12. 9. 2005
Český sen, cenzura v televizi a mediální manipulacePOLEMIKA 7. září vysílala Česká televize film Víta Klusáka a Filipa Remundy Český sen - šlo o poněkud zmatený filmový projekt, v jehož rámci oba autoři inzerovali neexistující supermarket na okraji Prahy a přitom natočili sebe ve spolupráci s reklamní agenturou, jak projekt realizují. Film byl myšlenkově bohužel velmi nezaostřený - nevěděl, co chtěl. Jediným významem filmu Český sen byla tedy nakonec sebeprezentace obou jeho autorů - a tu zvládli dokonale. Pokračují v tom i nyní, když se dostali do konfliktu se zájmem reklamní agentury, která s nimi na projektu spolupracovala. Film se totiž - na žádost zmíněné reklamní agentury - vysílal v ČT s cenzurními zásahy. Opět zasáhl všemocný "zákon proti poškozování dobrého jména firmy". Ten se v České republice začíná stávat vážnou hrozbou svobodě projevu. Co se stalo? O záležitosti Britské listy informoval Petr Šafařík, který však nesouhlasí s jejich analýzou celé věci (viz níže). Český sen - dílo nebo podvod? TÉMA BL |
Reklamní agentuře MARK/BBDO, jejímž zaměstnancům a hlavně jejímuž tehdejšímu tzv. kreativnímu řediteli Martinu Přikrylovi v filmu Český sen připadla docela významná role, se výsledný film "nelíbil". Při vysílání filmu v České televizi došlo proto k cenzurním zásahům: v jednom z rozhovorů s pracovníky agentury byl vynechán zvuk a nápis na obrazovce, připomínající cenzorské razítko, oznamoval, že se tak stalo na přání této společnosti. Zcenzurovanou pasáž zveřejnili autoři filmu v přepisu na svých internetových stránkách. V ČT se nesmělo odvysílat toto: MARTIN PŘIKRYL: Mě reklama baví. Ale jako, já vždycky, když jdu z práce a přijdu mezi svoje kamarády do hospody, tak si upřímně myslím, že jsem to vlastně já, ty vole, kdo hejbe tím světem. FILIP REMUNDA: V jakým slova smyslu? MARTIN PŘIKRYL: No, v tom slova smyslu, že třeba to, co tady teď děláme s Hadžim a budem to dělat ještě pár hodin. HADJI MOUSSA: No ještě tak hodinu... MARTIN PŘIKRYL: Tak rozhodujeme o tom, v tom nejlepším případě, co bude dělat několik tisíc lidí třicátého prvního v deset hodin ráno. A to je docela zábavný. Ten pocit, že prostě jsi někoho ukecal, přesvědčil, donutil jako, dokopal k něčemu prostě. To mně přijde, že je dobrý. Takže vlastně, po podvodné reklamní kampani Českého snu, jejímž účelem bylo medializovat oba autory filmu - který přepomíná známý McLuhanův výrok "The Medium is the Message" - totiž "Důležité je už to, že existujeme a natáčíme", následovala paradoxně při televizní premiéře Českého snu další manipulace, další podvod - diváci neměli možnost film zhlédnout v jeho původní verzi - reklamní agentura si nepřála, aby někdo "znevažoval" její jméno. Proti tomu ovšem vystartovali tvůrci filmu s další manipulací. Na námitku, že cenzura přiznání pracovníka reklamky Martina Přikryla, že "Ten pocit, že prostě jsi někoho ukecal, přesvědčil, donutil jako, dokopal k něčemu prostě. To (...) že je dobrý" je vlastně jen další podvod, odpověděl Vít Klusák takto:
Čulíkův názor, že se jednalo a jedná o podvod, je urážlivý a scestný - stěží
nazývat podvodem situaci, při níž se "podvodníci" záhy z vlastní vůle
přiznají a vydají se všanc svým obětem a stěží nazývat podvodem situaci, ve
které se ČT obává z objektivních právních důvodů odvysílat náš "director's
cut": Agentura MARK/BBDO 14 dnů před premiérou filmu písemnou formou zažádala o vystřižení dvou záběrů. My jsme tak neučinili, ač nám hrozila pokuta a stažení filmu z kin (šermovali paragrafem o poškození dobrého jména firmy). Film byl tedy rok v kinech uváděn ve své odvážné verzi. Právní odd. ČT se však vyjádřilo, že nebude případnou žalobu riskovat, a požádalo nás o dodatečné vystřižení inkriminovaných záběrů. Rozhodli jsme se, že ČT - jakožto koproducentovi - vyhovíme, ovšem formou, která zmíněný zásah NEZAKRYJE, ale naopak ZVÝRAZNÍ. Vystřižený dialog jsme v souvislosti s TV premiérou filmu zavěsili na náš web. Kdybychom chtěli diváka podvádět, jak píše Čulík, stěží bychom "cenzurní zásah" označili tak výrazným způsobem - pípanec piští dlouhých 20 vteřin... A asi bychom tyto informace vč. úryvku z dialogové listiny neposkytovali médiím a nevěšeli je na index vlastních webových stránek. Zajímavý je mechanismus této reakce. Vyvine-li na mě někdo cenzurní tlak, mám dvě možnosti: buď se mu podrobit a inkriminované záběry odstranit, anebo se mu nepodrobit. Klusák a Remunda volili třetí možnost: uspokojit požadavek stěžovatele, ale jen napůl - tak, aby se celá věc medializovala, a tedy udělala stěžovateli případně větší škodu než jen původní záběry. Takže - další manipulace ve prospěch zviditelnění obou autorů? Anebo autenticky nezištná akce ve prospěch svobody slova a veřejného zájmu? Vyjádření Petra Šafaříka: Jsem velice udiven a pobouřen tím, v jaké souvislosti se objevilo mé jméno v příspěvku Jana Čulíka o televizním uvedení Českého snu. Mé hodnocení dokumentu Český sen i jeho změny pro televizní vysílání je zásadně odlišné od názorů Jana Čulíka - viz moji starší polemiku s ním. |
Český sen - dílo nebo podvod? | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
12. 9. 2005 | Český sen, cenzura v televizi a mediální manipulace | Jan Čulík | |
12. 9. 2005 | Vít Klusák: Čulík je neseriozní novinář | ||
29. 10. 2004 | Český sen: Podstatný film aneb Zklamání z kritiky Jana Čulíka | Petr Šafařík | |
14. 7. 2004 | Český sen žaluje ODS a supermarket Julius Meinl za porušení autorských práv | ||
9. 7. 2004 | Český sen je úžasný projekt... | ||
8. 7. 2004 | Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy | Ondřej Čapek | |
7. 7. 2004 | Film Český sen: zklamání | Jan Čulík | |
12. 2. 2004 | Český sen: Kultura hypermarketů | ||
23. 7. 2003 | Invitation: "The Czech Dream" project in London | ||
11. 7. 2003 | O čem zatím není, ale by mohl být Český sen | Ondřej Čapek | |
8. 7. 2003 | Co odhalil Český sen členu Rady České televize | Štěpán Kotrba | |
7. 7. 2003 | Český sen v médiích | Kristina Cimpová | |
16. 6. 2003 | Tvůrci Českého snu v onlinové diskusi Britských listů | ||
12. 6. 2003 | 'The Czech dream' - reality TV, Czech style | Jan Čulík | |
9. 6. 2003 | Stydím se za televizi Nova | Jan Čulík |