30. 12. 2005
Učinili křesťané z Ježíše Boha?Pomalu končí volno, kde jsme mohli relaxovat a nabrat sílu do nového roku. O svátcích mohli mnozí z vás, vážení čtenáři, zavítat do kostelů. Možná to byla pro vás jenom jakási nostalgie, možná v tom bylo víc. Při návštěvě svatostánku jste si mohli položit otázku, "jak je to s tím Ježíšem?" Někteří z vás, vážení čtenáři, jste si pročetli Bibli a dospěli jste k názoru, že Ježíš je moudrý učitel, ale Bůh? Jak tvrdí křesťané. K tomu všemu se přidají námitky a nesouhlas jak od muslimů a židů. Pro jedny je Ježíš pouze prorok a pro druhé zase pouze rabín. Jak je to tedy, co je pravdy na křesťanském pochopení Ježíše jako Boha? |
Skutečně, pokud si pročtete Svaté texty Bible, není tam příliš mnoho zmínek o tom, že Ježíš je Bůh. Kde berou křesťané jistotu o Ježíšově božství? Co jim dává takovou jistotu, že se k Ježíši i modlí? Pokusím se na všechny tyto dotazy nalézt s vámi, vážení čtenáři, odpovědi. Přečtěme si společně jeden biblický text, protože ten nám lépe umožní pochopit něco z charakteru Ježíše Krista. "Ať tedy všechen Izrael s jistotou ví, že toho Ježíše, kterého vy jste ukřižovali, učinil Bůh Pánem a Mesiášem." (Skutky 2:36) Tato výpověď, toto konstatování o Ježíši je závěr kázání apoštola Petra ke shromážděným židům v Jeruzalémě. Tito židé byli vlastně konvertité k judaismu ze všech národů. Tato věta, která zakončuje, která lemuje Petrovo kázání, je jednou z nejústřednějších výpovědí celého křesťanství. Konstatování o tom, že Ježíš je Pán a Mesiáš, vlaje jako prapor v přední linii celého křesťanství. Jak jsem na to přišel? Navíc tam není řečeno o Ježíši jakožto o Bohu. Tvrdit, že je Ježíš Pán, totiž znamená pochopit tento titul, toto jméno v perspektivě celé Bible. My lidé 21. století máme spojené Pán se zdvořilostním oslovením člověka, nebo jako autoritu, majitele. Což je však hrubý omyl! Podle Starého zákona je Pán doslovným překladem, kalkem jména samotného Boha. Je to jméno אדני [Adónaj], které se překládá jako Pán, nebo Hospodin. Tady to oslovení Boha je ještě něčím zvláštní. Židé jméno אדני [Adónaj] četli všude tam, kde se ve Svatých textech Bible vyskytovalo jiné Boží jméno יהוה [JHVH]. Proč to dělali? Bylo to z bázně, a také z úcty vůči Bohu. Snad aby se neprovinili proti přikázání nebrat Boží jméno nadarmo. Snad aby se zabránilo nějakému magickému zneužívání Božího jména יהוה [JHVH]. Takže to byli židé, kteří "nahradili" ono tajemné a nevyslovitelné jméno Boží יהוה [JHVH] jiným oslovením Boha. Jméno אדני [Adónaj] se vyskytuje také samostatně a je oslovením samotného Boha. Nejsem si zcela jist, ale člověk takto nebyl nikdy titulován. Bůh je v dějinném období Starého zákona oslovován jako אדני [Adónaj] ve více než stovkách případů. Díky "nahrazení" Božího jména יהוה [JHVH] jménem אדני [Adónaj] tady máme navíc oslovení Boha v mnoha tisícovém výskytu. Tento Bůh אדני [Adónaj] Pán, vyvádí Izrael z Egypta, k tomuto Bohu se lze obracet v modlitbách. Tento Bůh odpouští hříchy. Bůh, jehož jméno je אדני [Adónaj] Pán! Obrátím nyní svoji pozornost k období Nového zákona, konkrétně ke kázání apoštola Petra. Pokud apoštol Petr konstatuje, že je Ježíš Pán, potom apoštol Petr konstatuje, že je Ježíš אדני [Adónaj]!! Teprve tento text, tato věta -- Ježíš je אדני [Adónaj] Pán, mi dává plnou svobodu modlit se k Ježíši! Z hlediska "teologické stavby" je konstatování o tom, že je Ježíš אדני [Adónaj] základním kamenem této stavby. Je to dokonce tak důležité, že pro apoštola Pavla se toto vyznání stává "vstupenkou věčného života". "Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen." (Římanům 10:9) Protože vyznám-li Ježíše jako Pána, vyznám Ježíše jako אדני [Adónaj]. A to mi dává pevnou jistotu k modlitbám a prosbám o odpuštění hříchů od Ježíše. Nepřímo je potom v takovém vyznání řečeno, že Ježíš je Bůh! Poněvadž je to oslovení Boha samotného v období Starého zákona. Tím ovšem nepopírám jiné biblické texty, které tvrdí explicitně, že je Ježíš Bůh (Jan 1:1 atd.) Ovšem vidím tady jisté pořadí důležitosti. Petr ve svém kázání a apoštol Pavel v listu Římanům chápou jako ústřední téma celé teologie -- Ježíš je Pán, Ježíš je אדני [Adónaj]. A jsou to listy apoštola Pavla do všech křesťanských obcí, kde připomíná -- "Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista." Nic tam není řečeno o tom -- "Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a rabína Ježíše Krista.", nebo "Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a proroka Ježíše Krista." Konstatováním, vyznáním, že Ježíš je Pán, přiznám Ježíši Kristu božství. A jenom si pročtěte celý Nový zákon, vážení čtenáři, a pokuste se sečíst kolikrát je titulován Ježíš jako Pán. Proto mohu vyznat, že Ježíš je Bůh. A námitky oponentů o tom, že jsme si my křesťané učinili z Ježíše Boha, vidím jako neopodstatněné. |