10. 2. 2006
Chudí si za svou chudobu mohou samiNemohu nereagovat na článek Milana Valacha "Kapitalismus a vlastnictví", píše čtenář Radek Litvín a pokračuje: Zde je má kritika: |
odstavec 4: Darwinismus neříká nic o hierarchii ani o tom, kdo má a kdo nemá právo na život. Pouze vysvětluje (a to velmi úspěšně), jak to v přírodě chodí. A ano, schopní jsou opravdu schopnými proto, že mají lepší geny. odstavec 6: Měřítkem úspěchu v evoluci je množství genů předaných do příští generace, nikoliv plocha získaných pozemků. Zcela v souladu s darwinismem jsou tedy nejúspěšnější skupinou lidé s největším počtem dětí, tedy obvykle lidé chudí. odstavec 7: Ano, chudí si opravdu za svou chudobu mohou sami. Pokud tedy dostali příležitost situaci změnit, což v současné ČR dostali prakticky všichni. odstavec 8: Ne, kapitál nemá zázračnou schopnost se "sám" množit. Naopak, při špatném zacházení se zmenšuje až zmizí, jak snadno zjistíme porovnáním potenciálu lidského mozku a jeho využití u 90% populace. odstavec 10: Ne, bankrot není popření principu nedotknutelnosti vlastnictví, ale jeho potvrzením. Bankrotem jsou chráněna práva věřitelů bankrotující firmy a to práva na majetek. Bankrotující firma směřovala k tomu, že poškodí práva věřitelů, a proto byla poslána do bankrotu. odstavec 11: Jednak dobyvatelé severní Ameriky a jiných kolonií nebyli žádní kapitalisté a pokud snad byli, tak prostě jen dodržovali pravidla platná v jejich době. Mají snad váš pes nebo pašík volební právo? Před 400 lety neměli černoši volební právo ani právo na život prostě proto, že je ti mocnější bílí nepovažovali za lidi. Dnes to naštěstí vidíme jinak, ale není to rozhodně žádný argument proti kapitalismu. odstavec 13: Krutost není vlastní kapitalismu ani jinému společenskému systému, je to vlastnost konkrétních lidí. Vy byste pravděpodobně velmi ochotně a s radostí vyvraždoval indiány, židy, černochy, kdybyste byl na místě těch, kteří tak činili. Tedy pokud nejste z té zanedbatelné menšiny lidí, kteří mají dostatek vůle, síly a osobní odvahy k prosazování vlastního názoru proti vůli většiny. Je dobré to vědět a v budoucnu na to nezapomenout. odstavec 14: Kvůli "kapitalismu" lidé nejsou ochotni vést války a vyvražďovat. Právě naopak, svobodné moderní společnosti obvykle války nezačínají, protože je velmi obtížné nechat se zvolit s tím, že "uděláme válku proti těm špinavým a blbým ...(dosaďte podle libosti)". Každý volič si dvakrát rozmyslí, jestli mu to riziko, nestabilita a nutnost poslat syna do války za tu srandu stojí. (Současná válka v Iráku je v podstatě válkou obrannou, vedenou samozřejmě proti špatnému nepříteli. Všimněte si, jak rychle klesá podpora války mezi americkou veřejností, ti lidé by si to dobrovolně nikdy nezvolili.) odstavec 16: (Rousseau a platy manažerů): Tak zaprvé, do platů manažerů vám nic není, pokud nejste vlastník podniku.*) Když to vlastníkovi nevadí, ať si klidně dává manažerovi libovolně vysokou částku, je to jeho věc. A vy mu ty peníze nezáviďte, nejsou zadarmo. Vlastník kapitálu vydélává hodně ne proto, že má moc, ale proto, že hodně riskuje. Kdyby si dal peníze do banky, tak nic nevydělá, když je investuje do podnikání, riskuje, že o ně přijde (neschopností svou či svých zaměstnanců). Zisk je spravedlivá odměna za toto riziko. Ostatně si to můžete zkusit sám. odstavec 19: poslední z druhé části - cituji celý "Kouzlo soukromého vlastnictví je tedy v tom, že ve své rozhodující části vzniká na základě přisvojení si vlastnictví zaměstnanců (jejich práce a části výsledku jejich práce), a to bez náhrady." - Zaměstnance do práce nikdo nenutí, už pár set let tu nemáme nevolnictví. Zaměstnanec podepsal dobrovolně pracovní smouvu, která obsahuje co bude dělat, a také náležitou a oběmi strananami smlouvy odsouhlasenou odměnu. odstavec 20: (Přirozené základy kapitalismu): Kapitalismus je přirozený v tom smyslu, že příroda funguje úplně stejně. Zároveň, z jiného úhlu, není přirozený ani trochu, protože v přírodě neplatí žádná "lidská práva". odstavec 23: Ano, lidé žili ve skupině a to, pozor, ve skupině pokrevně spřízněné. Právě proto, aby společnými silami zvýšili počet svých potomků. Mezi tlupami vládlo pravidlo "člověk člověku vlkem", které doteď vládne např. mezi tlupami šimpanzů. odstavec 27: (pátý od konce): Kapitalismus není ani trochu v rozporu s lidskou přirozeností, což se rozhodně nedá říci o komunismu. Je přirozenou snahou každého jedince zlepšovat své materiální zabezpečení, je to pravděpodobně součástí našeho základního "naprogramování". odstavec 28: (cituji) "Lidskou přirozeností je tedy život ve společenství s ostatními, za podmínek spravedlivé spolupráce." Ne, lidskou přirozeností je zlepšovat své materiální a jiné zabezpečení za účelem zvýšení pravděpodobnosti přežití potomků. Výjimky existují a jsou odsouzeny k tomu, aby jejich geny zanikly. *) Kupodivu, tvrzení, že "vám do platů manažerů nic není, pokud nejste šéfem podniku", v rozvinutých demokraciích jaksi neplatí. Jestliže podnik prodělává, získá investice, a první, co ředitelé podniku udělají, že si vyplatí milionové prémie, právem to vyvolává v tisku palcové titulky. Při vládních dotacích začínajícím podnikům existují velmi přísná opatření, jak zabránit tomu, aby si ředitelé peníze, určené pro rozvoj firmy, nevyplatili sami na platech. |