31. 10. 2005
Bezdomovectví z hlediska bytové politiky -- příčiny, důsledky, možnosti politických řešeníJan Kelbich
Text vystoupení, předneseného 22. října 2005 na Revolt fóru 2005 pod názvem Hledání alternativy jako součásti přípravy Evropského sociálního fóra 2006
Vzhledem k závažnosti uvedeného problému a především jeho důsledků není přijatelné řešení odkládat, či dokonce čekat na celkovou změnu společnosti, ale je třeba jednat již v současných podmínkách. Podstatou neřešitelnosti uvedených životních situací je absence účinných nástrojů sociální politiky státu. Zejména se jedná o neexistenci nárokového a individuálně stanoveného příspěvku na krytí nákladů spojených s bydlením v takové výši, aby byl skutečně dostatečný pro zajištění schopnosti hradit uvedené náklady. Dále je to nedostatek tzv. sociálních bytů v majetku obce či státu. Navíc státní správa nezná definici sociálního bydlení. |
Občanský zákoník - čtyři způsoby, jak přijít o bydlení bez náhrady§ 711, odst 1
§ 712, odst. 4 - Bytové náhrady Poskytnutí přístřeší : cit. : "Přístřeším se rozumí provizorium do doby, než si nájemce opatří řádné ubytování a prostor k uskladnění jeho bytového zařízení a ostatních věcí domácí a osobní potřeby." - v rozporu s tímto ustanovením je v praxi přístřeší poskytováno obvykle jen na dobu určitou, typicky na 6 měsíců. Podstatou neřešitelnosti uvedených životních situací je absence účinných nástrojů sociální politiky státu. Zejména se jedná o neexistenci nárokového a individuálně stanoveného příspěvku na krytí nákladů spojených s bydlením v takové výši, aby byl skutečně dostatečný pro zajištění schopnosti hradit uvedené náklady. Dále je to nedostatek tzv. sociálních bytů v majetku obce či státu. Navíc státní správa nezná definici sociálního bydlení. Sociální bydlení musí splňovat podmínku schopnosti občana v nouzi tuto službu využít, ať už se jedná o cenovou dostupnost, či jiná specifika vyplývající z dané životní situace občana (např. bezbariérovost, poloha, pečovatelská služba apod.). Nedostatek těchto bytů vede někdy i k deformovaným kritériím pro jejich přidělování žadatelům. Dalšími příčinami, startujícími život bez přístřeší jsou i ostatní životní situace, např. nezaměstnanost, nepříznivé rodinné události apod. Mnoho občanů např. hledá svou záchranu v době nezaměstnanosti v cestě do velkých měst. Přitom opouští své bydlení v malé obci, o které tak mohou snadněji přijít (např. z důvodu tzv. "bezdůvodného" nevyužívání bytu, nekomunikace s místními úřady). Ve velkém městě pak nenalézají ani práci, ani alespoň minimální ubytování. Podnikové i jiné ubytovny byly ve velké míře zprivatizovány nebo zrušeny, pokud existují, jsou obvykle cenově nedostupné, zvláště pro člověka bez zaměstnání. Tyto osoby často zůstávají v "cizím" městě zcela bez příjmů. V důsledku své situace pak ani nejsou schopny se vrátit do své obce. Možnosti politických řešeníKromě přímé pomoci osobám bez přístřeší - např. v rámci charitativní či dobrovolnické činnosti, je možné usilovat o zlepšení stavu politickou cestou, usilovat o řešení na úrovni odpovědnosti státu na naplnění mezinárodních smluv, jimiž je ČR vázána, v praxi však jen na papíře. Jsem přesvědčen, že je pro nás výzvou, téměř povinností, činit obojí -- jít oběma cestami k řešení problému. Z popření práva na bydlení vyplývá ve skutečnosti také popření práva na život. Přitom obě tato práva, zcela jistě pak právo na život, jsou zakotvena v řadě mezinárodních smluv vztahujících se k základním lidským právům, k jejichž plnění se ČR (formálně) zavázala. Na základě toho se domnívám, že prosazování těchto práv a jejich naplňování ve státní správě na úrovni státu má smysl. Vzhledem k povaze těchto práv je podle mého názoru možné při vhodném politickém působení a spolupráci organizací splnění mnohých požadavků skutečně dosáhnout. Je zcela na místě požadavky na řešení těchto problémů, příp. i s návrhy těchto řešení, adresovat poslancům Parlamentu. Návrhy je vhodné připravovat ve spolupráci s organizacemi, kterých se uvedená problematika nějakým způsobem dotýká - např. SON, orgány politických stran pro sociální politiku, ministerstva, charitativní organizace, street papers, lidskoprávní organizace, sociální a právní poradny, střediska sociální pomoci, ale např. i mládežnické politické organizace (KSM, REVO, SAB, SocSol). Argumenty pro prosazení požadavků je možné podepřít spoluprací a vyjádřením mezinárodních lidskoprávních a podobných organizací s odkazem na mezinárodní dokumenty (OSN, Helsinský výbor apod.) a mezinárodních organizací zabývajících se sociální politikou či bydlením (např. IUT). Z odborného hlediska by bylo dobré zapojit do činnosti (alespoň "mediálně") osoby činné v příbuzných nebo souvisejících oborech - např. sociální pracovníky (zejména z neziskových organizací), právníky, lékaře (somat. i psych.), pracovníky pomáhajících profesí. Z hlediska základních lidských práv a jejich postavení v ČR je možno iniciovat podávání ústavních stížností souvisejících s uvedenými problémy. Vzhledem k dřívějším nálezům Ústavního soudu je velmi pravděpodobné, že by nález byl ve prospěch stížnosti. Ostatně Ústavní soud v souvislosti se zrušením vyhlášky 176/1993 Sb. o nájemném z bytu a úhradě za plnění poskytovaná s užíváním bytu ve svém nálezu č. 231/2000 Sb odmítl argument stěžovatelů popírající právo na bydlení. Pro podporu tohoto politického působení je vhodné činnost doplnit o osvětu (sdělovací prostředky, osobní agitace, letáky, nástěnky) a usilovat o zapojení co nejširší veřejnosti (mítinky, propagace organizací). V případě déle trvajícího neúspěchu (nezájmu ze strany politiků a státu) je možné stupňovat nátlakové akce (manifestace, demonstrace, občanská neposlušnost). Základním předpokladem úspěchu je být v trvalém kontaktu s politiky a jinými odpovědnými osobami, tyto osoby úkolovat požadavky na řešení problémů a vyžadovat skládání účtů od těchto osob. Nespokojujme se s tzv. zastupitelskou demokracií, zvláště pokud jde o takto závažné problémy. Jan Kelbich je členem KSM, Sdružení nájemníků ČR, komise sociální politiky KSČM |
Alkoholismus a bezdomovectví - represe a prevence | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
31. 10. 2005 | Dopady kapitalismu: bezdomovectví | Eduarda Heczková | |
31. 10. 2005 | Bezdomovectví z hlediska bytové politiky -- příčiny, důsledky, možnosti politických řešení | Jan Kelbich | |
31. 10. 2005 | Bezdomovectví - pár slov | ||
20. 10. 2005 | O Středoevropanech: Jak se stát v Británii bezdomovcem | ||
29. 9. 2005 | Bezdomovci - pohled z druhé strany | ||
29. 9. 2005 | Anděl, opilci a agresivní bezdomovci | Fabiano Golgo | |
27. 9. 2005 | Opilí a agresivní bezdomovci na zastávce autobusu | Štěpán Kotrba | |
7. 7. 2005 | Blahoslavený bezdomovce nesoudí | Jindřich Jonáš Bláha | |
2. 9. 2004 | 200. číslo Nového prostoru - dar nedar jeho prodejcům | ||
10. 8. 2004 | Bezprizorní | Miloš Kaláb | |
26. 4. 2002 | Bezdomovectví v zrcadle Všeobecné deklarace lidských práv | Jaroslav Jirušek | |
16. 4. 2002 | Ako bezdomovci nechceli nové domy | Lubomír Sedláčik |