24. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 6. 2005

Jaká tedy vlastně jsou ta naše česká média?

Bude to znít možná až příliš pesimisticky, ale nalejme si čistého vína: Česká média nemají, až na světlé výjimky, příliš vysokou úroveň. Manipulace, podbízivost, zjednodušování faktů, zkratkovitost a upřednostňování nedůležitých události před těmi opravdu zásadními, to jsou hlavní atributy, kterými se vyznačují. Chybí kritický nadhled a skutečná polemika v tom pravém slova smyslu. Česká média mluví téměř jedním hlasem a občas je dosti těžké je od sebe rozeznat. Lidově řečeno, jsou si zkrátka podobná jako vejce vejci. Není nutné dodávat, že to je samozřejmě špatně.

V posledních letech se navíc nebezpečně vytrácí hranice mezi bulvárem a seriózními médii, rovněž se k sobě začaly přibližovat veřejnoprávní a komerční subjekty. Snaha získat co nejvíce "zákazníku" a tím i vyšší zisk se stalo nejdůležitějším cílem pro úspěšné médium. Je pravdou, že žádný podnikatelský subjekt nemůže správně ekonomicky fungovat, ale obzvláště v médiích by se měl dbát důraz i na jiná kritéria úspěchu než jsou jen peníze.

Ovšem největší hrozbou je fakt, že česká média ( nejenom ta česká) vytvářejí virtuální svět, který postupně požírá poslední zbytky intelektu svých diváků, posluchačů a čtenářů. To je jejich největší prohřešek, který jim bez mrknutí oka tolerujeme. Do popředí zájmu se v tomto světě, jenž si možná nedokázal představit ani Aldous Huxley ve svém "Brave New World", dostávají uměle vytvářené celebrity, jejichž jedinou zásluhou či dovednosti je to, že čtou z monitorů každý večer zprávy, jsou protějšky tzv. osobností nebo vzešli z jakési ohlupující reality show. Stávají se modlami, které jsou následně "svlékány" při ubíjejících a bezobsažných rozhovorech v novinách a magazínech, které jsou dnes tolik žádány.

Moc jakou česká média mají nad průměrným (většinovým) divákem, posluchačem a čtenářem (říkejme mu dále třeba "Pan X") je nepředstavitelná. Svou hlavní úlohu, řekněme informačně-vzdělávací vyměnila, v případě. televizí, za pouhou nabídku laciné zábavy v podobě estrádních představení a nikdy nekončících seriálů. Průměrný konzument mediálních produktu si již ani neuvědomuje, že má právo chtít mnohem více než je mu denně nabízeno. Místo, aby žádal pravou svíčkovou, vystačí si s kabanosem. "Pan X" rezignoval na jakoukoliv snahu býti tím, kdo určuje kam se jeho média, která tu jsou přeci hlavně pro něj, budou ubírat. Na druhou stranu, dnes je situace taková, že se zdá, že Česká média plní do puntíku, to co od nich většina z nás očekává. Mají to s námi opravdu jednoduché, naše nároky jsou velice nízké, nižší snad být ani nemohou. Úroveň českých médií je totiž do velké míry odvislá od úrovně jejích zákazníků. Ti v současnosti dostávají přesně to, co si zaslouží.

Těžko věřit, že by tomu mělo býti v budoucnosti jinak. Lenost a příjemná pasivita, která je obecně Čechům vlastní se v těchto souvislostech projevuje vrchovatou mírou. Sledovanost těch nejstupidnějších pořadů, prodejnost nejbulvárnějších magazínů stoupají a ani česká rádia si na poslechovost nemohou stěžovat.. Ach ta nešťastná česká rádia... Se svoji hudební produkcí zakrněla kdesi na pomezí 80. a 90. let. Ale podle exkluzivních průzkumů, které si nechávají vyhotovovat od renomovaných agentur vyplývá, že s tím Češi problém nemají.

Někteří zkušení popoví matadoři ovládají frekvence českých rádií 20 a více let a jejich stále dokola omílané tzv. hity už doslova straší několikátou generaci. Pokud se přeci jen objeví nový interpret, jde většinou o jejich přesnou kopii, která má s kvalitní hudbou pramálo společného.

Situace se nezmění, pokud se českým médiím nepostaví rovnocenný partner, tedy sebevědomý a hlavně vzdělaný "Pan X".. Jaká budou česká média můžeme ovlivnit my všichni a ač se někdy zdá, že je to spíše boj s větrnými mlýny, tak bychom to v žádném případě neměli vzdávat. Mít kvalitní média, obzvláště v dnešní informační společnosti se jistě vyplatí.

                 
Obsah vydání       24. 6. 2005
24. 6. 2005 Poplatky: Deset piv měsíčně Štěpán  Kotrba
25. 6. 2005 Írán zvolil ultrakonzervativního prezidenta
24. 6. 2005 Lékaři v Guantánamo terčem kritiky
24. 6. 2005 Svoboda projevu jako za cara
24. 6. 2005 Italský soudce nařídil zatčení 13 agentů CIA za únos
24. 6. 2005 Demokracie v EU Ano či Ne - to již brzy napoví jednání o softwarových patentech
25. 6. 2005 Radikální levice a stalinismus jsou neslučitelné pojmy
24. 6. 2005 Máme asi skutečně dobrého prezidenta Bohumil  Kartous
24. 6. 2005 Rumsfeld: "Američané neprohrávají válku v Iráku"
24. 6. 2005 Blair: "Je načase, aby se Evropa probudila"
24. 6. 2005 Problém vyřešen! Pavel  Ďuran
24. 6. 2005 BBC zavádí nový etický kodex
24. 6. 2005 Jaká tedy vlastně jsou ta naše česká média? Josef  Provazník
24. 6. 2005 Punk is not dead, sedí za přepážkou Bohumil  Kartous
24. 6. 2005 Arabské televizní stanice se odvracejí od násilníků
24. 6. 2005 Je král nahý? Michal  Giboda
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
24. 6. 2005 Umírající je rukojmím falešné hry mezi námi a lékaři Jan  Paul
24. 6. 2005 Umírající - rukojmím? Petr  Wagner
24. 6. 2005 Další jaderná PR Ivana Breziny, i tentokrát jistě bezplatná
24. 6. 2005 Vypínání přístroje nepoškozuje
24. 6. 2005 Vypínání přístroje poškozuje
23. 6. 2005 Independent: Zabíjíme tuto planetu
23. 6. 2005 Řešení je technické
23. 6. 2005 Britský ministr financí požaduje reformy, aby se EU vyrovnala Číně
23. 6. 2005 Návrat Jeana-Paula Sartra
23. 6. 2005 Reklama, zisk, veřejná služba a digitalizace Lubomír  Brožek
23. 6. 2005 Země G8 nezodpovědně vyvážejí zbraně do nejchudších a konflikty zmítaných zemí
22. 6. 2005 Sté výročí narození Jiřího Voskovce Jiří  Jírovec
21. 6. 2005 Pohádka o prdeli Alex  Koenigsmark
22. 6. 2005 Britské listy: Průběžný stav financí
8. 6. 2005 Hospodaření OSBL za květen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce