10. 2. 2006
Lidskou přirozeností je sociální pud, nikoliv sobectvíPan Litvín strukturovaně kritizuje článek pana Valacha. Dovolím si reagovat na jeho poznámku o "naprogramovanosti" člověka ke kapitalismu, sobectví a osobnímu prospěchu, píše Petr Wagner. Použiji k tomu myšlenek Charlese Darwina a Arthura C. Clarka. |
Proč se člověk stal pánem země, ptá se Charles Darwin. Proč se stal tím čím je a stanul na vrcholu potravního řetězce? Je silnější než ostatní zvířata? Má lepší sluch, čich, zrak nebo jiný smysl? Asi ne. Ale člověk zvítězil nad svou minulostí a předplatil si budoucnost. Tím, že se začal starat o své staré (minulost -- zkušenost), nemusel opakovat své chyby. Tím, že se stará o své mladé, předplácí si budoucnost. Ne sobectví a vlastní prospěch, ale naopak sociální pud z nás udělal to, co jsme. V tom jsou kořeny dnešního lidského "ovládnutí" planety a k nim se jednou budeme muset vrátit. Ať už tento fakt budeme vnímat jako spor sociální versus kapitalistický nebo bohatý sever versus chudý jih, či jinak. A samozřejmě musím připojit i myšlenku Arthura C. Clarka, že to byl vynález zbraně, který nás dostal tam, kde jsme. "Ale od té doby žijeme ve vydluženém čase". Pan Litvín se mýlí. Právě starost o potřebné dostala lidstvo tam, kde je. A právě schopnost se starat a myslet na ty momentálně nebo už slabší ho dostala na vrchol potravního řetězce. Naopak toto je naše přirozenost a tu bychom měli respektovat. A jí se řídit. |