31. 10. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 10. 2005

"Call centres" v Indii jsou "novodobým otroctvím"

Absolventi vysokých škol, vyčerpaní mechanickou prací bez vyhlídky na profesní postup, práce v noci a dohled jak za Velkého bratra - taková je podle nové studie realita "call centres" v Indii, která pracují prostřednictvím telefonního spojení pro britské a americké zákazníky.

Zpráva vyvolala v Indii od firem, které provozují "call centres", hněvivou reakci Vznikla ostrá debata o pracovních podmínkách v jednom z nejdůležitějších ekonomických odvětví nové Indie.

V posledních letech se cituje velký úspěch Indie při získávání zakázek ze Západu jako příklad pozitivní tváře globalizace - Indové prý tak získávají dobré platy a nové pracovní příležitosti. Studie argumentuje, že za zdánlivě pozitivní fasádou těchto "nových firem" pokračují tradiční formy imperiálního vykořisťování.

Kontroverze dodá oheň do už tak hněvivé debaty v Británii i v USA ohledně toho, do jaké míry je etické přesunovat podniky a služby ze západních zemí do třetího světa. Studie byla zveřejněna v době, kdy indická ekonomika zaznamenala podstatnější ztráty. V Indii v poslední době vzniklo několik skandálů v souvislosti s krádežemi datových bank o zákaznících a některé západní společnosti se rozhodly ukončit své operace v Indii a vrátit se domů. Minulý týden například oznámila britská banka Abbey, že se rozhodla vrátit 1000 pracovních příležitostí z Indie zpět do Británie.

Nová studie, která je prý první nezávislou studií poměrů v indických call centres, tvrdí, že toto průmyslové odvětví záměrně najímá "pracovně poslušné zaměstnance", kteří nemají žádná zaměstnanecká práva a jsou najímáni na krátkodobé kontrakty bez existenčních jistot.

Tito zaměstnanci pracují pod neustálým dohledem, v atmosféře, která je obdobná atmosféře "ve vězeních z 19. století anebo na římských galérách". Navzdory relativně vysokým platům a modernímu pracovnímu prostředí dospívá studie k závěru, že "většina těchto mladých lidí plýtvá, v situaci vyčerpání, nejvíce tvůrčími léty svého života tím, že pracuje jako 'počítačoví otroci' vykonávající mechanickou, rutinní práci.

Monotónnost tohoto druhu zaměstnání je kamuflována předstíráním, že tato "práce je zábavná" - v call centrech jsou kavárny, stánky, kde se prodává popcorn a pingpongové stoly. Kvóty na počet telefonních rozhovorů či emailů se zákazníky jsou tak vysoké, že je "zaměstnanec dokáže splnit jen s naprostým vyčerpáním", tvrdí zpráva.

Zaměstnanci call centres musejí v důsledku toho, že cílová oblast, s níž komunikují, je v jiných časových zónách, pracovat v noci. Ve dne žijí jako Indové a v noci jako lidé ze Západu, což vystavuje vážnému stresu jejich fyzický i duševní zdravotní stav, konstatuje studie. Nejvážnějším problémem je však skutečnost, že práce v call centrech vede k plýtvání lidskými zdroji a k dekvalifikaci pracovních sil, což bude mít dlouhodobě záporný vliv na indické hospodářství, uzavírá zpráva, kterou vypracoval Národní pracovní ústav V. V. Giriho, financovaný indickým ministerstvem práce.

Pramod Bhasin, šéf čelné společnosti Genpact, která provozuje call centra, označil závěry studie za "nesmysl": "Vážně to poškozuje průmyslové odvětví, za jehož vznik svět Indii oslavuje. Takováto zpráva povede lidi k pochybnostem, zda mají investovat do Indie, anebo raději do Číny či do Rumunska," varoval Bhasin. Dodal, že pracovní podmínky v call centres jsou daleko lepší než ve většině indických podniků. Zaměstnanci dostávají jídlo i dopravu do práce zadarmo, pravidelně se konají pro zaměstnance zábavné akce, existuje podniková služba, která jim objedná předem lístky do kina a před budovou call centra trvale čeká sanitka pro případ, že by nějaký zaměstnanec onemocněl.

Raman Roy, podnikatel, který do Indie před 12 lety přivedl první zahraniční call centre, odmítl zprávyu jako nevědeckou, založenou na příliš malém vzorku a politicky motivovanou. "Takováto práce se dělá i v Americe a v Británii a nikdo tam tamější zaměstnance neoznačuje za otroky. Skutečností je, že tyto firmy poskytují obrovské množství příležitostí," uvedl.

Odbory tuto studii přivítaly. "Zaměstnavatelé hledají dva druhy lidí. Jednak lidi, kteří jsou naprosto mrtví, kteří jsou ochotni přijímat rozkazy a automaticky je vykonávat. A pak chtějí malí počet věřících, z nichž udělají manažery a učitele," konstatoval Gautam Mody, odborový aktivista, který se snaží zavést do call center odbory. Ředitelé call centres do svých podniků nechtějí připustit odbory, avšak zavádějí pro pracovní podmínky minimální standardy. Kiran Karnik, ředitel firmy Nasscom tvrdil, že zaměstnanci call centres nechtějí být odborově organizováni. "V tomto průmyslu se každý mladý člověk chce do dvou let stát jeho ředitele," uvedl. "Nemyslím si, že by chtěli s takovým přístupem být členy odborů."

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       31. 10. 2005
31. 10. 2005 Přichází vláda šedin
31. 10. 2005 Průměrná délka života směřuje ke stovce
31. 10. 2005 "Call centres" v Indii jsou "novodobým otroctvím"
31. 10. 2005 Tibetem tam a zpátky -- II. Vít  Kremlička
31. 10. 2005 Neschválí-li vás Komise, neexistujete Boris  Cvek
31. 10. 2005
31. 10. 2005 Cesta do města neboli staré dobré klišé Alex  Koenigsmark
31. 10. 2005 Miloš Zeman: Byl bych pro zavedení agentů provokatérů Jan  Mech
4. 11. 2005
31. 10. 2005 Punk a móda Linda  Sokačová
31. 10. 2005 Digitalizace v Senátu
31. 10. 2005 Přijde mi to lidsky nešťastné...
31. 10. 2005 Francií otřásá skandál "Ropa za potraviny" Simone  Radačičová
31. 10. 2005 Německá Linke navrhuje zrušit omezení pohybu českých pracovních sil do Německa Radek  Vogl
31. 10. 2005 Marxovo myšlenkové dědictví nezastaralo Michael  Kroh
31. 10. 2005 Bezdomovectví - pár slov
31. 10. 2005 Dopady kapitalismu: bezdomovectví Eduarda  Heczková
31. 10. 2005 Bezdomovectví z hlediska bytové politiky -- příčiny, důsledky, možnosti politických řešení Jan  Kelbich
31. 10. 2005 CzechTek 2005 v komentářích českého tisku
31. 10. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 30. září 2005
28. 10. 2005 Jihočeský 28. říjen 2005 Miroslav Václav Steiner
29. 10. 2005 Státní svátek Petr  Jindra
29. 10. 2005 Ve svobodných poměrech začalo být velmi rychle zřejmé, že problém spolužití Čechů a Slováků federalizace nevyřešila Václav  Klaus
28. 10. 2005 Cheneyho poradce rezignoval a bylo proti němu zahájeno trestní stíhání
28. 10. 2005 Česká televize šíří neodůvodněně strach a xenofobii vůči muslimům
27. 10. 2005 Člověk, který chce zavraždit smrt
8. 10. 2005 Hospodaření OSBL za září 2005

Mzdy, odbory a sociální politika RSS 2.0      Historie >
31. 10. 2005 "Call centres" v Indii jsou "novodobým otroctvím"   
24. 10. 2005 Mohou odbory poškozovat odborově neorganizované zaměstnance? Petr  Jindra
5. 10. 2005 Francie: Armáda zasáhla proti námořníkům, přístavní dělníci se vzbouřili Petr  Jindra
3. 10. 2005 Zvyšování platů ve zdravotnictví - problém nesystému Ivan  David
9. 5. 2005 Místopředseda vlády odpovědný za ekonomiku státu neumí počítat Josef  Vít
23. 2. 2004 Ministr práce a důchodového zabezpečení: "Je to tvrdé, ale spravedlivé"   
18. 2. 2004 Má to pan poslanec Křeček (dobře) spočítané? Jan  Hošek
18. 2. 2004 Poslanec Křeček to má dobře spočítané... Zuzana  Nielsenová
29. 9. 2003 Bohatí musí být bohatší (a Špidla silnější) Darius  Nosreti
9. 9. 2003 Nezaměstnanost v ČR lze snížit spotřebou zboží domácí provenience Michal  Rusek
9. 9. 2003 Kdo nemá rád odbory...?! Ladislav  Žák
18. 8. 2003 Hospodářský růst -- tabuizované téma? Jaroslav  Krajči
18. 8. 2003 V současné době peníze nejsou kryté zlatem, ale dluhy Josef  Hromádko
8. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - další reakce čtenářů   
7. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - reakce čtenářů