21. 4. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 4. 2006

O kamionové dopravě

Odpovědi Martina Špryňara, generálního tajemníka Sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA, na otázky o kamionové dopravě, které vznesl Tomáš Peltan v článku v Britských listech.
Tomáš Peltan: Jaký je rozdíl mezi tranzitní kamionovou dopravou a stejným kamionem překonávajícím území republiky na železničním vagónu?
Odpověď Martina Špryňara: ČESMAD BOHEMIA nikdy nebojoval proti přepravě zboží po železnici. Jenom upozorňujeme na některé naivní představy o železnici coby všeléku.
Sdružení autodopravců v minulosti dokonce aktivně spolupracovalo při prosazování nejrůznějších projektů kombinované dopravy, mezi nimi například i systému RoLa. Málokdo ví, že jsme jedním ze společníků firmy Bohemiakombi, která systém RoLa provozovala a dnes provozuje ucelený vlak Lovosice - Duisburg. Všechny snahy však ztroskotaly na naprostém nezájmu zákazníků, a to i přes výrazné dotace ze strany státu. Je třeba říci, že tranzitní kamiónová doprava není hlavní bolestí České republiky, tvoří totiž jen cca 20 % všech kamionů u nás. Ostatní nákladní vozy "obsluhují" tuzemské podniky, sklady a prodejny. Proč výrobci, kteří si objednávají dopravu po našich členech, nepreferují více železnici? Zahraniční studie ukazují, že je pro většinu zboží a krátké vzdálenosti logisticky nevhodná. U rozsáhlé dodávky do vzdálené destinace je samozřejmě využití železničních kontejnerů opodstatněné. Ale, abych odpověděl konkrétně na otázku. Hlavní rozdíl je v tom, že druhou variantu si nikdo neobjedná ani nezaplatí.
Kolik lidí ročně umírá při dopravních nehodách kterých se účastní kamiony, kolik je jich zraněno, jaké jsou škody na majetku? I poškození při dopravních nehodách jsou voliči... tedy pokud to nejsou například malé děti.
Statistika mluví jasně, i když pro Vás asi překvapivě. V souvislosti s nehodami nákladních automobilů zahynulo loni 136 osob (celkem v ČR 1127 mrtvých). Z toho přibližně třetina mrtvých byli samotní řidiči kamionů a jejich spolujezdci. Ze 136 obětí zemřelo 51 osob při nehodě nákladního vozu do 3,5 tuny (vč. aut N1 upravených pro odpočet DPH). U kategorie, kterou napadáte to bylo 61 mrtvých, což je 5,4% z celkového počtu. Závažnost nehod nákladních vozidel (sleduje se v počtu mrtvých na 1000 nehod) je ze všech skupin (motocykly, osobní automobily, traktory a autobusy) nejnižší. Jen pro zajímavost, denně zemře v ČR 50 lidí na následky kouření.

Jaký je příspěvek kamionové dopravy globálnímu oteplení a naší závislosti na energetické surovině z politicky nestabilních regionů?
Určitě velký, stejně jako v případě letecké dopravy, dopravy osobními automobily, nebo i topení domácností pevnými palivy. Přitom právě v Evropě jsou pro kamiony nejrychleji přijímána přísnější a přísnější ekologická pravidla. Nové kamiony budou muset co nevidět splňovat dokonce normy Euro 4 a většina výrobců již dokonce nabízí nejmodernější ekologická vozidla Euro 5. Za posledních zhruba 13 let poklesl podíl emisí škodlivin kamionů u CO o 67 %, u NOx o 75 % a u pevných částic o 94 procent. Stejně jako u osobních vozů, i v nákladní silniční dopravě se začínají prosazovat alternativní paliva. Závislost na energii z nestabilních regionů je určitě nešťastná, ale s tímto globálním problémem si láme hlavu polovina planety.
Kolik obyvatel České republiky trpí v důsledku inhalace zplodin z motorů jím opěvovaných kamionů respiračními onemocněními? I to jsou voliči.
Zase si neodpustím fakta. V České republice je registrováno zhruba 4 miliony osobních automobilů, nákladních automobilů nad 3,5 tuny pouhých 200 tisíc. Která skupina se tedy více podílí na znečištění ovzduší? Průměrné stáří osobního automobilu je 14 let, u nákladních vozidel pouhých 9 let. Vozový park kamionů v ČR patří k nejmodernějším v Evropě. Většina nejtěžších tahačů splňuje nejpřísnější ekologické limity EURO 2 či 3 a jsou tak mnohem menší zátěží pro životní prostředí, než statisíce starých škodovek bez katalyzátorů.
Prospívá existence super/hypermarketů spíše jejim nadnárodním majitelům, nebo obyvatelům této republiky - zejména pak těm, kteří díky jejich chování přišli o zaměstnání (je známým faktem, že na jedno vytvořené pracovní místo v hypermarketu dojde k likvidaci několika pracovních míst v jiných typech obchodů a v menších výrobních podnicích, které jsou mnohdy aktivitami obchodních řetězců značně nevybíravě likvidovány.
To je jistě hluboká otázka globálního charakteru, kterou jistě sdružení autodopravců nevyřeší. Obyvatelé si tento typ nakupování oblíbili, v neposlední řadě tak získali i nižší ceny zboží. Přece neočekáváte, že se nákladní dopravci rozhodnou zlikvidovat hypermarkety tím, že je odmítnou zavážet zbožím?
Kolik procent dopravců dle jeho názoru přímo či nepřímo nutí řidiče nedodržovat povinné pracovní přestávky? Mimochodem - mezi pondělní půlnoc a páteční třetí hodinu odpolední se VELMI POHODLNĚ vejde 5 pracovních dnů, nikoliv 4,5 (potvrdí každý bývalý dělník z některé "Kolbenky").
Mohu Vás ujistit, že ČESMAD BOHEMIA tvrdě bojuje za dodržování povinných přestávek i dalších důležitých pravidel pro výkon profese řidiče. Ale musíte si uvědomit, že v ČR se dopravě zboží věnuje na 8 tisíc subjektů, které nejsou nijak povinně sdruženy a tudíž na ně nemůže efektivně působit. Problémem je i celoevropský nedostatek řidičů z povolání, se kterým se potýkáme zvláště po zániku základní vojenské služby. Kdybyste se orientoval v rozložení pracovních cyklů silniční přepravy, věděl byste, že kamiony nemohou skončit jízdu ve 14 hodin za zvuku tovární sirény.
                 
Obsah vydání       21. 4. 2006
22. 4. 2006 Čeští podvodníci v Glasgow
22. 4. 2006 Bush věděl, že Irák neměl zbraně hromadného ničení
21. 4. 2006 Tragédie, po níž došlo poté, co Clintonová v roce 2009 bombardovala Írán
21. 4. 2006 Evropské dilema: Jaderný Írán a izraelská expanze Lukáš  Veselý
21. 4. 2006 Blairová si účtovala 330 000 Kč za holiče
20. 4. 2006 Zavádějící hlasování esemeskami budeme používat dál, protože se nám líbí!
18. 4. 2006 Michael  Marčák
21. 4. 2006 Another chilling sentence for slander Jan  Čulík
21. 4. 2006 Preference tohoto měsíce Josef  Baxa
21. 4. 2006 Česká televize vědomě manipuluje veřejným míněním Michal  Rusek
21. 4. 2006 František Lambert "Finančním ředitelem roku 2005"
21. 4. 2006 Tři roky smutku Jiří J. K. Nebeský
21. 4. 2006 ČRo 6: Platit za "inteligenci"? Vidím to jinak! Štěpán  Kotrba
21. 4. 2006 Díry do zubů a do sociálního státu Pavel  Pečínka
21. 4. 2006 Sex je nejlepší po čtyřicítce?
21. 4. 2006 Čeká nás nová energetická krize ? Egon T. Lánský
20. 4. 2006 Hudební poetika z pohledu skladatele Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
21. 4. 2006 Hořící skládka v Libčevsi je špičkou odpadového ledovce, jehož osud má v ruce Evropská unie Miroslav  Šuta
21. 4. 2006 Zakážeme Přátele Země a Greenpeace? Ivan  Brezina
21. 4. 2006 Proč podporuji Děti Země a Přátele přírody Ctirad  Oráč
21. 4. 2006 O kamionové dopravě
21. 4. 2006 Michael  Marčák
21. 4. 2006 Omezení technici Aleš  Uhlíř
21. 4. 2006 Britští opilci v Praze vážným problémem pro velvyslanectví
21. 4. 2006 Sociální demokracie (SPÖ) má velkou šanci opět vládnout v Rakousku Radek  Vogl
21. 4. 2006 V rakouské armádě prudce vzrostla šikana Richard  Seemann
19. 4. 2006 Jak dlouho bude trvat, než ČR schválí zákaz kouření ve veřejných místnostech? Jan  Čulík
20. 4. 2006 O Černobylu, Apokalypse a příchodu Nadčlověka Jan  Stern
20. 4. 2006 Černobyl: Byla či nebyla to katastrofa?
21. 4. 2006 Michael  Marčák
20. 4. 2006 Nová Solidarita v Polsku? Jiří  Polák
20. 4. 2006 V celách smrti ve světě čeká přes 20 000 osob
21. 4. 2006 Michael  Marčák
20. 4. 2006 O bezpečnosti celků aneb o bezpečí... Ladislav  Žák
20. 4. 2006 Bolševická tvrzení Stanislava Křečka
20. 4. 2006 Kdo je Hu? Oldřich  Průša
20. 4. 2006 USA byly nuceny zveřejnit seznam osob, vězněných v Guantánamo
20. 4. 2006 Hybatelem jsou chamtivost a lenost
21. 4. 2006 Jom ha-šoa 2006 - Den vzpomínání na oběti holocaustu
23. 4. 2006 Březen 2006: rekordní návštěvnost stránek Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
12. 4. 2006 Hospodaření OSBL za únor a březen 2006