíme), nebo zda jde o zájem využít "haló efekt" (viz též níže J. Pehe) a tak pomoci u voleb pravici. V obou případech je konání ČT velmi nekorektní. |
Konkrétní čísla z Olomouckého kraje ukazují nesmyslnost SMS hlasováníPřestože moderátor upozorňuje, že nejde o reprezentativní výzkum, měli bychom si uvědomit, že nejde ani o čísla přibližná -- výsledky hlasování pomocí SMS jsou totiž zcela imaginární, jde doslova o "hausnumera", jak si můžeme ověřit na údajích ze čtvrtka dne 20. 4. 2006 z Olomouckého předvolebního klání: ČSSD -- 11,3 %; ODS 44,6 %; KSČM 18,6 %; KDU-ČSL 21,8 %; Zelení: 3,7 %. Srovnejme tyto údaje s posledním reprezentativním výzkumem agentury STEM v Olomouckém kraji: ČSSD 22 %; ODS 20 %; KSČM 18 %; KDU-ČSL 11 %; Zelení: 7 %. Přestože SMS hlasování není omezeno na Olomoucký kraj, je zřejmé, že argument zmíněný na začátku textu, tedy že voliči levice nehlasují kvůli ceně SMS, je platný. Jiří Pehe má pravdu, ale také se mýlíV článku, které BL již citovaly, lze plně souhlasit s následujícím názorem: "Problémem je, že v oficiální volební kampani se má zejména veřejnoprávní médium snažit v diskusích prezentovat pokud možno nestranně názory soutěžících stran. ČT si ve svých krajských debatách, v nichž diváckého hlasování používá, nepočíná úplně nestranně, protože divácké ankety mají zpětný dopad. Tedy ovlivňují zpětně veřejné mínění. A protože divácké hlasování je lehce manipulovatelné, poskytuje ČT de facto prostor nikoliv jen k vyjádření diváckých sympatií vůči jednotlivým kandidátům, ale také prostor pro organizovanou snahu sekretariátů politických stran výsledky hlasování ovlivnit." Ale naopak se Jiří Pehe zásadně mýlí, když říká: "Závěrem je nutné poznamenat, že ČT si tuto kritiku zaslouží bez ohledu na to, která strana v diváckých anketách vítězí. V českých krajích to zatím byli volební lídři Občanské demokratické strany, na východě země to mohou být třeba sociální demokraté, a na jižní Moravě například lidovci." Zde si Jiří Pehe neuvědomil, že pomocí SMS nehlasují obyvatelé např. pouze jižní Moravy, ale že vždy se sčítají hlasy z celého území ČR. Jak moc se zvýší počet zaslaných SMS právě z toho kraje, do kterého se vypravil skrze politiku tak veselý pan Moravec, není známo. Můj soukromý odhad je však velmi střízlivý: ne více než 5 až 15 % hlasů nad obvyklý počet. Počet SMS: 15 000Podle sdělení ČT zaslali voliči během posledního pořadu přibližně 15 000 SMS, zaplatí za ně 60 tisíc korun. Pokud bude pořadů celkem deset, jde o docela zajímavou sumu převyšující půl milionu korun. Opravdu nevím, zda jde v prvé řadě o tento ekonomický zájem nebo spíše o vědomou politickou manipulaci. Patrně platí oba argumenty zároveň. A závěrem veřejný dotaz na ČT: Jaká část z ceny 4 Kč za jednu SMS připadne mobilním oparátorům, jaká zprostředkující firmě ATS a jaká samotné ČT? |