Vzhledem k tomu, že neexistuje žádný zdroj, oficiální či neoficiální, z Bertelsmanna či z PPF, který by kdy potvrdil takovouto prodejní dohodu, novináři mohli pouze hádat. Nepublikovali nic, z čeho by se dalo usuzovat, že se o věci dověděli z nějakého - třeba jen anonymního - zdroje.
Tato epizoda ukazuje, že novináři v ČR stále častěji hádají, než aby si skutečnosti ověřili, a dokonce se takové "odhadyy" dostanou na titulní stranu! Děje se to často?
Je načase, aby česká média přijala moudrý systém inspekcí a kontrol, k němuž by vedlo zavedení funkce ombudsmana v jejich podnicích. Ombudsman píše každý týden hloubkovou analýzu ze všech úhlů pohledu a využívá při tom běžně přijímaných měřitek etiky a novinářských zásad. Ombudsman není v novinách jen proto, aby četl stížnosti čtenářů, ale proto, aby sdělovacímu prostředku sloužil jako vylepšující zrcadlo.
Samozřejmě, pokaždé, když se o tomto návrhu zmíním známým vedoucím pracovníkům českých sdělovacích prostředků, dostane si mi známé litanie sebelitování: o tom, jak už teď je to těžké dělat tu práci (nemáme peníze, máme zlé šéfy, německé majitele, nekompetentní zaměstnance, příliš mnoho práce, nedostaneme se ani večer domů...). Ombudsman by prý byl k ničemu, oni všichni dobře vědí, co je v jejich novinách či rozhlasové nebo televizní stanici špatně, jen jsou bezmocní a nedá se to změnit...
Zejména Česká televize by měla mít vlastního ombudsmana. Byl by to někdo, kdo by jednou týdně nebo měsíčně vystoupil na obrazovce a slovně by vysvětloval a posiloval normy Kodexu České televize tím, že by analyzoval, jak je Česká televize za poslední období dodržovala či nedodržovala.
Nemám pochyb, že budou ombudsmani v českých médiích dříve nebo později zavedeni. Ombudsman je nepříjemná osoba, která ukazuje prstem na nesrovnalosti a chyby, na špatně napsané reportáže a na neférovost v článcích. České noviny ani nemají stránku oprav, Errat, jaká je běžná v novinách po celém civilizovaném světě - je to prostor, kde se čtenář každý den dočte, co tyto noviny otiskly v předchozích dnech špatně. V českých novinách se občas něco nakonec opraví, jde vždycky jen o velké chyby, a opravy se netisknou ve zvláštní tomu vyhrazené rubrice, ale náhodně, podle potřeby. Jaroslav Plesl v Lidových novinách rád poukazuje na chyby, které dělají jiná média, zejména hospodářské časopisy. Kdyby na ty chyby ty časopisy ve svých vydáních poukazovaly samy, Plesl by nemohl ve svém každotýdenním sloupku poškozovat jejich pověst.
Vzhledem k tomu, že deník je obrovský podnik, který vzniká pod neuvěřitelným časovým tlakem, dá se očekávaat, že v něm budou nejrůznější chyby, od běžných tiskových překlepů až po zveřejnění věcných omylů.
Čtenáři nepovažují noviny za nedůvěryhodné, když přiznají své chyby - je velmi pravděpodobné, že by svým novinám důvěřovali více, protože úsilí opravovat zpětně své chyby je známkou perfekcionismu, známkou toho, že novinám skutečně jde o to, co tisknou, a že respektují čtenáře.
Takže, dva dny si mnozí mysleli, že se televize Nova "zmocní Němci". A pak, zcela neočekávaně, se jí "zmocnil ten Američan"...
Ať už to je či není podivné, skutečná otázka leží jinde: Jak je možné, že v České republice smějí vlastnit zdejší sdělovací prostředky cizinci? Nemůžu si koupit kus pozemku, protože nejsem Čech, ale můžu vlastnit vlivnou televizi? Průměrný Čech se obává, že přijdou Němci a skoupí všechny dobré české pozemky, pokud proti tomu nebude existovat ochrana, avšak nikoho nenapadlo udělat totéž ve vysoce strategickém sektoru sdělovacích prostředků?
Australský mediální magnát Rupert Murdoch se musel vzdát svého australského občanství a přijmout americkou zelenou kartu přistěhovalce, jinak by nesměl v USA provozovat svou televizi Fox. Ve většině zemích světa smějí provozovat televizní stanice jen místní občané.
Důvodem pro to bylo pravděpodobně úsilí ochránit národní kulturu, protože cizinec může zneužívat televizního vysílání k podpoře vlastní kultury a vlastních politických zájmů. Avšak, po celém světě místní vlastníci televizních stanic nepotřebovali přímý zásah Američanů do jejich záležitostí - jejich diváci prostě americké televizní pořady chtěli...
Vladimír Železný vytvořil v televizi Nova lokální verzi maloměstské americké televizní stanice. Většina pořadů, které vysílal, byla vyrobena v USA.
Co se týče politických zájmů, zdá se, že politické zájmy Ronalda Laudera byly méně nebezpečné než politické zájmy Vladimíra Železného.
Otázka je, zda si Češi přejí, aby moc vlivné televizní stanice zneužíval místní člověk, jeden z nich, anebo cizinec...
Avšak dejme stranou kulturní a politické vlidy. Jde o ty peníze, které budou vypláceny do bermudských kont. Železný alespoň investoval své peníze do českého malířství... Prostá skutečnost, že Lauderova firma měla sídlo na ostrově, v jehož blízkosti mizí letadla a lodě stejně jako peníze pochybného původu, způsobila, že byl Lauder podezřelou osobou, a proto byl špatná volba. Teď už není na Bermudách, ale jeho impérium záskali nejúspěšnější televizní stanici, jakou vytvořil v bývalém komunistickém bloku.
Stačí pohlédnout na jeho ostatní podniky, jako je třeba Pop TV ve Slovinsku, a hned si uvědomíme, že skutečným talentem za úspěchem televize Nova byl Vladimír Železný. Nynější senátor byl a je obviňován z mnoha věcí, ale nikdy z toho, že by neuměl uspokojit vkus průměrného Čecha.
Železný měl takovou velkou podporu a jeho sobotní pořad "Volejte řediteli" měl tak vysokou sledovanost, pak byl lehce zvolen do senátu velkým počtem voličů, protože dobře věděl, co si myslí české masy a co chtějí. A Železný těmito masovými postoji a předsudky náruživě rád manipuluje.
Takzvané "intelektuály" iritovalo, že si Železný bezostyšně pohrával s hospodyněmi, s babičkami a s obyvateli malých měst a že to bylo mnohdy až příliš zjevné.
Vladimír Železný byl neférově kritizován za to, že snížil kulturní úroveň národa. Ve skutečnosti šlo jen o to, že Češi opravdu chtěli nervní, hysterické bulvární Televizní noviny a nikoliv seriozní zpravodajství. (To neznali, pozn. red. Zpravodajství České televize není seriozní.) A nebyli sami, neboť hloupé televizní seriály jako Baywatch a Dallas vládnou světu. (Ale jsou země, jako Velká Británie, kde lidé v podstatných počtech ve veřejnoprávní televizi sledují napínavé a kvalitní televizní pořady, nejen Baywatch, viz např. Curtisova Power of Nightmares, pozn. red.) Železný dělal jen to, co dělají komerční televizní stanice po celém světě.
Železnému vyčítala zdejší média, že ukradl televizní stanici americkému investorovi. Ale průměrný Čech si myslí něco jiného: Železný zajistil, aby nejmilovanější česká televizní stanice zůstala skutečně česká! Když se začaly tehdy šířit dohady, že se má televize Nova prodat "Němcům", Železný jednal nacionalistickým (nebo "vlasteneckým") způsobem a cizince převezl. To, že někdo podvede cizince, Čechům přece vůbec nevadí...
A Železný se vždycky snažil vytvářet dojem, že mu nejde o majetek, že sice je finančně v pohodě, ale nežije ostentativně. Investoval do umění a do vína, soukromá letadla si nekupoval. Mezi lidmi nemá Železný pověst ambiciózního podnikatele, který utekl s penězi svého partnera, ale vlasteneckého intelektuála, který "naši televizi" zachránil, aby nebyla prodána do zahraničí...