27. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 7. 2004

Britský "imperiální zájem" na Letní filmové škole

Britská rada v rámci britského projektu Crossroads for Ideas (Kde nápady nezapadnou) na Letní filmové škole pořádá několik akcí. Jednak jsou to krátké britské filmy, je to šest bloků britských filmů, které se promítají každý večer od půl deváté v kině Mír.

Jan Čulík v Uherském Hradišti hovořil s Majou Ošťádalovou, pracovnicí britské státní kulturní organizace The British Council, která organizuje a platí cestu letošních britských návštěvníků LFŠ a pomohla také s prezentací dalších britských kulturních projektů.

Už jste nějaké filmy viděla?
Včera jsem viděla filmy ze sekce Dětské hry, které se mi velmi líbily. Jsou takové mírně temné. První sekce se jmenovala Čínský pohled - tu jsem bohužel neviděla. Potom je to Svět neomezených možností< což je výběr videoklipů hudebního nakladatelství Domino, které oslavilo v roce 2003 deset let svého konání a dělalo po Londýně koncerty stejného názvu, Svět neomezených možností.
Chtěl jsem se vás právě zeptat, kdo ty krátké filmy financuje a jaké je vůbec jejich využití v dnešním světě, když se žádné krátké filmy nikde nepromítají?
Myslím, že to jsou spíš opravdu festivalové záležitosti. Podle toho, jak já to vidím, je to nezávislá tvorba, která je v současném světě filmu velmi potřebná, protože s sebou přináší tvůrčí potenciál a tvůrčí svobodu a jiné filmařské postupy.
Čím vás zaujaly? Neříkáte to jenom proto, že spoluorganizujete jejich prezentaci?
Ne, ne. Jsem ráda, že tady v Uherském Hradišti mají lidé možnost vidět videoklipy takových kapel, jako je Franz Ferdinand nebo Forte. Já osobně se na to moc těším. Protože jinak nemám možnost je vidět.
Videoklipy, to je ale něco jiného. Ty se promítají v televizi a komerční využití normálně mají?
Nevím, jak tyto videoklipy. Nedokážu posoudit, protože je to také nezávislá tvorba. Ale v České televizi, doufám, se vysílat budou. Domluvili jsme se s Popraskem a s Pavlem Andělem a s tvůrci těch videoklipů, že by se daly využít.
Další britské krátké filmy jsou ze skateboardového prostředí. Což si myslím, že může hodně mladých lidí oslovit. A hodně se těšíme na krátké horory. 28. července v kině Mír - máme zde jeden horor, který využívá ČT ve svém zpravodajství z LFŠ. Jmenuje se Blood (Krev), je od člověka, který se jmenuje Filip Ilson. Tento pán je z festivalu Halloween, který dělal výběr těchto hororů.
Včera jsme promítali dvouminutový krátký film o chlapci, který se schovával pod babiččinou pohovkou kvůli tomu, že mu děvče dalo pusu na tvář. Bylo to naprosto kouzelný film.
Z hororů se mi strašně líbí některé názvy, například Peter, Paul and Zombie, nebo Pool Shark, Žralok v bazénu, je to vítězný film festivalu krátkých filmů Halloween Shorts, který se konal v Londýně. Je to prý "bujaře temná" variace Čelistí, odehrávající se v místním plaveckém bazénu.
Šestá sekce jsou Slasti a strasti náctiletých, Teenage Kicks, to jsou krátké filmy zabývající se problémy teenagerů, rozpadem rodin, drogovou závislostí, úmrtími, prvními láskami.
V jakém formátu se tady promítají?
Dodávali jsme je na Betacamech, ale festival si je přetáčí na DVD. Je to lepší, protože tak filmy navazují a nemusejí se vyměňovat kazety.
Jak British Council soustředil tyto filmy dohromady?
Je to ve spolupráci s Letní filmovou školou. Ona si zvolí téma, filmy, hosty a my pak filmy zajišťujeme v Londýně.
Takže Jiří Králík řekl: "Já bych chtěl tohle" a vy jste to zajistili.
Já produkci nedělám, ale asi takto to skutečně je.
Vaše zdejší akce se zdají býti součástí širšího programu Crossroads for Ideas, Kde nápady nezapadnou, který British Council organizuje pro středovýchodní Evropu, nové členské země EU. Představíte ho?
Je to čistě britský projekt. Vymyslelo ho britské ministerstvo zahraničních věcí jako příjemnou akci pro mladé lidi z osmi zemí, které teď vstoupily ve střední Evropě do Evropské unie. Jeho cílem je "poskytnout prostor pro setkávání mladých talentovaných lidí". Ten projekt probíhá celý rok. Máme zhruba deset akcí, koncerty britských kapel, filmy. Financuje je britské ministerstvo zahraničních věcí a vykonavateli projektu v jednotlivých zemích jsou Britská rada a britská velvyslanectví.
Vidíte, není to škoda, že české úřady nenapadne dělat něco podobného ve Velké Británii?
Nerada bych, aby to znělo tak, že nekriticky podporuju jen Británii a Britskou radu, ale musím říct, že nejenom mně, ale i spoustě lidí, kteří se s tímto projektem setkali, se tato iniciativa velmi líbí. Říkají: "Konečně se dělá něco pro mladé lidi." Je to strašně prima, že Britové toto vymysleli a že na to dali peníze.
To není otázka pro vás, ale nemohla by česká strana převzít takový projekt a udělat něco podobného v jiných zemích EU?
ČR by to jistě v zahraničí jenom prospělo, protože vytvářet obraz České republiky v návaznosti na mladé lidi a přitáhnout mladé lidi do ČR by určitě bylo fajn. To Britové také udělali. Pozvali si z každé z osmi zemí osm mladých, nadějných lidí, tzv. rising stars.
A kdo je vybíral?
Vybírali jsme je my, Britská rada s britským velvyslanectvím na základě určitých kritérií, které nám dodalo britské ministerstvo zahraničních věcí.
Jako například?
Byl tam určitý věkový limit v určitých kategoriích, který byl asi do 32 -- 35 let. Měli ve svém oboru už mít něco za sebou, ale zároveň měli mít velký potenciál před sebou. Museli samozřejmě umět anglicky, aby mohli prezentovat Českou republiku a zároveň se bavit se svými kolegy z jiných zemí.
Vybrali jsme například v oblasti architektury Barboru Škorpilovou, což je mladá česká nadějná architektka. Mediální tváří celého projektu je Richard Krajčo, zpěvák, herec, televizní moderátor. Máme tam módní návrhářku Denisu Novou, mladého designera Reného Šulce. V Londýně byli koncem dubna na velké zahajovací party, kterou pořádal Tony Blair. Bylo to koncem dubna, kdy projekt odstartoval. Čekají je také workshopy v Británii, takže se tam něco naučí a zde mohou nově nabyté znalosti šířit dál. A už krásně vznikají kontakty mezi jednotlivými lidmi, protože například Richard Krajčo byl v polské televizi. Díky kontaktu se svým polským protějškem v rámci tohoto projektu natočili o jeho skupině reportáž a zároveň tam měli koncerty. Tak by to mělo fungovat.
Britové to zamýšleli spíš tak, aby lidi přitáhli do Británie, ale nakonec samozřejmě vznikly kontakty i mezi lidmi z jednotlivých zemí.
Vz také financujete na LFŠ návštěvu Monty Pythonů a Toma Stopparda?
Přesně tak. Pod Crossroads for Ideas jsou sem pozvaní i tři britští hosté, Tom Stoppard, Terry Jones a Terry Gilliam. Jsme rádi, že je tady uvidíme.
A proč jste je sem pozvali?
Zase je to ve spolupráci s Letní filmovou školou.
Protože to chtěl Jiří Králík?
Tak se to asi také dá říct. LFŠ má určité téma a určité hosty. Zvali jsme všechny Monty Pythony a první, kdo byl v Praze, do Uherského Hradiště mu to nevyšlo, byl John Cleese. To jsme byli hodně rádi. Byl také na karlovarském festivalu a ten si vzal asi veškerou mediální pozornost. My jsme ho pak měli ještě v Praze v kině Světozor.
Ale to má tedy Jiří Králík dobré, když vyjádří nějaké přání a britská vláda platí...?
Já myslím, že takto to přímo nefunguje. Je to na bázi společné dohody. Samozřejmě, že Britové mají svůj zájem. Ale my hodně pracujeme s českými partnery.
A jaký britský (imperiální) zájem tady mohou prezentovat Monty Pythoni?
Symbolizují něco. Symbolizují Británii. V Česku v posledních x letech vyjela jejich vlna, jak se Češi dostali k tomuto fenoménu. Je to něco, co zde lidé uvítají a vzniká tak určitě dobré povědomí o Spojeném království.
Jsou jistě problémy - třeba organizační, jako všude, ale myslím, že projekt Crossroads for Ideas, podle toho, jakou máme zpětnou vazbu, co nám lidi říkají, se jim líbí. To je příjemné. Ptají se, jestli ten projekt bude pokračovat ještě i příští rok. Mrzí nás to, ale nebude. Je určen čistě pro první rok vstupu těchto zemí do EU.
Britská rada samozřejmě dělá ještě jiné aktivity. Podílí se na LFŠ pravidelně. Začali jsme Zimní filmovou školu. To byl dřív seminář britského filmu, byla to v podstatě akce filmové školy a Britské rady. My jsme zde stabilně zastoupeni, až na to, že letos je to v rámci Crossroads for Ideas. Má to trochu jinou tvář a jiný rozměr, protože je to začleněno do tohoto velkého projektu.
                 
Obsah vydání       27. 7. 2004
27. 7. 2004 Zamyšlení nad filmem Fahrenheit 9/11 Jiří  Jírovec
26. 7. 2004 Návrh koaliční smlouvy
27. 7. 2004 Andrej Zvjagincev: Mlčení nad traumatem pater absconditus Jan  Čulík
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
27. 7. 2004 Britský "imperiální zájem" na Letní filmové škole Jan  Čulík
27. 7. 2004 Firmy v EU: Očakávanie zvýšenej spolupráce v programe americkej raketovej obrany
27. 7. 2004 Brutální spinning České televize a "bezpečnostních" expertů Petr  Baubín
27. 7. 2004 Lidský život je neustálá konfrontace s měnící se realitou Bohumil  Kartous
27. 7. 2004 9. thermidor druhého roku první Francouzské republiky Jiří  Nezval
27. 7. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 11. - 18. července 2004
27. 7. 2004 Hrubý domácí produkt Josef  Vít
27. 7. 2004 Nookracia Ladislav  Kováč
27. 7. 2004 USA: Demokraté rozhodují o možném prezidentovi Radek  Vogl
27. 7. 2004 Vzorec palestinské odmítavosti Yossi Klein Halevi
27. 7. 2004 K soužití Izraele a Palestiny je potřeba nových, umírněných vůdčích osobností Jana  Malá
27. 7. 2004 Athény 2004 -- Marathón a jak to vlastně bylo Jiří  Bakala
27. 7. 2004 Špidla: Nakupení nejrůznějších a spolu nesouvisejících myšlenek Richard  Vavřík
27. 7. 2004 Slovensko: Povinné náboženstvo porušuje ľudské práva Alexander  Rehák
27. 7. 2004 Kdo si na plánované stavbě Lidlu na Pražáku v Táboře vydělal?
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík
24. 7. 2004 Vrah anebo hrdina, bohužel jsme jedna rodina Štěpán  Kotrba
24. 7. 2004 Lex Mašín? Jan  Sýkora
26. 7. 2004 Je nejsvobodnějším médiem Internet? Pro koho? Štěpán  Kotrba
26. 7. 2004 Jsou neexistující "zemanovci" vlivní nebo bezvýznamní ? Ivan  David
26. 7. 2004 Eurovolby nebyly zelené Ondřej  Slačálek
27. 7. 2004 Írán cení na Středním východě zuby Miloš  Kaláb
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů
27. 7. 2004 Jak obtížné je uniknout z prostředí jediného jazyka Jan  Čulík

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
27. 7. 2004 Andrej Zvjagincev: Mlčení nad traumatem pater absconditus Jan  Čulík
27. 7. 2004 Britský "imperiální zájem" na Letní filmové škole Jan  Čulík
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
27. 7. 2004 Jak obtížné je uniknout z prostředí jediného jazyka Jan  Čulík
26. 7. 2004 Zdánlivá dvojjazyčnost Letní filmové školy a seznam dalších závad Jan  Čulík
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
26. 7. 2004 Börkur Gunnarsson: Každé dílo je "cizí". Každá osoba je "cizinec" Jan  Čulík
24. 7. 2004 Česká byrokracie zabránila známému íránskému režiséru, aby přijel do Uherského Hradiště Jan  Čulík
18. 8. 2003 Letná filmová škola 2003: O spacákoch a akreditácii Peter  Konečný
5. 8. 2003 LFŠ závěrem: Letošní Filmovka ve srovnání s loňskou Jan  Čulík
4. 8. 2003 Letní filmová škola: Lesní chodci a Nevěrné hry Jan  Čulík
1. 8. 2003 Letní filmová škola: natáčejí teď čeští dokumentaristé hlavně filmy "o samorostech"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 Letní filmová škola: Remundová velmi příjemně překvapila Jan  Čulík
25. 7. 2003 ČT "mediálním partnerem" Letní filmové školy v Uherském Hradišti   
5. 8. 2002 Naposledy z Uherského Hradiště: zamyšlení nad českými filmy Jan  Čulík