8. 4. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 4. 2005

Dogma, dogma

Při hodnocení holocaustu dochází etika k závěru (Adorno, Bauman), že na prvním místě musí být vždy lidský život a ne sebevětší a sebekrásnější ideologie.

Proč se říká, že zemřel papež Jan Pavel II. a ne Karol Wojtyla? To je přece jednoduché. Karol Wojtyla přijal své církevní jméno -- Karol Wojtyla se stal Janem Pavlem II. Myslím, že ta změna identity něco znamená, a to nejen pro věřící. Papež byl nejvyšším představitelem katolické církve, byl symbolem určité organizace s druhou nejvyšší mocí, která se v této organizaci připouští. Tato moc je navenek přenášena jako autorita a tato autorita může působit destruktivně. Ale to bych se zase opakoval. Jinak řečeno, smrt papeže by měla otevírat otázky a ne se snažit je zapírat jako "eticky nevhodné" nebo "nedůstojné".

Při hodnocení holocaustu dochází etika k závěru (Adorno, Bauman), že na prvním místě musí být vždy lidský život a ne sebevětší a sebekrásnější ideologie. A bude-li katolická církev chtít ovlivňovat veřejný život, bude také vždy ideologií.

Nutno dodat, že reakce v BL je (ne)jen snahou odpovědět na nesmyslnou "katolizaci" médií, která uniformně vytváří dojem, že zažíváme papežovo vzkříšení a nanebevzetí. Osobně velmi pochybuji, že by v takovém případě Karol Wojtyla pociťoval odpor k tomu, co si to kdo dovolil v den papežova pohřbu. Pochybuji, že by to odsoudil.

Ovšem emocionalita není vlastnost mrtvých, ale živých. A víra má ve své podstatě emocionální charakter, kterému musí odpovídat nějaká racionální představa. Víra je přítomná ve všech kulturách a v každé je její racionální zrcadlo odlišné. Na to by mělo být pamatováno vždy a zejména v globalizovaném světě. Tvrdí-li tedy pan Rusek: "Byl to on, kdo vešel pokorně do islámské mešity, aby se v ní modlil, byl to on, kdo vsunul přání do židovské Zdi nářků", měl by pochopit, že v době, kdy se kultury a náboženství přesahují do takové míry, že se všechna mohou vyskytnou v jednom větším městě vedle sebe, je povinností představitelů církve snažit se o smír a porozumění mezi různými racionálními oporami víry. Co jiného mělo být papežovou povinností na sklonku dvacátého století? Pokud by někdo chtěl namítnout, že tak mnozí jiní církevní představitelé nečiní, lze s přihlédnutím k jejich kulturním reálií konstatovat, do jaké míry je to jejich vina.

Pan Cvek zase píše: "Katolická církev např. učí, že mimomanželský sex je hřích -- kolik katolíků se tím v Africe řídí, co myslíte? A kolik by si dělalo hlavu se zakázanou antikoncepcí, kdyby ji chtěli používat? Řekl bych, že jen ti, kteří dodržují striktní zákaz mimomanželského sexu."

Vím, že je to nevědomé, ale srovnávat mimomanželský sex s antikoncepcí není dost dobře možné. V případě zákazu mimomanželského sexu se jedná o snahu zabránit tomu, čemu se kvůli přirozenosti člověka a lidské společnosti zabránit nedá.

V případě antikoncepce -- a v chudých zemích s nízkou vzdělaností to platí speciálně -- církev svým zákazem brání tomu, aby si společnost vytvořila racionální představu o možnosti zabránit efektivně šíření smrtelné choroby. Pokud pan Cvek soudí, že je to totéž, pak se dopouští poměrně kulantního potvrzení dogmatu. Na jedné straně se omezuje neomezitelné a na druhé straně se zabraňuje tomu, co je naopak důležité vytvářet a podporovat.

Vytvořit si určitý návyk, tedy užití antikoncepce ve formě kondomu, je i ve vysoce civilizovaných zemích otázka mnoha let a cílených vzdělávacích a mediálních kampaní. Tvrdit, že "oni" si stejně budou dělat co chtějí, takže je to jedno a církev může dál trvat na své demagogii je dost cynické. Nikoli horlit nad tím, že si někdo dovolil zneuctít den papežova pohřbu.

Navíc: pokud existuje podezření, že církev bojkotuje antikoncepci nikoli pro její zdravotní nebezpečnost, ale proto, aby mohla dál obhajovat své učení, neexistuje lepší doba na diskusi k těmto otázkám.

                 
Obsah vydání       8. 4. 2005
10. 4. 2005 Edikty Jana Pavla II. usmrtily miliony lidí
10. 4. 2005 Indonésii postihlo další zemětřesení
10. 4. 2005 Dogma, dogma Bohumil  Kartous
10. 4. 2005 Chce se mi zvracet
10. 4. 2005 Kdo páchá genocidu? Boris  Cvek
10. 4. 2005 Vatikán a antikoncepce Boris  Cvek
10. 4. 2005 Britské listy nechápou odkaz člověka Karola Wojtyly Michal  Rusek
8. 4. 2005 Ministr kultury Dostál lobbuje za Rádio Limonádový Joe Štěpán  Kotrba
8. 4. 2005 Jsem (anarchistický) komunista a revolucionář -- zažalujte mě! Ondřej  Slačálek
8. 4. 2005 Výzva k podání trestního oznámení
8. 4. 2005 Jedna poznámka k panu Slačálkovi Boris  Cvek
9. 4. 2005 Michael  Marčák
9. 4. 2005 Vždyť jsme se přece tak snažili... Irena  Ryšánková
8. 4. 2005 Které je vlastně ono "Grossovo" řešení? A která je nejlepší varianta? Štěpán  Kotrba
8. 4. 2005 Kdo je skutečný demokrat Martin  Mrzena
8. 4. 2005 Proč nezakázat KDU-ČSL Jan  Žižka
8. 4. 2005 Třikrát a dost, katolíci Stanislav A. Hošek
8. 4. 2005 Jak brání na Filipínách katolická církev normálnímu životu lidí
8. 4. 2005 Český klérus proti Vatikánu Miroslav  Polreich
8. 4. 2005 Miloš Zeman a jeho definice blbosti Jan  Čulík
8. 4. 2005 Jak český tisk zkreslil smysl Zemanovy knihy
9. 4. 2005 Hospodaření OSBL za únor a březen 2005
8. 4. 2005 S Koženým to jde stále ztuha Jan  Sýkora
8. 4. 2005 Jak ovlivnit chování politiků
8. 4. 2005 Zemřel papež, ach jo Bohumil  Kartous
8. 4. 2005 Zlý sen o Janu Čulíkovi Josef  Bouška
8. 4. 2005 Chápu nyní atmosféru politických procesů padesátých let
8. 4. 2005 Hnus tu je
8. 4. 2005 O komunistech jinak Jan  Hruška
8. 4. 2005 Studenti - generační problém? Petr  Wagner
8. 4. 2005 Některé zkušenosti jsou nesdělitelné
8. 4. 2005 Člověk může legitimně odmítat i to, s čím neměl vlastní zkušenost Boris  Cvek
8. 4. 2005 Ještě jednou o štěstí v umírání Jan  Paul
8. 4. 2005 Fidel Castro a Jan Pavel II. Zdeněk  Jemelík
8. 4. 2005 Poslední věci člověka Miloš  Dokulil
7. 4. 2005 Papež chtěl odstoupit už v roce 2000
8. 4. 2005 Závěť Svatého Otce Jan  Pavel II.
8. 4. 2005 Smrt v přímém přenosu Jindřich  Jůzl
8. 4. 2005 Zase budeme "v peci pálit laciný žito -- aby zdražil chleba" Jaroslav  Pour
8. 4. 2005 Máme svůj vlastní krásný kapitalismus
8. 4. 2005 ...tak jsme se konečně dočkali... Oldřich  Průša
8. 4. 2005 Co je tak špatného na pálení obilí?
8. 4. 2005 Pro pána Jáhna! Vladislav  Černík
8. 4. 2005 Rodiče postavili dětem hřiště, městský úřad ho nyní zlikvidoval
8. 4. 2005 Premiér Gross by měl počítat s pohřbem každý den Štěpán  Kotrba
8. 4. 2005 Modrá šance zdravotnictví Josef  Vít
8. 4. 2005 Čím onemocněl svět podle Ruedigera Dahlkeho Stanislav  Heczko
8. 4. 2005 Čipové cestovní doklady s otisky prstů Martin J. Kadrman
8. 4. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 15. - 31. března 2005
8. 4. 2005 Američtí vojáci v Iráku: 13 000 z nás už zahynulo a 49 000 je zraněno
8. 4. 2005 Inpytlopedický týdenní úslovník Lýdie Junkové Lýdie  Junková
8. 4. 2005 Zpáteční lístek do Říma František  Schilla
7. 4. 2005 Lidi v tomto státě, kterým není jedno, v jakém "hnusu" žijí Jan  Čulík
7. 4. 2005 Kde budou lišky dávat dobrou noc? Bohuslav  Sedláček
7. 4. 2005 Čeho jsme se to dožili? Jindřich  Kalous
7. 4. 2005 Papež věrný koncilu Boris  Cvek
7. 4. 2005 Generační problém Josef  Vít
7. 4. 2005 Struktura a funkce Michal  Giboda
7. 4. 2005 Proti rudé hvězdě a proti modrému ptáku Zdeněk  Hrabica
22. 11. 2003 Adresy redakce

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
10. 4. 2005 Britské listy nechápou odkaz člověka Karola Wojtyly Michal  Rusek
10. 4. 2005 Edikty Jana Pavla II. usmrtily miliony lidí   
10. 4. 2005 Vatikán a antikoncepce Boris  Cvek
10. 4. 2005 Dogma, dogma Bohumil  Kartous
10. 4. 2005 Chce se mi zvracet   
10. 4. 2005 Kdo páchá genocidu? Boris  Cvek
8. 4. 2005 Fidel Castro a Jan Pavel II. Zdeněk  Jemelík
8. 4. 2005 Poslední věci člověka Miloš  Dokulil
8. 4. 2005 Zemřel papež, ach jo Bohumil  Kartous
8. 4. 2005 Smrt v přímém přenosu Jindřich  Jůzl
8. 4. 2005 Zpáteční lístek do Říma František  Schilla
8. 4. 2005 Závěť Svatého Otce Jan  Pavel II.
8. 4. 2005 Jak brání na Filipínách katolická církev normálnímu životu lidí   
8. 4. 2005 Český klérus proti Vatikánu Miroslav  Polreich
7. 4. 2005 Papež věrný koncilu Boris  Cvek

Karol Wojtyla - papež Jan Pavel II. RSS 2.0      Historie >
10. 4. 2005 Britské listy nechápou odkaz člověka Karola Wojtyly Michal  Rusek
10. 4. 2005 Edikty Jana Pavla II. usmrtily miliony lidí   
10. 4. 2005 Dogma, dogma Bohumil  Kartous
10. 4. 2005 Chce se mi zvracet   
10. 4. 2005 Kdo páchá genocidu? Boris  Cvek
8. 4. 2005 Smrt v přímém přenosu Jindřich  Jůzl
8. 4. 2005 Závěť Svatého Otce Jan  Pavel II.
8. 4. 2005 Inpytlopedický týdenní úslovník Lýdie Junkové Lýdie  Junková
8. 4. 2005 Český klérus proti Vatikánu Miroslav  Polreich
8. 4. 2005 Fidel Castro a Jan Pavel II. Zdeněk  Jemelík
8. 4. 2005 Poslední věci člověka Miloš  Dokulil
8. 4. 2005 Zemřel papež, ach jo Bohumil  Kartous
7. 4. 2005 Papež chtěl odstoupit už v roce 2000   
7. 4. 2005 Papež věrný koncilu Boris  Cvek
7. 4. 2005 Blýská se konečně na lepší časy? Patrik  Veselý