14. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
14. 9. 2005

Český sen trvá

POLEMIKA
Dobré jméno reklamní agentury by si mělo gratulovat, že takového člověka má. On totiž věří, že když se mu podaří prodat to, co je mu předloženo, že uskutečňuje svůj vliv. Je mu v podstatě jedno, co prodává, ale je šťastný, že se to prodává podle jeho představ.

Bez ohledu na kvalitu filmu Český sen je nutno říct o jeho upravené televizní verzi zhruba tohle. Tvrdit, že se jednalo o pokus vyhnout se právnímu postihu kvůli zákonu o poškozování dobrého jména firmy, není upřímné. Anebo to upřímné je , ale zase to není moc bystré. Rozhodně to není v pořádku.

psáno pro BL a ČRo 6

Pokud by někdo na vystřižený dialog z Českého snu naaranžoval paragraf o poškozování dobrého jména firmy, musel by mít hodně přebujelou představivost. Právní design sice připouští kdejakou extravaganci, ale tohle už by asi překračovalo hranice demokratického stylu. A za tyto hranice by se určitě žádný slušně vychovaný právník ani nepodíval, protože tam stojí paragraf nade vším, hlavně nad právem samotným.

Z tohoto důvodu se korekce ve filmu jeví jako nesmyslná, a to i podle českého právního systému. K čemu je taková pštrosí prevence dobrá? Místo obavy z toho, že by někdo chtěl odsoudit, dokonce pravomocně, odvysílání takového materiálu, by měla každého hlídacího psa demokracie (metaforické označení pro platónskou ideji žurnalisty) zcela určitě zuřivě rozštěkat a ne zahnat do boudy, kde bude jen dlouhých dvacet vteřin kvičet.

Text tohoto dialogu by mohl dobře posloužit jako modelový příklad do testů logického uvažování. Malé děti by mohly dobře posoudit, zda z uvedeného textu vyplývá nějaká hanobící informace o reklamní agentuře, nebo jestli se jedná o ryze osobní výpověď člověka o jeho motivaci pracovat v reklamě.

Je možné, aby měla taková osobní výpověď vliv na dobré jméno reklamní agentury? Jaké sdělení vlastně přinesla informace o tom, že pracovník reklamní agentruy rád uskutečňuje svůj vliv: přinesla sdělení o tom, že mluvčí má základní předpoklad k tomu, aby dokázal záměrně působit na ostatní lidi, protože to chce dělat a přináší mu to uspokojení. Není moc velkým tajemstvím, že v reklamních agenturách takoví lidé pracují a lidé, jimž je vliv na obec ukradený, zase ne.

Dobré jméno reklamní agentury by si mělo gratulovat, že takového člověka má. On totiž věří, že když se mu podaří prodat to, co je mu předloženo, že uskutečňuje svůj vliv. Je mu v podstatě jedno, co prodává, ale je šťastný, že se to prodává podle jeho představ. Podle vlastních slov je zřejmé, že je pro to ochoten hodně udělat a dobré jméno své agentury dál šířit.

Není podstatný rozdíl mezi reklamním agentem a politikem z kategorie falešných a prázdných, aniž by tím byl myšlen někdo konkrétní. Oba pečlivě zjišťují, co by se lidem mohlo líbit a oba se to snaží, v rámci daných možností, dělat.

Platónská idea politika je ale taková, že nechce dělat to, co se lidem líbí, ale to, co jim prospívá. Platónská idea reklamního pracovníka takovým požadavkem nadána není a otevřeně o tom mluvit nemůže být škodlivé ani pro její zhmotnělou podobu, ani pro jejího zaměstnavatele.

Sprostý lid by se tak "dozvěděl" jen jednu fádní samozřejmost.

                 
Obsah vydání       14. 9. 2005
14. 9. 2005 Česká vláda dodá munici egyptské diktatuře
14. 9. 2005 Díky korporacím máme místo demokracie Pobřežní hlídku
14. 9. 2005 Více než 100 osob usmrceno při bombovém atentátu v Bagdádu
14. 9. 2005 Bushova éra skončila
14. 9. 2005 Kdo ještě potřebuje v čele smečky samce Alfa? Štěpán  Kotrba
14. 9. 2005 Český sen trvá Bohumil  Kartous
14. 9. 2005 Autobus 119 Tomáš  Koloc
14. 9. 2005 Děti prý mohou být vegetariány! Bohumil  Kartous
14. 9. 2005 Vegetariánství škodí zdraví Petr  Wagner
14. 9. 2005 Faktory vedoucí k erozi autority v současné české společnosti Petr  Sak
31. 10. 2005
14. 9. 2005 Oranžová přestává být módní Oskar  Krejčí
14. 9. 2005 Hospodská debata jako paradigma české politiky? Karel  Dolejší
14. 9. 2005 Michael  Marčák
14. 9. 2005 Špatná mapa ve vysílání ČT 1 Roman  Staněk
14. 9. 2005 Hurikán Katrina - změna klimatu a toxické znečištění Miroslav  Šuta
14. 9. 2005 Bývalý zaměstnanec Greenpeace Miroslav Šuta porušuje novinářskou etiku Ivan  Brezina
14. 9. 2005 Brezina, PR, GMO a Monsanto: když chybí argumenty, přichází skandalizace Miroslav  Šuta
14. 9. 2005 Nový Orleán Petr  Pospíchal
27. 9. 2005
14. 9. 2005 Kulhánek: Highlander pro klempířské učně Filip  Sklenář
14. 9. 2005 Výsledek německých voleb v mlze Richard  Seemann
14. 9. 2005 Křesťanství a jiná náboženství Karel  Sýkora
13. 9. 2005 Transpoziční deficit českého jazyka v Evropské unii
13. 9. 2005 Paroubek Topolánkovi: podejte trestní oznámení tak jako my ! Jiří  Paroubek
13. 9. 2005 Anička Dajdou napsala šílenou knihu a co s tím mají společného přejetí psi... Ladislav  Kahoun
13. 9. 2005 Jak se zachránit před vydíráním Jan  Rovenský
12. 9. 2005 Člověk zahnaný do úzkých -- otřesný příklad sociálního darwinismu Sylvie  Vařeková
13. 9. 2005 Jak je to se vztahy mezi náboženstvími Jiří  Drašnar
13. 9. 2005 Skutečně už hrozí konec ropné éry?
13. 9. 2005 Poslanci chtějí zrušit ochranu krajinného rázu Vladimír  Burda
12. 9. 2005 Otazníky kolem 11. září
12. 9. 2005 11. září 2001 - jeden velký otazník Petr  Schnur
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Český sen - dílo nebo podvod? RSS 2.0      Historie >
14. 9. 2005 Český sen trvá Bohumil  Kartous
12. 9. 2005 Český sen, cenzura v televizi a mediální manipulace Jan  Čulík
12. 9. 2005 Vít Klusák: Čulík je neseriozní novinář   
29. 10. 2004 Český sen: Podstatný film aneb Zklamání z kritiky Jana Čulíka Petr  Šafařík
14. 7. 2004 Český sen žaluje ODS a supermarket Julius Meinl za porušení autorských práv   
9. 7. 2004 Český sen je úžasný projekt...   
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
12. 2. 2004 Český sen: Kultura hypermarketů   
23. 7. 2003 Invitation: "The Czech Dream" project in London   
11. 7. 2003 O čem zatím není, ale by mohl být Český sen Ondřej  Čapek
8. 7. 2003 Co odhalil Český sen členu Rady České televize Štěpán  Kotrba
7. 7. 2003 Český sen v médiích Kristina  Cimpová
16. 6. 2003 Tvůrci Českého snu v onlinové diskusi Britských listů   
12. 6. 2003 'The Czech dream' - reality TV, Czech style Jan  Čulík