10. 2. 2006
Jazyková vybavenost českých studentů je mizernáMusím bohužel souhlasit s tvrzením, že jazykové vzdělání českých
studentů je mizerné.
Podle mých zkušeností se minimálně polovina českých vysokoškoláků ani těsně po dokončení studia není schopna domluvit žádným západním jazykem, a s věkem se poměr ještě horší. Přitom je životním zájmem příslušníků relativně malého národa, aby cizí jazyky uměli. Velmi dobře jsem to poznal například v Dánsku, kde umí plynně anglicky i úřednice na poště nebo prodavač horkých párků. |
Jazykové vzdělání by nemělo být doménou VŠ, kde by se mělo spíše jen udržovat či rozšiřovat o odborné vyjadřování. Skutečnou práci by v tomto směru měla odvést střední škola, rovněž proto, že mnoho mladých lidí na univerzitu vůbec nejde. Dobrý začátek by byl zvýšit hodinovou dotaci angličtiny na 5 hodin týdně a zavést minimálně jeden "anglický den" ve školním týdnu - tj. den, kdy by se ve všech vyučovaných předmětech mluvilo anglicky. Jenže to asi nepůjde, protože valná většina středoškolských učitelů by nebyla vedení své hodiny v angličtině schopna. A dostáváme se k jádru problému: jak mohou učitelé, kteří neovládají angličtinu a evidentně jim to neschází, vychovat absolventy jiné než jsou oni sami? Čest výjimkám. |