26. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Sin City
26. 9. 2005

Sin City: Město ctnosti?

Film, v němž se takřka neustále vraždí... pokud se v něm tedy zrovna nesouloží, nemučí nebo nepojídají lidské pozůstatky.

Navíc film, který je takřka doslovně věrný své předloze, kterou je onen "úpadkový" žánr jménem komiks -- a který v podstatě vznikl rozhýbáním, namluvením a oživením oněch obrázků s textovými bublinami. Hnus, vykřiknou mravokárci -- jedna má známá ostatně z filmu po dvaceti minutách utekla. Co na to odpovědět? Snad jen to, že film Sin City: Město hříchu je svou uměleckou formou (opakování důležitých motivů, syrovost a stylizovanost příběhů a postav) i mravním obsahem skutečnou baladou, o jakých jsme se učili ve škole v hodinách literatury, a jeho autoři jsou skutečnými Karly Jaromíry Erbeny pro 21. století.

Zabijáci se svědomím a samospráva kurev

V kulisách "města hříchu" se odehrávají tři příběhy rozdělené do čtyř povídek (první a poslední na sebe navazují). Zlo představují členové jednoho zvrhlého rodinného klanu -- Roarkové. Patrick Henry Roark je sluhou božím -- mohl být i prezidentem, ale stal se raději kardinálem a nejmocnějším mužem státu. Ze svého ambiciózního bratra udělal senátora. Ten zas poskytuje ochranu svému synovi, sadistickému pedofilovi. Strýček kardinál si zase oblíbil chlapce s andělským hlasem, podivnými schopnostmi a zálibou v kanibalismu, prováděném většinou na atraktivních prostitutkách. "Nešlo mu o jejich těla. Jedl jejich duše. A já se k němu přidal," říká k tomu kardinál Roark.

Proti těmto zvrhlíkům bez svědomí a ohledů stojí posledních několik spravedlivých. Hartigan je poctivý policajt se zdravotními problémy, který se v poslední den služby rozhodne zachránit jedenáctiletou Nancy, jež se má stát další obětí pedofilního sadisty Roarka juniora. Podaří se mu to a pachatele vykastruje... sám je ale poražen a postřelen. Myslí si, že umírá, ale vidí, že zachránil onu jedenáctiletou dívenku i další potenciální oběti násilníka. "Starej chlap umírá, mladá holka bude žít," jsou jeho zdánlivě poslední slova. Kardinála dostane jiný typ zabijáka -- Marv, nezničitelný rváč a psychopat, zamilovaný do prostitutky Goldie, jíž zavraždil flanďákův oblíbenec. Posedlý pomstou zabíjí a mučí všechny, kdo byli zapleteni do vraždy jeho lásky. "Až najdu toho, kdo ti to provedl, neudělám s ním rychlej a krátkej proces, jako udělal on s tebou. Ne, bude to pomalý a sadistický, bude to tak, jak umím zabíjet jenom já. Budu se smát tomu fakanovi do ksichtu a budu se smát a on bude vřískat a blekotat modlitby. A až už nebude nic cejtit, vykopnu ho do pekla, a to mu bude připadat jako ráj proti tomu, co jsem s ním prováděl já," slíbí Marv mrtvé Goldie -- a pak to i udělá.

V povídce, která je jakousi mezihrou, lépe poznáme Sin City a jeho tajemné obyvatelky -- ozbrojené a sebevědomé prostitutky. Rozhodly se řídit si své záležitosti samy -- bez pasáků a mafiánů, bez oblbování drogami a bez sexuálního donucování. Hlídají svou čtvrť, a když dojde na lámání chleba, jsou ochotné bojovat s kýmkoli, kdo by jim chtěl jejich svobodu sebrat. Toto líčení je velmi silné -- člověk by až skoro zapomněl, že v reálném světě je prostituce pro většinu svých adeptek a adeptů velmi ničivé "povolání"...

Moc je lež

I když ženy střílejí a bojují, působí ve filmu poměrně pasivně jako někdo, jehož hlavním smyslem je být vnadný a obdivovat velké silné muže, kteří obstarají většinu toho ostatního -- ve filmu především zabíjení. A proto se vraťme k našim hlavním hrdinům.

Oba za svůj střet s mocnými zaplatili -- oba s tím ostatně dopředu počítali, ale stálo jim to za to. Velmi silným místem filmu je moment, kdy je oběma přičtena zodpovědnost za zločiny těch, které sprovodili ze světa -- v očích společnosti se mají stát tím, před čím ji zachránili. Oba se vzpírají, ale oběma je vyhrožováno smrtí konkrétní milované osoby (u Marva to je jeho matka, u Hartigana dívka, již zachránil), a tak se nakonec nechají veřejně i před svými nejbližšími poplivat ve jménu záchrany někoho milovaného a bezbranného. Marv končí svůj život na elektrickém křesle s posledními vzpurnými gesty (přerušení kněze čtoucího modlitbu slovy: "Nemůžete sebou trochu hodit? Nemám na to celou noc" a posléze výsměch katovi po první dávce elektrického proudu: "Hahaha, to je všecko, co umíš, ty sráči?").

Hartigan, který si už myslel, že zemře, je uzdraven špičkovými specialisty -- aby se mu senátor mohl pomstít za kastraci a znetvoření jediného syna. Nad jeho nemocničním lůžkem pak senátor v rozhněvaném monologu vysvětluje poctivému policajtovi skutečnou povahu moci, která není právem nebo spravedlností (jejichž vykonavatelem se policajt Hartigan cítil být), ale uměním manipulace s lidmi: "Cítil jste se mocný, když jste střílel? Moc nepramení z odznaku nebo zbraně. Moc znamená lhát." Zostuzeného a uvězněného Hartigana drží při životě už jen dopisy Nancy, již zachránil a která jako jediná zná pravdu. Aby se jí dostali na stopu, pustí Hartigana z vězení. Z jedenáctileté dívky se stala devatenáctiletá dračice, která je do svého zachránce z dětství beznadějně zamilovaná. Hartigan se její lásce brání, ale neúspěšně -- především se mu ale podaří svou milou zachránit před pomstou Roarka mladšího a zabít ho. Když už by vypadalo, že jejich lásce a štěstí nestojí nic v cestě, Hartigan se zastřelí...

Co dodat?

Proč? Podařilo se mu vyhrát bitvu, ale ví, že se nemůže stát vítězem ve válce s mocí, již ztělesňuje senátor. Ví, že ten se bude chtít pomstít za smrt svého syna a že se bude chtít pomstít na Nancy. Protože je sám jedinou stopou, která k oné dívce vede, a navíc jen jeho bolest by mohla být zadostiučiněním pro pomstychtivce, ničí jedním výstřelem stopu i motiv. "Starej chlap umírá, mladá holka bude žít," opakuje se jako refrén ve starých baladách.

A ze starých balad jako by byla i morálka ve filmu. Nejnázorněji se to ukazuje na přístupu k lásce. Ta je buď "hříchem" -- nebo, abychom byli přesnější, zbožím, uspokojením potřeb a objektem směny --, anebo motivací k boji a potažmo k oběti života. Ženy jsou ve své podstatě popsatelné podle starého stereotypu "světice, nebo děvky", muži jsou neohrožení bojovníci, nebo mocní zvrhlíci. Láska, která nebude směnou, ale vztahem, a která nebude motivovat k pomstě a oběti, ale ke svému prožívání v lidském životě a jeho obraně... taková láska jako by v moderní filmové/komiksové baladě neměla místo...

Ještě se sluší říct, že po umělecké stránce je film velmi kvalitní. Někteří recenzenti vyjadřovali obavu, zda vzhledem k tomu, že se velmi důsledně drží komiksového originálu, nebude pro ty, kdo původní komiks neznají, záhadný a nezajímavý. Z vlastní zkušenosti (ke komiksu jsem se dostal až po zhlédnutí filmu) musím říct, že tyto obavy nejsou na místě.

                 
Obsah vydání       26. 9. 2005
26. 9. 2005 Organizovaný zločin v Karlových Varech je silnější než spravedlnost Robert  Kvacskai
26. 9. 2005 V Londýně je k dispozici 24 megabitový broadband za 1000 Kč měsíčně
19. 9. 2005 Moje osoba, tvoje osoba, naše osoby Alex  Koenigsmark
26. 9. 2005 VyVolení k autodafé aneb Voajéři všech zemí spojte se Lubomír  Brožek
31. 10. 2005
26. 9. 2005 BBC terčem kritiky za zpravodajství o útocích ze 7. července
26. 9. 2005 Štěstí Bohdana Slámy dostalo cenu v San Sebastian
26. 9. 2005 Tips aren't included II. Ladislav  Žák
26. 9. 2005 Michael  Marčák
26. 9. 2005 Chvála braku Milan  Černý
26. 9. 2005 Stránky věnované spisovateli Ludvíku Vaculíkovi
27. 9. 2005
26. 9. 2005 Patrone, nedej nám zahynouti, dej starostovi facku Václav  Dušek
17. 10. 2005 Nesmyslným preferováním silniční dopravy se zvýšení cen benzínu promítá do cen zboží František  Hájek
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
26. 9. 2005 Co odhalil výbuch AZF v Toulouse? Lucie  Doleželová
26. 9. 2005 Sin City: Město ctnosti? Ondřej  Slačálek
23. 9. 2005 Čin hodný Josepha Goebbelse
26. 9. 2005 Třetí A-kontra roku 2005: Tématem jsou subkultury
26. 9. 2005 Sedmdesátá léta v Čechách Jiří  Černega
26. 9. 2005 Přepólovaná alternativa Ondřej  Slačálek
23. 9. 2005 Rifkinova zpráva o zániku jednoho amerického snu Josef  Brož
26. 9. 2005 Český sen mediálního břídila Štěpán  Kotrba
26. 9. 2005 Hysterická a vulgární mlátička Britských listů Petr  Šafařík
22. 11. 2003 Adresy redakce
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005