23. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 6. 2005

Reklama, zisk, veřejná služba a digitalizace

O nezávislosti České televize a Českého rozhlasu na reklamním trhu

Nedávno jsem měl tu čest být mezi navrženými kandidáty do Rady České televize. Jednotlivé kluby si kandidáty zvaly, aby poslanci lépe poznali jejich názory. Mezi nejfrekventovanější otázky, kladené při slyšení před poslaneckým klubem ČSSD, patřily dvě tak zásadní, že se v nebližší době frekvence jejich kladení (samozřejmě nejenom v separé zmíněného klubu) nepochybně ještě zvýší. První z dotazů se týkal digitalizace, druhý směřoval ke stále diskutovanějšímu problému reklamy na obrazovce veřejnoprávní České televize. Přitom projednávání novely příslušného zákona, která by měla znovu definovat tuto reklamně veřejnoprávní mesalianci, je více než aktuální a rozhodně se nejedná o žádné drobné.

Tedy pokud za drobné nepovažujeme něco kolem jedné miliardy ročně. Je nabíledni, že otázka reklamy a blížící se digitalizace českého elektronického mediálního prostoru jsou spojité nádoby. A to nádoby velmi křehké, s nimiž jest zacházet v sakra sofistikovaných rukavičkách. Protože bez digitalizace není možné přežití médií veřejné služby, bez médií veřejné služby není digitalizace nejspíše možná, bez peněz z koncesionářských poplatků nebude digitalizace médií veřejné služby. Ty pak postupně zaniknou. Digitální mediální prosotr bude výsostně komerční.

Představme si nové digitální mediální prostředí. Důsledné využití impulzní modulace rozšíří lehce zamřelé vody televizního reklamního trhu o zhruba 20 štik. Nedělejme si iluze o jejich dravosti, podbízivosti a hltavé lačnosti. Profesor Parkinson svého času napsal, že vyskytne-li se v kapřím rybníce štika, pokud je moudrá, bude se nějaký čas tvářit jako roztomilý kapřík, a to přesně tak dlouho, nežli dostatečně zesílí, aby mohla odhodit své mimikry a pustit se do svých ztučnělých bližních. Hlava nehlava, šupina nešupina. Tyto nově nasazené mediální štiky, troufám si tvrdit, si ovšem na čas dávat nebudou. Na takovou obezřetnost nebudou mít trpělivost ani prostředky a bude jich příliš mnoho. Zlenivělý kapr ČT propadne zmatku a aby přežil, začne si hrát na štiku. Výsledek by v takovém případě byl směšno truchlivý. Říkám rovnou, že bych se nechtěl dožít ve veřejnoprávní televizi reality show a dalších podobných masakrů. Nechtěl bych se dožít ve veřejnoprávním zpravodajství předsazování černé kroniky před seriózními zprávami a dalších "komerčních" vychytávek. Myšlenka, že Česká televize je vůči takové podbízivosti apriori imunní, je nejenom dojemně naivní, ale především nebezpečná. Hlad donutí i "líného kapra" k výkonům piraně.

Objem reklamních peněz má své hranice a rvačka komerčních broadcasterů o tyto prostředky bude doslova zápasem o jejich holé přežití. Situace, kterou popsal profesor Parkinson se prudce obrátí. Už to nebudou klidné vody, kontrolované kapří populací, ale zpěněné vody plné štik, kterým bude odolávat jeden hladový kapr. Tento štikokapří hybrid nemá sebemenší šanci, aby si, pod sílícím diktátem zadavatelů reklamy, zachoval glanc.

Kdo by na to nevíc doplatil, je zřejmé - televizní divák A co hůř, při permanentní mediální lobotomii, které je vystaven, by se mu to mohlo i líbit! Dočista dočista. A nejspíš by nebyl sám. Přesto však znám mnoho těch, kterým by se to nelíbilo v žádném případě. Nezáleží však na tom, jaké procento divácké populace by představovali.

Budoucí nezávislost České televize a Českého rozhlasu na reklamním trhu se  každopádně stává klíčovou otázkou zachování veřejnoprávní služby a její kultivace.

Jinými slovy, paní poslankyně a páni poslanci, neváhejte, byť za cenu zvýšených koncesionářských poplatků, zbavit Českou televizi reklamy a kapra nakrmit, aby si nehrál na štiku. I když sousto, jež zbude, schramstnou ony privátní štiky, které zplodí digitalizace. Jinak by nepřežily. Ale kapr je o vánocích tradiční jídlo ve většině českých rodin.

Autor, básník, spisovatel a publicista pracoval do letošního roku v tiskovém oddělení České obce sokolské

                 
Obsah vydání       23. 6. 2005
23. 6. 2005 Independent: Zabíjíme tuto planetu
23. 6. 2005 Řešení je technické
23. 6. 2005 Britský ministr financí požaduje reformy, aby se EU vyrovnala Číně
23. 6. 2005 Návrat Jeana-Paula Sartra
23. 6. 2005 Země G8 nezodpovědně vyvážejí zbraně do nejchudších a konflikty zmítaných zemí
23. 6. 2005 Krize celuloidu v hlavě Ivo  Bystřičan
23. 6. 2005 Ekonomika versus etika? Pavel  Urban
23. 6. 2005 Reklama, zisk, veřejná služba a digitalizace Lubomír  Brožek
23. 6. 2005 Češi opět mezi rekordmany -- to je dobře nebo špatně? Jan  Hošek
23. 6. 2005 Minulost, dějepis a ostatní II.
23. 6. 2005 Televizní vítězství příslušníků jiných ras není důkazem neexistence rasismu
23. 6. 2005 Jedinou reálnou alternativou je jaderná energie Ivan  Brezina
22. 6. 2005 Sté výročí narození Jiřího Voskovce Jiří  Jírovec
22. 6. 2005 Britské listy: Průběžný stav financí
22. 6. 2005 Je realistické provozovat neredigovaná internetová diskusní fóra?
22. 6. 2005 Euthanasie Petr  Wagner
22. 6. 2005 Etičnost ekonomie a ekonomičnost etiky Martin  Škabraha
22. 6. 2005 Moderní turismus v Mánesu Ivo  Bystřičan
22. 6. 2005 Mýty Modré šance viděné očima odborů Pavel  Janíčko
21. 6. 2005 Ano, v Americe úřady zjišťují, jaké knihy jste si vypůjčili z knihovny
21. 6. 2005 Pohádka o prdeli Alex  Koenigsmark
21. 6. 2005 Veřejné schodiště Pod Vyšehradem a další úřední zajímavosti z Prahy 4 Petr  Kužvart
8. 6. 2005 Hospodaření OSBL za květen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce